הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 155
איך נוצר העולם?

 

אהרון לאתר חופש

שלום לכם - אני חילוני גמור! קראתי בעיון את תוכן האתר, ויש לי כמה שאלות שאשמח לקבל עליהן תשובה:

איך נוצר העולם הזה? הרבה מדענים לא יודעים את התשובה ופוסלים את הדרוויניזם;

מדוע האדם לא מצליח להבין איך גופו פועל? יש מחלות כמו סבוראה מחלת עור פשוטה שאף רופא לא נותן לי תשובה איך להיפטר מזה;

מה באמת קורה מחוץ לעולם הזה?

כמו כן אשמח לדעת מדוע עם ישראל שכרגע ברובו חילוני נראה כמו גוש חרא ותסלחי לי על הביטוי הגס, אבל אני לא מצליח למצוא תיאור טוב יותר צורכת סמים?

למה שלושים אחוז מהאוכלוסייה החילוני חופשית?

למה הילדים חוצפנים?

למה המון אנשים מתאשפזים בבתי חולים לחולי נפש?

אם לחופש הפתרונים - למה בבני ברק זה נראה אחרת ואני לא נבהל מהמראה החיצוני שלהם?

למה הילדים שלהם מחונכים?

למה יש להם גמ"ח לכל דבר?

איך זה שמשפחה בת שנים עשר נפשות נראית יותר כמו משפחה מאשר משפחה של  ילד וכלב בצפון ת"א?

אולי כדאי לשפוט דברים עפ"י התוצאה?

 אהרון

חופש

רוני משיב לאהרון

שלום לך אהרון, שמי רוני, מצוות האתר. תודה על הזמן שהקדשת לביקור באתר שלנו ובכתיבה אלינו. אנסה להתייחס, אם לא לענות, לשאלות שאתה מעלה, ואעשה זאת בשלבים, לאחר כל הערה ושאלה שלך :

קראתי בעיון את תוכן האתר יש לי כמה שאלות שאשמח לקבל עליהן תשובה: איך נוצר העולם הזה והרבה מדענים לא יודעים את התשובה ופוסלים את הדרוויניזם;

נתחיל בחלק הפשוט: הדארוויניזם לא מנסה לענות על השאלה "איך נוצר העולם". תורתו של דארווין מסבירה איך מתפתחים בעלי חיים מורכבים מבעלי חיים פחות מורכבים. בין המדענים העוסקים בביולוגיה אין ממש כאלה שפוסלים את העקרונות המובאים בתיאוריה - יש רק ויכוח פורה ומחקר רב על הפרטים של התיאוריה.

ולשאלה "איך נוצר העולם": כפי שאתה בוודאי יודע, הסברה המקובלת היום היא של "מפץ גדול" שהתרחש לפני כתריסר מיליארד שנה. סברה זו מבוססת על תצפיות של אסטרונומים. לשאלה "מה יצר את המפץ הגדול" או "מה היה לפני" אפשר רק לשער, אבל היות ואין שום דרך לבדוק השערה כלשהי ע"י תצפית או ניסוי, כל מדען אחראי יכול להגיד רק "לא יודעים".

אין ספק שהרבה יותר משכנע ומרגיע להיות מסוגל לבוא ולספר סיפור על בורא בלתי נברא, על-טבעי, כל-יכול, כל-יודע וכו', שברא את היקום מסיבותיו הנסתרות. אבל זה שיש סיפור כזה לא הופך אותו לנכון.

בכל מקרה, אנחנו רק מראים את הבעיות שיש בתשובות הקלאסיות של האמונה. היושר האינטלקטואלי, לדעתנו, מחייב לענות "לא יודע" ולא "תאמין לי".

