הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

"האדם ברא את אלוהים"

"אני דתי מתנחל - אני מאד מסכים עם חלק מהמשפט הזה, אבל להיפך..."


במת חופש

איציק כותב לאתר חופש

שלום, אני דתי, מתנחל... (זה חשוב? לא יודע...) מהצורה בה היא משתקפת (באשמת הדתיים) כנראה מחוסר ידע מספיק בפילוסופיה יהודית וכו'... ברגע שאתם אומרים שלהאמין באלוקים זה "שטות" בלי להסביר למה... זה די שטחי, ולא רציני...

אני מאוד מסכים עם חלק מהמשפט שהאדם ברא את אלוקים... כלומר, אני מאמין שזה היה להפך, אבל אם זה לא היה, אז היו מוכרחים להמציא אותו, לא היה מוסר בעולם. ללא "המצאת האלוקים", לא היה קיום לעולם (האדם היה הורס אותו) אם לא היה מרגיש, מאמין, ממציא... (מה שאת רוצה..) שיש משהו מעליו והוא לא הכי טוב (ולכן לא מותר לו הכל, וכך לא היה משחית את העולם) גם אם אין אלוקים (לצורך הדוגמא...)... חשוב בעיני להתנהג כאילו יש... אני אשמח להמשיך ולדסקס בעניין, אם זה מעניין... אתכם. הדברים שלי הם לא למטרת "החזרה בתשובה" וכד' אלא רק על מנת להגדיל קצת את המודעות שלכם למה שאתם יוצאים נגדו... שכנראה אתם מכירים אותו מהרחוב או מאנשים רדודים ובלתי חושבים... (שהם אולי אלה שצריך לצאת נגדם, כי הם יכולים להרוס את המדינה...)

"חופש" מבחינתי הוא חופש המחשבה, לשאול הכל, לעשות מה שאני מאמין שנכון לי לעשות, ולא מה שבא לי לעשות, ובזה אני מסכים אתכם. אני בעד חופש לכולם, כל עוד כל אחד עושה מה שהוא באמת מאמין בו, ולא מה שבא לו...כי זה נוח... או כי אין לו כוח לעשות, להבין, לחקור וכדומה...

טוב... קשקשתי מספיק... אשמח לתגובה...ואשמח להגיב... ד.א. - יכול להיות שאני מעריך לא נכון... כי באמת לא קראתי לעומק את כל האתר וקישוריו, אבל זוהי התרשמות ראשונית... לתשומת לבכם,

יאללה ביי

במת חופש

אוהד משיב לאיציק

שלום לך איציק - תודה על ביקוריך באתר חופש ועל פנייתך אלינו. אתחיל בסיפא של מכתבך "יכול להיות שאני מעריך לא נכון כי באמת לא קראתי לעומק את כל האתר וקישוריו". אני ממליץ לך מאד לקרוא יותר באתר, משום שרק כך תוכל להבין אותנו, ולמנוע מעצמך הטחת האשמות-שווא. אתה "מאשים" אותנו ב"חוסר ידע מספיק בפילוסופיה יהודית", כאשר אינך מכיר אותנו, את השכלתנו ואת הידע שרכשנו. בהטחת אשמה זו את גם מוכיח, שאינך מבדיל בין "דת" ל"פילוסופיה", משום שאין אלו שתי מילים נרדפות, ועוד אדון בכך בהמשך.

