אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות ספרי קודש תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > במות חופש  לגירסת הדפסה     

במת חופש

אני יודעת שאין אלוהים, אבל הבנתי זאת שלא כהלכה

ביהדות יש גם נקודות יפות ואנושיות

המכתב שקבלנו כאן מרקפת (שם מוסווה) - נערה חילונית, אופייני לעמדות דומות עד זהות, המופנות אלינו במכתבים הרבים שאנחנו מקבלים באתר מדי יום ממבקרים חילוניים. תשובות דומות ניתנו על ידינו בעבר, אבל מצאנו לנכון לחזור עליהן, על מנת שעמדת האתר תהיה ברורה, חד-משמעית ומובנת, ועל מנת שהמבקרים החדשים באתר לא ישגו בהבנת כוונותינו ומטרותינו.

חופש

רקפת כותבת לאתר חופש

שלום לאתר חופש -

סיימתי באוניברסיטת בר אילן קורס בנושא "הלכה ברפואה".  הקורס נוגע בסוגיות ברפואה ובמדע, ובהתייחסות ההלכתית אליהן. בקיצור, חשבתי שאני אהיה האחרונה שאיהנה מהקורס הזה, בגלל שכמו כלשיעור שנוגע אפילו קצת בדת, חשבתי שזה שוב יסתיים בויכוח הנצחי שלי עם הכיתה שלי ("יש אלוהים! -אין אלוהים!" -וכו' וכו'...). לתדהמתי זה היה כ"כ מעניין, ממש חיכיתי כל שבוע ליום רביעי כדי להגיע לשיעורים. גם בשיעור הראשון כשהגעתי התחזק אצלי הרושם, כשראיתי שהמרצה הוא דתי, והייתי בטוחה שהוא יהיה לא אובייקטיבי.

מה שאני מנסה להגיד בעצם, זה שלגמרי טעיתי. הקורס היה מרתק. הוא אמנם לא גרם לי לחזור ולהאמין באלוהים, או לחשוב שביהדות אין צדדים מכוערים, שוביניסטיים או גזעניים; אבל הוא כן גרם לי להבין שיש גם צדדים אחרים, צדדים  אנושיים, צדדים שמתחשבים בחלשים ובמסכנים. זה לא מבטל כמובן את החלקים השגויים (קראתי פעם באחד המאמרים שפורסמו באתר, דוגמה שאם למשל גבר מכה את אשתו רק פעם בשבוע,ובשאר הימים לא, זה לא הופך את היום הזה ליותר רע. משהו כזה, בכל אופן), אבל זה כן מראה לנו (לי לפחות) שלא תמיד הדברים נכתבו מתוך כוונה להכאיב/להכעיס/להשפיל. כמובן שיש גם אנשים טיפשים שמפרשים את הכתוב כמו שהם רוצים מתוך כוונה לצבור כוח,כסף ותהילה.

וזה רק עוד יותר גרם לי לכעוס - לכעוס על כל האנשים האלו שגרמו לי ולעוד אלפי בני נוער ומבוגרים לשנוא משהו שהוא חלק מהם, בלי קשר לרמת האמונה שלהם בו. מכעיס אותי שגרמו לי לשנוא בלי להבין. מכעיס אותי שאפילו שבסופו של דבר הגעתי למסקנה הנכונה (אין אלוהים! אין!), זה היה במסלול לא נכון, זה היה מתוך הצגה לא נכונה של העובדות, זה היה מתוך הטעייה מכוונת.

בכל אופן, עוד משהו שהבנתי זה שגם אם מה שאני קוראת באתר הוא  נכון, זה לא צודק להסתמך על מידע שנכתב מתוך כוונה לשכנע את הקורא. כל טקסט מגמתי הוא חלקי, ומציג את העובדות באור שנוח לו. אני לא מטילה ספק באמיתות הדברים הכתובים באתר. אני רק חושבת שכדי להיות הוגנים עם עצמנו (הקוראים) צריך לראות הכל. אני חושבת שהאתר לא שלם, אלא אם כן הוא מראה גם את הנקודות היפות, האנושיות שיש ביהדות (במיוחד בהתייחס לרוח התקופה שבהם נכתבו!). כי אולי, אולי חבל שנידמה להם, לחשוכים.  אולי חבל שגם אנחנו נגביל את החשיבה שלנו!  חבל שלא נאפשר ביקורת על הדעה שלנו, חבל שלא נראה את כל האפשרויות בטרם נבחר. כי סה"כ, אנחנו תמיד כועסים על החרדים שהם מנווטים את החשיבה שלהם לדבר אחד ולא מוכנסים להיפתח לקצה-אפשרות שאולי תערער את השקפת עולמם. אז אם אנחנו רוצים לממש את מה שאנחנו נלחמים בעבורו, אולי כדאי שגם זה יהיה.  אולי.