מדוע האדם לא מצליח להבין איך גופו פועל (יש מחלות כמו סבוראה מחלת עור פשוטה שאף רופא לא נותן לי תשובה איך להיפטר מזה);

אתה מסתכל על זה הפוך: אנחנו הננו אלו המבינים כל-כך הרבה על הגוף שלנו כמוצר נפלא ומדהים. הגוף האנושי הוא תוצר של מיליונים רבים של שנות התפתחות. הרפואה המודרנית בת כמה היא? נהיה נדיבים ונאמר אלפיים שנה? סבלנות!

מה באמת קורה מחוץ לעולם הזה?

את זה אתה צריך לשאול אסטרונומים, לא אותנו...

כמו כן אשמח לדעת מדוע עם ישראל שכרגע ברובו חילוני נראה כמו גוש חרא ותסלחי לי על הביטוי הגס אבל אני לא מצליח למצוא תיאור טוב יותר צורכת סמים?

שינית נושא. טוב: מתי עם ישראל (או כל עם אחר) נראה שונה בהרבה ממה שהוא נראה היום? דווקא היום רמת החיים, תוחלת החיים וסתם איכות החיים של רוב המין האנושי הם הגבוהים ביותר שהיו אי-פעם במשך ההיסטוריה.

למה שלושים אחוז מהאוכלוסייה החילוני חופשית?

סליחה - לא הבנתי למה אתה מתכוון.

למה הילדים חוצפנים?

כי זה טיבם של ילדים - עד שנהיים מחונכים (אם בכלל). חוץ מזה, מה שבעיני אחד נקרא חוצפה, בעיני השני נקרא אומץ (לשאול, להתנגד, להעיז).

למה המון אנשים מתאשפזים בבתי חולים לחולי נפש?

כי יש בתי חולים כאלה. לפני כן הם הסתובבו ברחובות, או ננעלו בחדרים בבתים פרטיים. מחלות נפש יש, מכיוון שיש גם מחלות גוף. היום אפשר לטפל בהם,  מה שלא היה בעבר הרחוק.

אם לחופש הפתרונים - למה בבני ברק זה נראה אחרת ואני לא נבהל מהמראה החיצוני שלהם?

אין לחופש פתרונות פלא. בבני-ברק זה נראה אחרת - בכך אין ספק. השאלה היא אם בהכרח זה נראה טוב יותר, והאם תושבי בני-ברק פשוט מסתירים את מה שאינך רואה. למשל: פשיעה ואלימות מסתירים שם מהמשטרה, וכשילדה נאנסת ע"י דוד שלה - מנדים אותה ואת משפחתה, ולא את האנס.

למה הילדים שלהם מחונכים?

הרבה מהם, כנראה, משקיעים בחינוך ילדיהם באמצעות "חוסך שבטו שונא בנו", ואני לא מתפעל משיטות העונשים וההפחדות שהם מפעילים על ילדיהם. ילדים מחונכים יש גם בחברה החילונית. חבל גם שרבים מהחרדים לא דואגים לחינוך ילדיהם למקצועות מועילים, כמו חשבון, אנגלית, מדע, וכד'.

למה יש להם גמ"ח לכל דבר?

כי זה חלק של התרבות שלהם. כך היה נהוג בעיירות היהודיות במזרח אירופה, כאמצעי הישרדות. כשיש מדינה בעלת בסיס כלכלי יציב, אין צורך בכך. מאחר וישראל טרם הגיעה ליציבות כלכלית, פועלים בתוכה ארגוני צדקה וסעד רבים, הן במגזר הדתי-חרדי, הן בחילוני-כללי. קיומם של מוסדות גמ"ח חרדיים אינו מצדיק את ההיבטים השליליים של התרבות החרדית.

איך זה שמשפחה בת שנים עשר נפשות נראית יותר כמו משפחה מאשר משפחה של  ילד וכלב בצפון ת"א?

נו באמת - במקרה הטוב זו הכללה פשטנית. במקרה הרע - רטוריקה זולה... בחברה החרדית מתפעלים גם מכך, שהילדות מגדלות מגיל צעיר את האחים הקטנים שלהן, על חשבון ילדות בריאה, נורמלית וחיונית.