אתר חופש הוא אתר יהודי-חילוני. "חילוני" - במובן האקטיבי של המילה ולא בהיבט הפאסיבי שלה. אנחנו איננו "לא דתיים" - אנחנו חילונים בהכרה. היכנס נא לאתר, למדור "שיעור חופשי" (בטור האנכי הכחול בצד ימין של הדף הראשי), משם ל"מילון חופש" וקרא את ההגדרות השונות של התפיסה, לפיה "אלוהים" איננו קיים. לגבינו כלל, ולגבי כפרט, "אלוהים" הוא יציר-רוחו של האדם. לא שאין לדבר סיבות, ולא שלרבים מבני האדם יצירה זו איננה חשובה, אבל "אלוהים" הוא המצאה רעיונית של בני האדם. גם אם אינך מקבל זאת, גם אם קשה לך להבין איך מסוגל אדם אחר לחשוב בצורה זו, קבל את מחשבתנו כעובדה. בייחוד כאשר אתה מסכים אתנו בכל הנוגע ל"חופש המחשבה": לך מותר להאמין ש"אלוהים" קיים, לי מותר לטעון שהוא איננו קיים.

אתר חופש איננו מוצר מחשבתי של אדם אחד, גם לא של קבוצת אנשים קטנה. אתר חופש הוא מעין עיתון וירטואלי, המעלה על במתו דעות של רבים, בהם מבקרים אקראיים וקוראים קבועים. כמו בעיתון רגיל כך גם באתר חופש, אין המערכת אחראית לנוסח מכתביו או לרעיונותיו של כל כותב. אתר חופש נותן חופש ביטוי לכותב, ואיננו מתקן או מסגנן כל מילה. המשפט שהציק לך "להאמין באלוהים זו שטות" לא על ידי נכתב, ואם בי היה תלוי הדבר, לא הייתי מנסח זאת כך בפומבי.

מדוע כתבתי "בפומבי"? משום שביסודו של דבר, אדם שמקבל את "אלוהים" כיצירתו הרעיונית של אדם אחר, איננו יכול להתייחס לאמונה באותו יציר-אנוש אלא כאל שטות. אולם, כשם שאני דורש סובלנות מצדך ביחסך לעמדתי האמונית, כך גם אני חייב לנהוג כלפיך, ולא לפגוע במה שלך חשוב ומקודש. אני מסכים אתך, אפוא, שהשימוש במילים "להאמין באלוהים זו שטות" איננו "פייר", וגם מיותר, ככל שמדובר בפרסום פומבי, באמירה בפני הציבור. אבל ביני לבינך, אשאל אותך בגלוי: כיצד מסוגל אדם, היודע ש"אלוהים" איננו קיים, להתייחס לפולחנים שאנשים מקיימים, בדחילו ורחימו, ומתוך פחד אימתני, וחרדה אין קץ, לכבודו של אותו "איננו"? קרא נא מאמר קצר ונפלא "על לא כלום" באתר חופש, המדור "מאמרים", תחת "אמונה" ותבין למה אני מתכוון. אולי.

וכעת להמשך מכתבך:

כאדם המאמין ב"אלוהים" אתה מייחס "לו" את כל הטוב, היפה והמוסרי שיש לך בחייך, וזו טעות עקרונית ובסיסית. אתה כותב: "אם לא היה אלוהים לא היה מוסר בעולם". טעות! המוסר הוא אך ורק אנושי! אין ולא היה מוסר אלוהי! שאם היה מוסר אלוהי, או אז המוות, הרוע, ההשחתה וההשמדה היו נכסים מוסריים אלוהיים. אתה טוען שאם לא היה אלוהים היה האדם הורס ומשחית את העולם. על פי האמונה היהודית, ההרס הראשון של העולם נעשה - ותקן אותי אם אני טועה - בידי אלוהים - המבול האגדי בימיו האגדיים של נוח. גם היה זה "אלוהים" שגרם, כיבכול, להרג חפים מפשע במצרים (בכורות), ושהמית אלפי יהודים במגיפות ושאר מרעין-בישין בימיהם של משה, אהרון, פנחס, דוד וכו', כביכול ולכאורה כ"עונש" על חטאיהם (מסכנים! נדדו במדבר 40 שנה, לא היה להם מה לאכול, וכשהתלוננו - באו על ענשם. מדוע? האם בגלל פיחות באמונה מגיע לאדם למות?).

