אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

החטא ועונשו

מאת: ניצן

השואה. כשישה מיליון נרצחים יהודים, ביניהם על פי ההערכות כמיליון וחצי ילדים. על פי החשיבה הדתית המקובלת - חייבת להיות סיבה טובה לאירוע מזעזע זה. אלוהים הכל-יכול לא פוסק גורלות סתם.

אז המוחות הגדולים של החשיבה הדתית בת ימינו חשבו והתעמקו וגילו לנו את הסיבה. וכך אמר הרב שך על שואת יהודי אירופה, בדרשה שנשא בישיבת פוניבז' (24 בדצמבר 1990) ופורסמה מספר ימים אחר כך (ינואר 1991) בעיתון "יתד נאמן", בחפשו אחר האחראים להשמדת ששת המיליונים האומללים, ובתוכם - מיליון וחצי ילדים ותינוקות שבוודאי לא חטאו:

"וכי ללא סיבה עמד עלינו הצורר לכלותנו? הלא מאמינים אנו בהשגחה! הרי דבר כזה של הריגת יהודים לא היה מאות שנים! אלא התאסף חשבון ארוך עד שנתמלאה הסאה. עד שהגיע רגע לתשלום החשבון, שמוכרח היה להיות שואה. כך יהודי צריך להאמין, ואם אינו מאמין כך, הרי הוא כופר בעיקר! ולאחר שנהרגו שישה מיליון יהודים, התחיל חשבון חדש! ומי ערב לנו שזה ייקח שוב מאות שנים? אולי הסאה תתמלא עוד שנה עד שנתיים?"

והחרה החזיק אחריו הרב עובדיה יוסף בדרשתו השבועית (5 באוגוסט 2000 - ראו למשל כאן), בהסבירו כי שישה מיליון היהודים שמתו הם גלגולי נשמות של חוטאים שחזרו בגלגול הזה בכדי לתקן:

"זה לא פעם ראשונה בחיים שלהם שהנשמות מופיעות. הן באו לכפר על העוונות שלהם."

התרצנות הדתית לגבי השואה היא די מזעזעת, וגובלת למעשה בהכחשת שואה וזיכוי של היטלר והנאצים, שהרי הם מילאו כביכול שליחות אלוהית. היא גם מדגימה היטב כיצד מחזקים מגדל קלפים רעוע על ידי הוספת קלפים עקומים נוספים: לא מסתדר לתפיסה הדתית שמיליון וחצי ילדים יהודים נרצחו בעינויים על לא עוול בכפם?? נמציא איזה פטנט של "גלגול נשמות" ונכריז שהילדים המסכנים היו "נשמות שהתגלגלו מחוטאים", ולכן בעצם קיבלו "עונש".

חופש

לגבי עצם הרעיון של "גלגול נשמות" - הרי שמבחינה מדעית גרידא זו כמובן שטות מוחלטת. מה שאנו מכנים "נשמה" זה תחושת הקיום הנוצרת על ידי פעילות המוח. בהעדר פעילות מוח - תחושה זו אינה קיימת, ואין כל "נשמה". אפילו בהלכה היהודית יש שורה מכובדת של רבנים שיצאו נגד הרעיון. אבל רק לצורך הדיון, הבה נניח לרגע שגלגול נשמות הוא דבר אמיתי, ואותם ילדים אכן "נענשו".

מה זה "עונש"? פעילות שנועדה להשיג אחת או יותר מהמטרות הבאות:

  1. להרתיע את הנענש מלבצע דברים שוב;
  2. לחנך ולהרתיע אחרים מלבצע את הדברים שביצע הנענש;
  3. לגרום תחושת עונג למעניש.

הבה ננתח את העונש הספציפי הזה. תחת הכותרת של "גלגול נשמות", מטרה מס' 1 אינה רלוונטית כאן. גם כי אותם מיליון וחצי ילדים מסכנים לא ידעו כלל על מעשי "הגלגול הקודם" שלהם, וגם כי עונשם כלל את רציחתם, שממילא לא איפשרה להם לחזור על שום מעשה. זה משאיר אותנו עם מטרות מס' 2 ו/או 3.

אז נחשוב לרגע על מטרה מס' 2: האם זו הדת שלך? האם אתה מקיים את כל הציוויים האלה בגלל... שאתה מפחד מעונש?? אם תאמר "כן", אז אבוי לך ואבוי לדתך. אין לי חלק ונחלה בדת כזו, שאין בה בחירה אמיתית. אם תאמר "לא", זה משאיר אותנו עם מטרה מס' 3: אלוהים ששואב עונג מלענות ילדים קטנים, שאינם יודעים על מה ולמה שורפים את אימם מולם.

חופש

חשוב להדגיש: אלוהים של הדת הוא כביכול "כל יכול" - האנלוגיה של הילד הקטן שאינו מבין את עונשו אינה תופסת כאן. בניגוד לאב שמחנך את ילדו - אלוהים של הדת יכול, אם רק ירצה, להשיג את מטרת החינוך, אפילו ההרתעה, מבלי שהילד יסבול ומבלי שלא יבין.

הסיכום אם כך הוא: לפי אמונתך - יש "אלוהים" שרוצח בעינויים קשים מיליוני ילדים קטנים, בלי שהם מבינים מדוע ולמה, ודורש שיקיימו את צוויו או שיעניש קשות ובאכזריות.

 


ראו גם:

 


אוקטובר 2021



חברים ב- עוצב על ידי