בברכה

רקפת

חופש

שירה ואוהד עונים לרקפת

שלום רב לך רקפת היקרה - כאן שירה ואוהד מצוות האתר. אין שום קשר בין הדברים היפים שלמדת בבר-אילן מפי המרצה שלך, ואין לנו ספק שהוא העביר חומר חשוב ומעניין, לבין פעילות אתר חופש. אתר חופש בא לבטא שני דברים עקרוניים, שהם בסיס חסר כל פשרות מבחינת הצוות שלנו: במה להשקפת עולם חילונית-אתיאיסטית, לפיה "אלוהים" לא קיים, בוודאי לא הגירסה הפרסונאלית שלו (אלוהים בדמות אנוש, בעל תכונות אנושיות), ומאבק בלתי מתפשר בכפייה הדתית, שהחמורה בביטוייה היא ההחזרה בתשובה.

אין לנו ספק שנהנית בקורס, אבל אין שום קשר בין הנאה מתרבות יהודית דתית (כל ספרות ההלכה והאמונה) לפעילות האתר שלנו. "יהדות" איננה מילה נרדפת לדת היהודית. יהדות היא מכלול התרבות שיצרו בני העם היהודי לדורותיהם. בתרבות היהודית יש גם דת, אבל בהחלט לא רק דת, אלא גם ובעיקר היסטוריה, דברי הגות, ספרות, אמונות פלסטית, מוסיקה, מדע, ועוד. כשאת מדברת על  "הנקודות היפות, האנושיות שיש ביהדות" את מתכוונת בוודאי לכל הנקודות היפות, האנושיות ביהדות המוכרות גם לנו. אבל אתר חופש לא דן ביהדות כנושא בפני עצמו, אלא באותם חלקים מתוך היהדות הדתית, המוכתבים לנו בניגוד לדעתנו, ונכפים עלינו שלא ברצוננו.

אישית, שנינו - שירה ואוהד - אוהבים מאד לקרוא ספרות הגות דתית (מתוך ברירה ובחירה אישית, מסויימת, בהחלט לא הכל), אבל אי אפשר לאלץ אותנו לקרוא כל דבר, משום ש- (1) זכותנו לבחור מה שאנחנו רוצים לקרוא וללמוד; (2) יש גבול לסבלנותנו ולסובלנותנו ביחס לאמונה בכוחות עליונים. גבול זה הוא הגבול שבין ההיגיון להבל. לכן, כשמישהו דתי, יהיה זה אדם משכיל, נחמד, ידען ומשכנע, אומר שיהדות היא אך ורק החלק הדתי, לגירסתו, ויפסול את כל יתר התחומים של התרבות היהודית החופשית, שאין לה קשר עם "אלוהים", ומציג את עמדתו כעמדה הנכונה האחת והיחידה, אין אפשרות ליצור עימו מגע מאוזן. וכאן אנחנו מגיעים ל"אלוהים":

אין דרך של פשרה בין אמונה בקיומו של "אלוהים" לבין הגישה ש"הוא" כלל לא קיים. אין "קצת" אמונה, רבע או חצי. לכן אין שום אפשרות של איזון, או דרך ביניים, מעין "אמצע הדרך" ככל שמדובר באמונה: או שאת מאמינה, או שאינך מאמינה.  האמונה בדת היהודית מחייבת קיום מצוות הדת היהודית, ומצוות אלו, לגירסת המאמין, מאת "אלוהים" ניתנו. כל מה שקשור לזה היא אמת מוחלטת, אחת ויחידה, ואין בלתה. בוויכוח שבין דתי ולא-דתי, הדתי נסוג עד לקו שממנו אין עוד נסיגה, ואז הוא מצהיר: אל תשאל - ככה זה. יש אלוהים ואל תשאל, או שהוא אומר - אסור לשאול מי יצר את אלוהים, מה קדם לו וכו' - כי זו כפירה בעיקר. בצורה זו אי אפשר להתווכח. זו גישה אנטי-מדעית.