אז בבקשה ממך - אל תבוא לספר לי סיפורי-ילדים על מוסר אלוהי. לא דובים ולא יער. שלוש דתות מונותיאיסטיות פועלות בעולמנו, ושלושתן מציבות בראש סולם ערכיהם את "אלוהים" ואת היותו מוסרי, לכאורה וכביכול. פרט לשואת אירופה ושתי מלחמות העולם במאה שלנו, נערכו המלחמות בתבל "בשם אלוהים" או "למענו". בשמו של "אלוהים" נרצחו והושמדו מיליוני בני אדם. אם נצא מנקודת המוצא האמונית, ש"אלוהים" קיים, והוא כמצופה ממנו "כל יכול" - כיצד זה התיר לעבדיו הקטנים, בני האדם העלובים, עושי-דברו ונושאי-כליו, לבצע בשמו עוולות ופשעים כה חמורים? האם זה הוא המוסר ה"אלוהי" שכל כך קוסם לך?

אני יודע, אני יודע. לכל השאלות שאני מציג כאן יש לחכם היהודי תשובה, שכן אין חדש תחת השמש, וכל שהיה הוא שיהיה, ושאלות כשאלותי נשאלו כבר אין-ספור בעבר. אלא שכל התשובות הן התחמקות אחת גדולה, מתוך חוסר יכולת, או העדר נכונות, להודות בדבר האמיתי: אלוהים הוא פרי-רוחו ויציר מחשבתו של האדם, ובעובדה זו מוסבר הכל.

אסיים במה שהתחלתי: אנא קרא את החומרים באתר. אין לנו כל כוונה להמיר דתו ודעתו של הקורא הדתי. כל שאנחנו מבקשים ממנו הוא, שיתיר לנו לאחוז בהשקפת העולם האתיאיסטית-אגנוסטית שלנו. מותר להעביר ביקורת, מותר לומר "לא", אבל אין זה הוגן לשלול דעה נוגדת בהעלבה "אין לכם ידע מספיק בפילוסופיה יהודית". כאן יש לך טעות נוספת בעצם ההגדרה "יהודית", כשאתה מתכוון, מן הסתם, לפילוסופיה יהודית-דתית. יהדות איננה דת, ודת יהודית איננה יהדות. "יהדות" היא מכלול היצירה התרבותית שיצרו בני העם היהודי לדורותיהם. היהדות כוללת את הלשון, הספרות, השירה, האמנות, המדע, מדעי החברה והמשפט שיצרו יהודים בכל הזמנים. יש במכלול זה גם דת, אבל בהחלט לא רק דת. הפילוסופיה היהודית כוללת דת, אבל בהחלט לא רק דת. אנא קח זאת בחשבון כשאתה מתייחס אלינו ואל חשיבתנו.

אני מקווה לשוב ולראותך באתר ובמכתבים אלינו,
כל טוב,
אוהד מצוות אתר חופש

במת חופש

ד"ר משה גרנות משיב לאיציק

איציק היקר,

ביקשת תשובה לדבריך מ"חופש", והרי תשובתי לפניך:

אתחיל קודם בדברי כיבושין, ואחר כך במעט שבחים, ולבסוף, אני מקווה שאתייחס לכל טענותיך.

אתה מודה שלא קראת "לעומק" את האתר וקישוריו, אבל מרשה לעצמך לקבוע שלכותבים באתר אין מספיק ידע בפילוסופיה היהודית, ושהם קובעים כי להאמין באלוהים "זה שטות, בלי להסביר למה". לא יפה לנהוג כך, מה עוד שבוודאי יסתבר לך, אם תמשיך לקרוא, שכותבי האתר מקורבים גם מקורבים ל"אותיות הקטנות" ולמבוכי המחשבה היהודית.