אולי כדאי לשפוט דברים עפ"י התוצאה?

אין ספק! זה בדיוק מה שאנחנו עושים, אלא שאנו מנסים להסתכל בעובדות, ולא במעשיות שהם מנסים להציג. החברה החרדית הרבה פחות בריאה וטובה מכפי שהיא מנסה להציג את עצמה. אתה מוזמן לגלוש קצת באתר שלנו לקבל תמונה קצת יותר אובייקטיבית על איך החברה הזאת נראית מבחוץ.

בברכה,

רוני מצוות חופש

חופש

שירה משיבה גם היא לאהרון

שלום לך אהרון, שמי שירה, גם אני חילונית (לחלוטין, אפילו אתיאיסטית מוחלטת). אשיב לך עניין עניין, אבל אתחיל בהקדמה:

מה אתה היית עונה לי, לו הייתי שואלת אותך, למשל, איך נוצרה השמש ומדוע עכברים אוהבים גבינה? לכל דבר יש הסבר, אבל לא בהכרח קיים הסבר אחד לכל הדברים. אתה מעלה בפנינו צובר של שאלות, שאין ביניהן כל קשר, למעט מכנה משותף אחד, והוא - שאתה לא יודע מהן התשובות. ייתכן וגם אנחנו לא יודעים את כל התשובות, אבל האם אי-ידיעה כזו מחייבת שיהיה גורם אחד משותף שיודע את כל התשובות לכל השאלות? כמו, למשל, "אלוהים"?

בוודאי שלא. האדם השואל שאלות היה קיים כבר לפני 100,000 שנים. תיעוד כתוב לשאלות, לאו דווקא בכתב אלפא-בתי, קיים בוודאי 6000-7000 שנה (הכתב האלפא-בתי קיים מאז המאה ה-14 לפני הספירה, לא יותר). כל מה שהאדם באותה תקופה לא ידע, "ידעו" עבורו הכוהנים (השאמאנים, הדרווישים, הצ'יפים, הרבנים, הכמרים, המקובלים, כל מנהיג שבטי או דתי), וכולם, בלא הבדל בין דת לדת, אמרו לו "זה מאלוהים".

מאז האדם למד, השכיל והחכים, וברור לו שלא אלוהים יצר את הגבינה הצהובה, למשל. נשארו עדיין שאלות, שלאדם אין עליהן תשובות, כמו, למשל, מי יצר את השמש. אבל האדם הנבון, המשכיל, התרבותי, יודע, שמה שהוא לא יודע היום - ידע אולי מחר, ואם לא מחר - אז אולי מחרתיים, או בשנה הבאה, ואם לא הוא - אז בניו או נכדיו, או בעוד שלושה דורות, או פעם. 

לאדם החופשי יש יתרון גדול על אלו שאינם חופשיים:  הוא יכול לחיות בשקט עם הידיעה הברורה, שיש דברים בטבע, בחיים, שלאדם לעולם לא תהיה עליהם תשובה. מצד שני הוא (האדם החופשי) יודע, ש"אלוהים" איננו ההסבר לכל דבר שאין לו הסבר, ולא "אלוהים" הוא הסיבה או הגורם המחולל לכל הדברים שאתנו וסביבנו.

היכולת לחיות "בשקט" עם דברים לא מובנים, שסיבתם לא ידועה, היא תכונה נפלאה. אנשי החינוך קוראים לה "סובלנות לעמימות". הצרה היא, שרבים חסרים אותה. ואז הם נלחצים: מי ברא את האדם? למה נברא העולם? מה הסיבה ש-?? וכו' וכו' וכו'. לאלו שמאד מאד נלחצים נמצאת מיד עזרה מבחוץ: כומר, דרוויש, רב, נזיר - תבחר מה שאתה רוצה - והם, כולם, ללא יוצא מן הכלל, מציגים לתמים תשובה מוכנה "אינסטנט", ארוזה בניילון מצופה שוקולד, שבפנים, עמוק עמוק, חבוי וו קטן, מין קרס כזה כמו על החכה שהדייג משליך לים. המטרה היא שהתמים ייתפס בוו, ויישאר שפוט של  הכומר, הדרוויש, הרב, המקובל - תבחר במה שאתה רוצה. הסיסמה הסופית, זו שמוצגת בשלטי הרחוב - בבני-ברק, בתל-אביב, בניו,יורק, בבומבי, בבנקוק, בפקין, במכה, היא "יש אלוהים". "אלוהים" הוא הפיתרון הזול לאדם שמתעצל לחשוב. מה לעשות?