ואל תתפלאי שיש אנשי מדע שהם גם מאמינים דתיים: הסתירה אצלם היא לא בעימות בין שתי ההשקפות, אלא במבנה מוחם - מוח או נפש האדם. מוחנו בנוי מדורים מדורים, ואין חובה שתהיה התאמה בין כל המדורים. הנה, פרופ' ישעיהו ליבוביץ, שהיה מדען רב-תחומי (רופא, כימאי, פילוסוף ועוד) היה מאמין דתי קיצוני, שאמר: את תרי"ג המצוות יש לקיים כלשונן. אין לחפש בהן היגיון או רציונליות. אל תשאלו מדוע ולמה. יש לקיימן משום שיש לקיימן.

אם גישה מסוג זה קבילה עליך - זו זכותך, אבל עלינו היא איננה קבילה, ואיננו סבורים שחובה עלינו לשמור על  "איזון" בכל מחיר עם עמדות חשיבה דתיות, בייחוד באתר חופש. וכעת אנחנו מגיעים לאתר:

אתר חופש איננו במה לוויכוח על דעות שונות לגבי החלק הדתי שביהדות. לכך יש במות אחרות. אתר חופש בא לבטא שני דברים, ששום אתר אחר לא עוסק בהם, לצערנו: הצגה חד-משמעית שלהשקפת עולם יהודית-חילונית-אתיאיסטית, ומאבק בלתי מתפשר לחופש מדת ולביטול כל תופעה של כפייה דתית, בייחוד התיחרוד (ההחזרה בתשובה). אין שום צורך לתת במה, וזה יהיה שגוי, לעמדות דתיות כלשהן: אורתודוכסיות, קונסרבטיביות, רפורמיות, קבליות - שום דעה דתית לא יכולה לקבל במה באתר, שבסיסו הוא "אי-קיומו של אלוהים". אנחנו מקווים שזה ברור לך, שכן את נשמעת לנו בחורה הגיונית, וכבר כתבנו: לא קיימת דרך של פשרה בין אמונה בקיומו של "אלוהים" לבין הגישה ש"הוא" כלל לא קיים. אין "קצת" אמונה, רבע או חצי. לכן אין שום אפשרות של איזון, או "אמצע הדרך", ככל שמדובר באמונה...

וכעת לדעות שאתר חופש מציג: המאבק לחופש מדת ומכפייה דתית הוא מאבק קשה, מפרך מאד, משום שחילונים רבים אינם מבינים שאין פשרה, שאין איזון בין שתי השקפות נוגדות-תהומית אלו, ומנסים (כפי שגם את מנסה) למצוא את מה שאיננו קיים: "האיזון הקדוש".  ניתן למצוא איזון ופישור באורח החיים, בהתנהגות בני האדם, בדרך החיצונית של החיים בצוותא, אבל לא בין האמונות/השקפות העולם הללו!!!

ובמאבק - כמו במלחמה - חובה לא רק להגן, אלא גם לתקוף. אי-אפשר לתקוף את הגישה הדתית מבלי להסביר לקורא, לבן השיח, לבר-פלוגתא שלנו, שהבסיס לאמונתו אענו ניתן להוכחה, מבלי להזכיר את נשוא האמונה - האלוהים. לכן באים מאמרים רבים באתר במטרה להראות לכל אחד ש"אלוהים", אכן, איננו קיים. הצגה זו של הבסיס להשקפת העולם החילונית-אתיאיסטית איננה קלה לעיכול בידי הקורא המסורתי והדתי. את הבסיס לאמונה יונקים מרביתנו עם חלב אימנו, וכהורים ומורים גם איננו שמים לב למספר העצום של ביטויים בלשון היום-יומית, בהם אנחנו מתייחסים לקיומו של אלוהים כאל דבר ברור מאליו, על אף אי-אמונתנו הלוגית: "תודה לאל", ברוך השם", ישמרנו האל", "השבח לאל", "תבורך משמים", "יש אלוהים" - אלו הם רק חלק קטן מאוצר הביטויים, שכולם יוצאים מנקודת ההנחה שאלוהים קיים.