ועתה, קצת שבחים: הדברים שלך שאם לא היה אלוהים, היה צריך להמציא אותו, כי בלעדיו לא היה מוסר בעולם, והאדם ברשעותו היה הורס אותו - דומים מאוד לדבריו של פילוסוף אדיר ששמו היה עמנואל קאנט. מדבריו ניתן להבין שהאל הוא מעין must לאדם כדי שיהיה מוסרי (הניסוח שלו הוא אחר, אבל לצורך ההשוואה "הגמשתי" אותו קצת). על זה יכול לענות לך דווקא פילוסוף יהודי בן ימינו, ישעיהו ליבוביץ - הוא מתקומם כנגד גישה כזאת: היעלה על הדעת שהקדוש ברוך הוא נועד לשמש "כלי", "פונקציה" לטובת האדם?! כלום האל הגדול והנורא קיים כדי לשרת את האדם-תולעה?!

אבל באמת אין לגישה הזאת ידיים ורגליים: בעלי החיים, שלפי מיטב ידיעתנו, אין להם מושג שיש אלוהים, מתנהגים באיזון מופלא, ואינם הורסים את העולם. דווקא האדם ש"יודע" שיש אלוהים ממציא כלי משחית שבלחיצת כפתור יכולים להשמיד אותו מספר פעמים. ובכן, מה "הרווחת" מזה שהמצאת את אלוהים?

האמת היא א.ד. יקר, שבאמת אין שום ראיה לקיום האלוהים, חוץ מ"העדות" של כתבי הקודש היהודיים ושל שאר העמים. אבל כל מי שעיניים בראשו, שם לב מייד שכתבים אלה מפוברקים ממש, יש בהם סתירות איומות, ומסרים מבהילים, שאפילו המאמינים האדוקים ביותר אינם מסוגלים ואינם רוצים לקיימם. אם הזמן בידיך - קרא נא את ספרי "התנ"ך - כף החובה" (תמוז-סטימצקי 1986), ותמצא שם את עיקר הסתירות והמסרים המעוותים שהמקרא מפריח אל חלל העולם. אם זמנך לחוץ - קרא ספר אחר משלי, שהוא זעיר ממדים - "שיחות עם חוזר בתשובה" (עם חופשי 1999).

הזכרתי את "העדות" של כתבי הקודש של שאר העמים - ובאמת, א.ד. יקר, מדוע צריך להתעלם מהם? ההודים מונים למעלה ממיליארד בני אדם, והם מאמינים באלילים. מיליארדי הנוצרים מאמינים במעין אלילים. המוסלמים מאמינים ש"דין מוחמד בסיף", כלומר, צריך לאסלם את כל העולם. כל אחד מהמאמינים האלה משוכנע שהאל שלו, ורק שלו הוא האל האמיתי. לדעתי, הכול הבל ורעות רוח. אבל אתה תצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע אותי שההבלים הכתובים בתנ"ך שווים יותר מאלה שבבודהיזם. מכל מקום, מה שאתה מצפה, שהאמונה באלוהים תביא לעולם מוסר ותמנע את הרס העולם - זו תקוות שווא, אם אתה תולה את יהבך בדת.

בברכה,
משה גרנות

במת חופש
איציק השיב על מכתבו של אוהד. לצערנו היה זה מכתב לא כל כך מאורגן, כשאיציק עצמו כתב בסיומו -

טוב, קצת דיברתי מבולגן… נורא קשה לי לכתוב… אני עושה את זה די לאט, ואני אוהב הרבה יותר לדבר. אז תדעו ותעריכו, זה כנראה חשוב לי מספיק.

