אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש - במת חופש - במת חופש

גליון מספר 110
תמונה של זמר על ספר תנ"ך


במת חופש

ניב לאתר חופש

שלום, שמי ניב, ואני לומד במקווה ישראל. אני רוצה להתייעץ איתכם בקשר לבעיה שיש לי בשיעור תנ"ך. העניין הוא, שהחלטתי להדפיס על הכריכה של הספר תנ"ך תמונה של זמר בשם מרילין מנסון. המורה דורשת שאני אוריד מיד את התמונה, ושלא אעיז לשים דברים כאלה על ספר תנ"ך. חשוב לציין שאני לומד בבית ספר חילוני לחלוטין! מה לעשות?

בתודה
ניב

marylin manson

תשובה של נעם

אתר "הקו הפתוח" לפניות תלמידים של משרד החינוך מציג מידע רב לגבי זכויות התלמיד, ויש גם קו פתוח שמספרו 1-800-222-003.

בין השאר מבהיר משרד החינוך כי לכל תלמיד הזכות ללמוד בביטחון ובבריאות וליהנות מחופש, כבוד ושוויון. בפרט, יש לתלמיד זכות להגנה מפני פגיעה ברגשותיו, זכות להגנה על רכושו הפרטי, וזכות לשמירה על ייחודו ושונותו ללא אפליה (ראה כאן). כמו כן זכותו להביע בחופשיות את עמדותיו, רצונותיו ורגשותיו.

מכך אפשר להסיק, לכאורה, שזכותך המלאה לקשט את ספר התנ"ך שלך כרצונך (בהנחה שהוא אכן רכושך הפרטי ולא רכוש בית הספר). לדעתי, על המורה לנמק בפניך מדוע אתה נדרש להסיר את התמונה, דבר אשר פוגע ברגשותיך, ברכושך הפרטי (בעיקר אם התמונה מודבקת חזק), בזכותך לשמור על ייחודך ושונותך, בזכותך להביע בחופשיות את עמדותיך ורצונותיך. אם אינכם מגיעים להסכמה, ואתה חושב שהצדק עמך, תוכל לגשת למרכז/ת השכבה, למנהל/ת בית-הספר, ואף לפנות לקו הפתוח של משרד החינוך כפי שציינו לעיל.

בכל מקרה, יתכן שעדיף להסיר את התמונה בינתיים, כדי "להרגיע את השטח", ואז לנסות להשיג הסכמה של המורה או המנהל/ת להחזרתה למקומה. בהצלחה, ואנא ספר לנו את השתלשלות העניינים.

כמובן, תוכל גם להחליט שהנושא אינו מצדיק את המאמץ, או את הרגזת המורה, ולהשקיע את מרצך בסיוע לאתר חופש...

נעם



תשובה נוספת של דפנה לניב

שלום ניב. לדעתי כל עוד אתה תלמיד אתה נאלץ לעשות דברים שאינם לרוחך, ואף אינם תמיד צודקים, רק בגלל הבדלי המעמד והכוח שבין מורה לתלמיד. עצוב מאד שמורים מנסים לכפות את דעתם ולנצל את הכוח שבידיהם. אבל מה לעשות? מי אמר שכל המורים נאורים וחכמים? זה מה יש בחיים. דעתי האישית: אין שום דבר, כולל התנ"ך, קדוש מלבד חיי אדם וכבודו. ומי אומר שתמונה של זמר נערץ פוגעת במשהו בתנ"ך? אני בהחלט בדעה שאתה יכול לעשות עם ספר התנ"ך שלך מה שעולה על דעתך. בתור בחור צעיר וחושב אני בטוחה שתמצא את הדרך לגבש את דעותיך ולמצוא את דרכך.

בברכה,
דפנה



תשובה אחרונה של אוהד

ניב היקר, דפנה העבירה לעיוני את מכתבך, ואני מבקש להוסיף משהו על תשובתה, כשאני מזדהה אתה כמעט לחלוטין. אני מציע לך להעלות את הנושא כדיון בשיעור חינוך, או במסגרת חברתית כללית בכיתה, כשהנושא הוא "האם ספר התנ"ך הוא קדוש", ומהי, בכלל, "קדושה". לדעתי המורה שלך שגתה לחלוטין, ולא היתה לה שום זכות לכפות עליך דבר מסוג זה. אני אישית לא הייתי מוותר לה, גם אם הדבר היה גורר ויכוח מעבר לרמת הכיתה. אם תעשה כך, נשמח לקבל ממך בעתיד דיווח על מה שהיה, ונשמח להעלות את כל הנושא - בהסוואת שמות אם תבקש - באתר חופש.

אוהד

במת חופש


יולי 2002

חברים ב- עוצב על ידי