עד כאן - ההקדמה (הארוכה) שלי. וכעת לשאלותיך עצמן - ואני מביאה אותן מיד לאחר כל שאלה ושאלה שלך: 

 איך נוצר העולם הזה (והרבה מדענים לא יודעים את התשובה ופוסלים את הדרוויניזם;

השאלה מה זה "עולם"? למה אתה מתכוון? לשמים ולמים ולאדמה ולשמש ולירח? לכדור הארץ שלנו ולסובב אותו? הרי אתה יודע שכל זה הוא רק חלק זעיר מיקום אינסופי, קוסמוס, שגבולותיו לא מובנים לאדם? גם התורה לא מתייחסת אלא ל"ארץ" ולמערכת הכוכבים אשר סביבה. לא יותר. ואל תשכח, שכל תפיסת הארץ ככדור לא היתה ידועה בימי קדם, ובשום מקום במקורותינו לא קיים המושג "כדור הארץ". תשובה נכונה ורצינית על כך תקבל רק מאנשי מדע. מדוע אתה פונה לאתר חופש? יש הרבה מאד ספרים בנושא, תוכל להיכנס לכל ספריה רצינית, לקרוא וללמוד. יש גם הרצאות באוניברסיטה פתוחה, או עממית. ואם תהיה תלמיד חרוץ - תוכל גם אתה להתמחות בנושא!

מדוע האדם לא מצליח להבין איך גופו פועל (יש מחלות כמו סבוראה מחלת עור פשוטה שאף רופא לא נותן לי תשובה איך להיפטר מזה);

הנה דוגמה למה שכתבתי לך בהקדמה: בעבר באמת האדם לא הצליח להבין איך גופו פועל! היום הרבה מאד מהתפקוד (הפיסיולוגיה, הנוירופיסיולוגיה, האנאטומיה הפתולוגיה) של האדם ושל בעלי-חיים רבים ידועה גם ידועה! אפילו את מסתורי הדי.אנ.אי. והגנום האנושי הצליח האדם לפענח. אבל עדיין לא הכל ידוע. על סבוריאה, למשל, לא יודעים אלא מעט, ואכן, אין לה תרופה של ממש אלא הקלה בלבד (ים המלח). צר לי עליך שאתה סובל מסבוריאה, אבל הסבל והעדר פיתרון בסוגיה האישית-פרטית שלך אינם אומרים ש"יש אלוהים", משום שלו היה - אפשר היה להתפלל אליו, או לתת צדקה בשמו, והיית מקבל בו במקום מזור  למחלתך. ואולי מלכתחילה לא היית לוקה בה? הנה איוב - לקה אף הוא במחלת עור נוראה, למרות שהיה צדיק גדול, ולמרות שהאמין באלוהים, וזאת רק משום שאלוהים התערב עם השטן. נו, וזו סיבה משכנעת?

מה באמת קורה מחוץ לעולם הזה?

למה הכוונה? אם לכדור הארץ התכוונת -  יש מעבר לו אטמוספירה וסטרטוספירה, תבל, יקום, קוסמוס - עוד מעט תגיע חללית שלנו למאדים - יש! אבל אם התכוונת לעולם מיסטי, לעולם של אמונות הבל - לא אני האדם שאשיב לך. לזה יש מגידי עתידות, מנחשי בקלפים, בקפה, מעלים באוב, ועוד.