להלן מרבית תשובתו של איציק, שלא ייאמר שאנחנו מפרסמים רק את מה שטוב לנו, והוצאנו מתוכו קטעים בודדים שקצת סירבלו ולא הוסיפו:

איציק משיב לאוהד

בס"ד
שלום לכולם… מה נשמע??? הכל טוב? יופי… שמחתי לקבל מכם תגובה. ראשית עלי להתנצל על מה שאמרתי… או יותר נכון… הובנתי לא נכון. התכוונתי, שנראה מדבריכם שאינכם מעמיקים מספיק בנושאים, ומעבר לכך מתייחסים לרוב הקושיות, בצורה די צינית. וציניות לגבי אמונותיהם של אחרים היא לא הוגנת… למשל המאמר על תרי"ג מצוות (עיינתי בכולו…), התאכזבתי קשות מהתוכן הרדוד, והבאת ה"עקיצות" בצורה כל כך צינית ולא בונה. לדעתי זה סותר את עקרון החופש. החופש הוא לא רק חילוניות, "הדת" החילונית… החופש הוא הבחירה שלי להיות אדם דתי או חילוני… וכו'…לכן אם האתר נקרא חופש… אל לו לעסוק אך ורק במאמרים מגמתיים כנגד הדת… אלא מאמרים פתוחים… נקודות למחשבה וכד'… ככה ניתן לאדם לבחור ב"חופשיות" את דרכו… מבלי להסתנוור מהזלזול או מהציניות.

בעניין האלוקים…. תראו, אני לא נבהל מדעותיכם, אני לא מזלזל בהם, ואני גם לא פוסל אותן. ואני אפילו מעריך אותן מאוד, ניכרת מחשבה רבה מאחוריהן. אני מודע לבעיות המוסריות היוצאות מהשקפותיו של האדם המאמין, וגם מן התורה… אני גם מסכים שלא כל המעשים המיוחסים לאלוקים הם המוסר שנראה לנו הכי נכון וצודק. כמו שאמרתי קודם… אם האדם המציא את אלוקים… גם כן טוב מבחינתי. נכון, יצא מזה הרבה רע… מלחמות (כפי שהזכרתם וכו') אבל אני רואה את הדברים בהשקפה קצת שונה… אני לא בטוח ששמעתם אותה קודם, ואשמח להשמיע אותה.

הזכרתם את המבול… המבול לא בא על בני אדם חפים מפשע (לפי התורה כמובן…) אלא הגיע מפני שהאדם חשב רק רע כל היום… מפני שהאדם חשב שהוא העליון ומותר לו הכל… וזה תמיד מוביל לשחיתות נוראית ולשפיכות דמים וכו'… לאורך כל ההיסטוריה האנושית, ברגע שאדם… שליט… שופט… בעל שררה מרגיש עצמו מעל כולם, הוא נהייה מושחת. אותם שליטים, שלאורך ההיסטוריה "נלחמו" את מלחמת האל, לקו באותה בעיה.. הרעלת שלטון… וזה הביא אותם לידי שחיתות… כפי שאני מבין את התורה… רק לזה היא חותרת. למצב שבו האדם ידע כל הזמן שיש מישהו מעליו כדי שהאדם לא יהיה מושחת. כך שהאלוקים (או מי שהמציא אותו…) חשב שהדרך הטובה ביותר שהאדם לא יחזור על הטעות ההיסטורית שלו (ההשחתה לפני המבול) היא לקבל על עצמו להיות מודע כל יום וכל שעה יש מישהו מעליו. וכדי להזכיר לו את זה… נתנו לו הוראות (ומצוות) כדי שלא ישחית את העולם (את דרכו) ואלו המצוות שניתנו מיד לאחר המבול לכל האדם… דברים בסיסיים: שפיכות דמים, איסור לעבוד אלילים (מעשי ידי אדם…כי בזה שוב האדם עובד לעצמו…), לאכול אבר מן החי (שפה האדם מרגיש בעלות על כל חיה, ומתי שבא לו הוא יכול להתעלל בה, שזה שוב עליונות מופרזת לאדם) גילוי עריות, - בה האדם (ובאותה התקופה, ראש השבט…) יכול לשלוט, ולשכב עם מי שבא לו בין אם הוא נשוי ובין אם לא… שוב, עליונות מופרזת… גזל - כנ"ל. בקיצור, המטרה היא ליצור, עולם, טוב, מוסרי, שוויוני, ע"י כך שלא האדם במרכז, אלא בוראו. דבר שינמיך את יצר הגאווה שיש לאדם.