מיתקפה אחרת שאנו עושים באתר היא על ההנחה, שהאמונה הדתית באלוהים, וקיום המצוות המתחייב ממנה, הופכים את האדם לטוב יותר, צודק יותר, מוסרי יותר. כל המטיפים לדת, כל המחזירים בתשובה ומרבית הרבנים אומרים זאת השכם והערב. בכלים האלה הם באים אל הציבור התמים שלנו, ו"מוכיחים" לו ש"כדאי" לחזור בתשובה. זהו הבסיס לכל מערכת התיחרוד ("ההחזרה בתשובה")! איך ניתן לערער גישה שגויה, שקרית ופסולה זו, אם לא ע"י הצגה של כל מעשי הרוע, הרשע, העוול, האלימות והפשע, שנעשים בידי מאמינים יהודים דתיים, בייחוד רבנים?? זו הדרך היחידה שהוכיחה עצמה עד כה. לצערנו, יהודים דתיים, מאמינים באלוהים, נפגעים מאתנו, ואנחנו בהחלט מבינים אותם. אלא שלא הם היעד. אמנון יצחק, עובדיה יוסף ורבים רבים אחרים, הם מייצגי הקו, אותו אנחנו תוקפים.

אשר לחלק האחרון של מכתבך: אין לנו ספק, שבתרבות הדתית היהודית יש הרבה דברים יפים, נבונים, יש בה אנושיות והגינות. אבל לא זו הבעיה מולה אנחנו ניצבים: במאבקנו על שני היעדים שפירטנו קודם, אין מקום להצגת הדברים היפים שבדת. אין שום סיבה שנעודד אמונה, שאנחנו פוסלים על הסף את בסיסה ושורשיה. כזאת נעשה, אולי, רק אחרי שתופרד המדינה מהדת, לאחר שיהיה מובן וברור לכולם, שלכל יהודי הזכות לחיות את חייו כרצונו בלא לפגוע בזולתו,  שלאיש אסור לתחוב אפו לביתו של אדם אחר בגלל אמונה, ושהטפות מיסיונריות לדת היהודית ייקבעו כעבירה על החוק. אז נסגור את אתר חופש, ונפתח אתר חדש, אתר של יד ביד, יד חילונית משולבת ביד דתית, ונעלה על במתנו כל רעיון, חילוני כדתי. עד לאותו רגע נמשיך במאבקנו הצודק, המיוחד, השייך אך ורק לציבור החילוני, ולדתי אין מה לעשות בו אלא אם כן הוא תומך בעמדתנו.

ולבסוף - בדברך על איזון, כלומר, על הצורך להציג את עמדות שני הצדדים, את ודאי מודעת לכך, שבאתרים הדתיים-חרדיים, כמו גם בתקשורת שלהם בכלל, הצגת העמדה היא חד-צדדית. לעולם לא תמצאי שם ביטוי כלשהו לעמדות שלנו, או לעמדות חילוניות, כי מלכתחילה הן שגויות (אם לא פסולות) בעיניהם.

אנחנו נמנעים מהצגת העמדה שלהם לא משום שבכוונתנו להחזיר להם באותה מטבע, ולנהוג כמותם. אנחנו נמנעים מהצגת העמדה שלהם דווקא בשם האיזון לו זכאיות שתי העמדות! והרי, לו היינו אנחנו מציגים גם את הצד שלהם, ואילו הם מוסיפים לא להציג את  הצד שלנו - דווקא אז היה בכך משום הפרת האיזון, כי אז היה הצד הדתי זוכה  ב - 3/4 מנתחי הזירה התקשורתית, ואילו הצד החילוני-חופשי היה זוכה ב - 1/4   בלבד - הנתח המופיע בתקשורת שלנו... ולכן, גם לפי חישוב פשוט זה אין כל הצדקה שנתמוך בחוסר הסימטריה הפועלת לרעתנו!

כל טוב, בידידות,

שירה ואוהד מצוות האתר


פברואר 2004


חברים ב- עוצב על ידי