כמו כן אשמח לדעת מדוע עם ישראל שכרגע ברובו חילוני נראה כמו גוש חרא ותסלחי לי על הביטוי הגס אבל אני לא מצליח למצוא תיאור טוב יותר צורכת סמים?

צר לי שנזקקת לביטוי גס ומיותר. לא רק בני העם שלנו סובלים. גם עמים אחרים סובלים. סמים, רוע, רשע, רעב, מחלות, רעידות-אדמה, בצורת ושאר פגעי-טבע - יש בכל ארץ, בכל העולם, ללא קשר לאמונה או מוצא. סמים זו באמת מאירה - אבל יש מאירות  גרועות יותר. איידס, למשל. שליש מהאוכלוסיה השחורה של אפריקה חולה באיידס. בתוך 10 שנים אומרים שזה יגיע למחצית. נו? היכן "אלוהים"? וחסרים גם יהודים דתיים שחולים בכל מיני מחלות? לידיעתך - גם הישיבות החרדיות מכילות מכורים לסמים, ולא רק בציבור החילוני הם רווחים. ההבדל הוא, שהציבור הדתי-חרדי מסתיר זאת מהתקשורת, ואילו הציבור החילוני-כללי חושף זאת לעין-כל, דווקא כדי להילחם בנגע ולהדבירו.

למה שלושים אחוז מהאוכלוסייה החילוני חופשית?

לא הבנתי את השאלה.

למה הילדים חוצפנים?

עוד דוגמה למה שאמרתי לך קודם: איך נוצרה השמש ומדוע עכברים אוהבים גבינה?  מה הקשר? חוץ מהעדר קשר אתה עושה הכללה שגויה: "הילדים":  (א) לא כל הילדים חוצפנים. הילדים שלי, למשל, לא. (ב) יש חוצפנות שסיבתה חינוך, יש שסיבתה אופי. (ג) לא כל מה שנראה לך חוצפנות הוא, אמנם, כזה. ילדים היום שואלים יותר, מנסים יותר, מעיזים - וזה גורר גם תשובות שמבוגרים מגדירים "חוצפה". חוץ מזה יש "חוצפה" בריאה, יצירתית ובונה. חוצפנים רבים שינו את פני החברה והעולם שלנו! אנחנו רק קוראים לזה "תעוזה" ולא חוצפה, ומעדיפים זאת על פני דיכוי חופש השאלה, המחשבה והסקרנות של ילדים.

למה המון אנשים מתאשפזים בבתי חולים לחולי נפש?

כי הם חולי נפש. למה "המון"? האם ספרת אותם והשווית את המספר עם מה שהיה (יחסית) לפני 20 שנה?  מספרם של חולים אלו בציבור הדתי אינו נופל ממספרם בציבור החופשי.

אם לחופש הפתרונים - למה בבני ברק זה נראה אחרת ואני לא נבהל מהמראה החיצוני שלהם? למה הילדים שלהם מחונכים? למה יש להם גמ"ח לכל דבר? איך זה שמשפחה בת שנים עשר נפשות נראית יותר כמו משפחה מאשר משפחה של  ילד וכלב בצפון ת"א? אולי כדאי לשפוט דברים עפ"י התוצאה?

 הנה הנה - הגענו ל"אלוהים"! כבר מההתחלה ידעתי למה אתה מכוון:

1. ל"חופש" אין פתרונים לכל בעיה. יש שאלות, ויש פתרונים לחלק מהשאלות. לאחרות נמצא תשובות בעתיד.

2. בני-ברק היא העיר הענייה ביותר בארץ. זה פורסם בשנתון הסטטיסטי הרשמי של מדינת ישראל. גם ירושלים. אלו שתי ערים שהאוכלוסייה החרדית רבה בהן מאשר בערים אחרות.

3. למה אתה לא נבהל? תשאל את עצמך. אני ממעיטה לבקר שם, וגם אני לא נבהלת. פשוט עצוב לי לראות איך נראית עיר ענייה, כשבקלי-קלוטו היתה יכולה להיות עיר נורמלית.