בני האדם, רצו לבנות מגדל גבוה, כדי לעשות להם "שם"… , כלומר להיות הכי טובים מכולם… - דבר שמיד יוביל לשחיתות, ברגע שאחד מהם יעלה לראש הפירמידה. לכן אלוקים הפריד אותם, כדי שלא יוכלו לבצע את מבוקשם - להיות חברה אליטיסטית ומתנשאת מעל לכולם. ובכן, מכיוון שהאלוקים הבין שהדרך היחידה להפוך את האדם לישר, היא בחינוך. לכן בחר אדם מתאים לכך, שלא משנה מה יקרה לו, הוא תמיד יבין שיש מישהו מעליו שכנראה יודע טוב ממנו… וזהו אברהם. ומאדם זה אמור לצאת עם שמטרתו המוצהרת היא: להיות "ממלכת כוהנים וגוי קדוש", כלומר, עם לדוגמא. עם שיודע כל הזמן שיש מישהו מעליו… איך??? מעמיסים עליו מצוות מהבוקר עד הערב, שכל מטרתם היא להביא לו למודעות בכל רגע שיש מישהו מעליו. וכך הוא יהווה דוגמא לכל שאר העולם… וכך בסוף כל העולם יפתח מודעות זו… וכך נגיע למטרה (שכולם ידעו שיש אלוקים…) וכך האדם לא יהיה מושחת. זה בעיני הבסיס ל(המצאת ה)יהדות.

הבעיה היא שרוב הדתיים לא חושבים עדיין כמוני, ולכם רוב היהדות מוצגת כלפי חוץ כדת שמרנית, פרימיטיבית ללא שום מטרה ברורה. וזה לדעתי עדיין תוצאה של ה"גלות" הארוכה הפיסית והרוחנית שחווה עם ישראל. עם חזרתנו למדינה יהודית, הגיע זמן השינויים. אבל מאוד קשה לשכנע את המנהיגים, שחיים עדי התפיסה גלותית שאומרת: אסור לשנות, מפחד להעלם, חייבים להיות אחידים. יותר קשה מלהוציא יהודי מהגלות זה להוציא את הגלות מהיהודי - בתפיסה הגלותית המקובעת שלו.

המלחמות של המאה האחרונה באו לדעתי דווקא בגלל אתאיזם של העולם, וכתוצאה מכך לא הייתה שום מגבלה מוסרית לכוח. מלחמות העבר "בשם האלוקים" היו גם חלק מתרבות, שהיום לא רלוונטית. העולם רוצה שלום… העולם רוצה מוסר… העולם מבין שכשאחד לוקח את המושכות, עלול לאבד שליטה מרוב כוח. לכן העולם שואף לאיחוד… בסופו של דבר, העולם בדרך הנכונה למטרה - צניעות, יושר. האדם (האני העצמי) הוא לא העיקר, אלא הכלל הוא העיקר, לדאוג לחלשים, לעני לגר ליתום (למדינות העולם השלישי ולא לנצל אותם).

הכלל הוא העיקר, והכלל הוא האלוקים - מאוחד בעל כל הכוחות יחד (ספרי קבלה) ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.

טוב, קצת דיברתי מבולגן… אני מקווה שלא נרדמתם… ושהבנתם למה התכוונתי, פחות או יותר, (אין לי כוח אפילו לקרוא מה שכתבתי, אז אני מקווה שזה מסודר בצורה כל שהיא ובלי יותר מדי טעויות דפוס) ושתתייחסו לדברי בכובד ראש (ללא זלזול - או, כן כן… מכירים וכו'…), אני חושב שדברי נוגעים גם לאדם שהמציא את האלוקים כדי לעזור לו להיות אדם טוב יותר, ואם הוא המציא אותו… הוא פשוט גאון. אשמח לתגובה.
נ.ב.
אם גם לכם זה קשה, אז אני מאוד מעריך אתכם :-)
איציק…
בס"ד

במת חופש

אוהד משיב לאיציק ובכך מסיים את ההתכתבות:

שלום איציק - תודה על תשובתך. אם לך עצמך אין כוח לקרוא את מה שכתבת (ראה סיפא מכתבך) מה לך כי תלין עלינו? תשובתך ארוכה מדי וזה מאריך מאד את השיחה. לנו אין זמן פנוי, לצערי, להקדיש כל כך הרבה זמן לכל כך הרבה תשובות ארוכות. זכור שאינך בן יחיד לנו. לא אוכל, אפוא, אלא להשיב הפעם בקצרה ובכך לסיים דו-שיח מעניין זה:

1. העבודה על התרי"ג: התוכן לדעתך רדוד? מה כאן התוכן? הרי אלו הן המצוות כלשונן! הערות הלוואי שלנו הן זניחות ואינן עיקר. מדוע אינך מתייחס לאיוולת, לרוע, לחוסר הקשר למוסר אנושי שיש בכל כך הרבה "מצוות אלוהיות"? אתה בכלל מתעלם מהמסקנות שהעלינו בסיום?

2. המבול בא מפני שהאדם "חשב רע"? מניין זאת לך? היכן זה כתוב במקרא? ומי בדיוק "חשב רע"? כל בני האדם? ואם מישהו או מישהם "חשב רע" האם זו סיבה להשמיד אותם? להשמיד??? כמו היטלר, רק בלי משרפות? והאם זו סיבה להשמיד גם את כל החי בעולם? כולל בעלי החיים שלא חשבו "רע"?

3. אתה מרבה להשתמש בביטוי "אלוהים חשב". מנין לך מה ש"הוא" חשב, אם בכלל "חשב"? כלום היה לך עימו שיג ושיח? מנין לך איך פועל מוחו של "אלוהים", אם בכלל יש לו מוח? מניין לך שהוא דומה במבנהו, בתכונותיו ובכישוריו לאדם? ואם מרבניך שמעת כזאת - מניין לך שזו אמת? האם כל מה שרבנים אומרים זו אמת?

4. מרכזו של עולם איננו אל ואיננו אדם. כל החי בטבע - בעלי חיים, צמחים ובני אדם, הם חלק מהטבע, ואף אחד מהם איננו מרכז. בני האדם הם שנטלו בכוח את השלטון על בעלי החיים וצמחייה, לצערי הרב. המרכז האנושי הוא במוסר שבני האדם מקבלים על עצמם, מרצונם ובהחלטתם ובכוח כושר השיפוט והבקרה שלהם. שום כוח חיצוני איננו משתתף ב"חגיגה" זו.

5. לא רק אתה - גם אני מאמין במסורת היהודית. אבל לא באלוהים. יש הבדל בין השניים. המסורת היהודית כוללת לא רק יצירות דתיות. גם אלישע בן אבויה ושפינוזה הם חלק מהמסורת היהודית. גם ביאליק והרצל.

6. דבריך על המלחמות ממש אינם מובנים לי. ייתכן והיית כבר עייף. חזור נא וקרא מה שכתבת.

7. הכלל שלך איננו הכלל שלי, ומכאן - שאין כלל כללי לכל היהודים, בוודאי לא לכל בני האדם. גם הכלל של הרב שך נגד את כללו של הרבי מלובביץ, ושניהם יהודים חרדים היו.

אני מעריך עד מאד את המאמץ שעשית בכתיבתך אלינו ואני מודה לך מאד על כל דבריך. יחד עם חברי נשמח אם תמשיך לבקר באתר, לקרוא את הגותנו ודרך חשיבתנו, ולהבין, שגם ליהודים שאינם מאמינים באלוהים יש זכות חיים בכבוד, כאן בארץ, בדיוק כפי שיש לך, על כל מה שמשתמע מכך..

שלום וכל טוב,
אוהד מצוות חופש