4. מי אמר לך שהילדים שלהם מחונכים? מחונכים למה? מחונכים לא לעבוד? מחונכים לא לרכוש השכלה כללית? מחונכים לא לקחת חלק במטלות שחברה נורמלית במדינה נורמלית נוטלת?

5. יש להם גמ"חים משום שהם עניים. גם במדינה יש גמ"חים: המוסד לביטוח לאומי הוא הגמ"ח הגדול ביותר! אני וכל חברי, וכל אזרחי המדינה שעובדים קשה לפרנסתם, מפרישים אחוז מסויים ממשכורתנו, שהרווחנו בזיעת אפנו, לנזקקים! יש למדינה גמ"חים רבים  אין-ספור כמו האגודה למלחמה בסרטן, האגודה למען הילד האוטיסט, המשותק, לקויי  פוליו, נגועי שחפת, אלו"ט, חולי פוליו (שיתוק ילדים), חולי ציסטיק-פיברוזיס, חולי אלצהיימר, חולי טרשת נפוצה, חולי צליאק, חרשים, עוורים, נגועי סמים, חוזרים בתשובה, יוצאים לשאלה, ניצן, ארגונים למען הנשים, ועוד אלף ואחת אגודות גמ"חים, שאני אישית תורמת מכיסי  לכ-15 מהם בכל שנה.

6. לא ברור לי איך נראית משפחה בבני ברק. גם כאן אתה עושה הכללה שגויה. יש משפחות דתיות נפלאות בבני ברק, כמו שיש משפחות חילוניות נפלאות בכל עיר אחרת, ויש משפחות דתיות איומות, בהן שוכחים ילד קטן במכונית עד שמת, או מכים ילדים ונשים, כמו שיש בחברה חילונית בכל עיר. תיכנס בבקשה לאתר חופש, שם למדור יומנים, ותקרא את היומנים על הפשיעה והאלימות בחברה החרדית, ותראה איך חיות משפחות חרדיות, כשהאב אונס את הבנות ואיש לא פוצה פה, משום שאסור לגלות, אסור לחשוף פשעים כאלה ברבים, ומי שמספרת - מנדים אותה מהחברה! כן! לא אישה ולא נערה אחת נאנסה בידי בן משפחה, אפילו בידי רב, או בן אדמו"ר, והיא היתה זו שהושמצה, אותה ולא אותו נידו, אותה ולא אותו גרשו מהבית, מהשכונה, מהעיר. גם באור כזה אני רואה את "המשפחה החרדית הנפלאה" שאתה מציג כדוגמה.

7.  אין שום קשר בין החזקת כלב בבית לבין מצב כללי, תרבותי או "דוגמה" להתנהגות נכונה. טוב כלב טוב אחד מעשרה בני אדם רשעים. "כלב" ו"צפון תל-אביב" שאתה מכניס כאן מלמדים על כוונה מסויימת בדבריך, והרבה מטיפים ל"תשובה" משתמשים בדוגמא זו, ולכן מוטב שלא אגיב.

אולי כדאי לשפוט דברים עפ"י התוצאה?

בהחלט. אתה צודק. שופטים גם על פי התוצאה. השאלה לאיזו תוצאה אתה מתכוון? האם "תוצאת בני ברק"? מעייח'ל-טויבעס (=מוחלת על טובות!) אומרת האימא שלי. זו דוגמה שלילית, כיצד ראוי לא להתנהג על פיה.

עניתי על כל שאלותיך, אבל אינני בטוחה שאתה מוכן לקבל את תשובותי. על כל פנים - אשמח אם תמשיך לבקר באתר חופש, ועל-אף הניגוד הרעיוני בינינו (חילונים גמורים, זוכר?) תוכל למצוא בו תשובות מעניינות לשאלות טובות.

 בברכה,

שירה מצוות אתר חופש


ספטמבר 2003