אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

מעבר כוכב נוגה על פני השמש

8.6.2004

היום, 8.6.2004, יחלוף כוכב הלכת נוגה (Venus) על פני השמש. מדובר באירוע נדיר. אתר חופש מתייחס לנושא בהיותו תחום מדעי, אחד מתחומי המדע הרבים שפרחו ושגשגו הודות לכך שהאדם השתחרר מדעות קדומות ומסקנות שאבד עליהן הכלח, ולפיהן מקור היקום וכל אשר בו הוא "אלוהים".

Venus

כוכב נוגה כפי שצולם על ידי החללית Pioneer

עד לימיו של קופרניקוס שלטה בעולם התפיסה האריסטוטלית-תלמאית (אריסטו: 384 עד 322 לפני הספירה, תלמי = קלאודיוס פתולמאיוס: בערך 100-170 לספירה), שעל בסיס האמונה הדתית והטקסט התנ"כי קבעה שני עקרונות יסוד במבנה היקום: הארץ היא מרכזו של העולם, וכל המצוי מעל ל"רקיע הירח" הם דברים קבועים, נצחיים, שאינם משתנים, קרי - אלוהיים.

בשנת 1514, יותר מ-1800 שנה לאחר אריסטו, חל המהפך. ניקולאוס קופרניקוס (1473-1543), כומר, רופא ואסטרונום פולני, שחי בכנסייה נידחת בפולין - הביא למהפכה בהבנת מבנה היקום. הייתה זו אחת המהפכות היותר גדולות והיותר משמעותיות בחיי האדם: תפיסת עולם "הליוצנטרית" במקום התפיסה ה"גאוצנטרית" של אריסטו ותלמי: השמש, ולא כדור הארץ, היא מרכזו של היקום בו אנחנו חיים, וכל יתר גרמי השמיים, כולל כדור הארץ, סובבים את השמש.

בין כוכבי הלכת שנחקרו לאחר ימיו של קופרניקוס היה נוגה, אחד משני כוכבי לכת (נוגה וכוכב חמה) החולפים מפעם לפעם במסלול שבינינו לבין השמש, ומעברם זה, הקרוי "טרנזיט" (Transit), נראה לצופים מכדור הארץ כמעברו של כתם שחור על פי השמש.

Edmond Halley

אדמונד האלי
1656-1742

אדמונד האלי, בשנת 1716, ניבא את מעבריה העתידיים של נוגה על פני השמש. על פי הצעתו נמדדו זוויות המעברים הללו מנקודות קבועות ושונות על פני כדור הארץ. המדידות של המרחק אל נוגה בוצעו על פי עיקרון ה"פרלקס", ואפשרו את קביעת המרחק מכדור הארץ אל השמש. השם אולי מוזר (בעברית "היסט"), אבל העקרון פשוט: זה בדיוק מה שקורה כשאתם מסתכלים על משהו פעם בעין ימין, ופעם בעין שמאל: יש הבדל קטן בזווית שבה אתם מסתכלים על החפץ - הבדל שתלוי במרחק בין העיניים שלכם, ובמרחק החפץ ממכם. בצורה דומה מודדים מרחקים לכוכבים על ידי מדידה מדויקת של זווית ההסתכלות כשכדור הארץ בשני קצוות שונים של מסלולו סביב השמש, וכך גם ניתן למדוד את המרחק של כדור הארץ לשמש, אם מסתכלים על הזווית בה נוגה נצפית במשך החציה ממקומות מרוחקים על פני כדור הארץ. הודות למאמץ בינלאומי בתחום זה ניתן היה לקבוע את המרחק הממוצע ממרכזו של כדור הארץ אל השמש, והוא נקבע בשם "יחידה אסטרונומית" (Astronomical Unit, AU). היום הערך של יחידה אסטרונומית הוא קצת פחות מ-150 מיליון ק"מ. ליתר דיוק - המרחק הממוצע של כדור הארץ מהשמש הוא 149,597,870,700 מטר.

Parallax

מדידת מרחק לכוכב על ידי הפרלקס

הפעם האחרונה בה חלף נוגה על פני השמש הייתה בשנת 1882. היום חולף כוכב נוגה בפעם נוספת על פני השמש, וניתן לעקוב אחריו בשידור חי באתרי אינטרנט רבים.

מקורות נוספים:

גולשי אתר חופש וידידיו מוזמנים גם הם ליהנות מאירוע קוסמי נדיר זה!

אזהרה: מסוכן להסתכל בשמש ללא אמצעי מיגון מתאימים. צפייה ישירה בשמש יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעין ואף לעיוורון. אם יש לכם אמצעי מיגון מתאימים, אז תוכלו לראות את נוגה כנקודה שחורה ועגולה על פני השמש. קל מאוד לצפות באמצעות משקפת, על ידי הטלת התמונה של השמש על דף לבן - פשוט שימו את המשקפת בין השמש לדף, ותשחקו עם הכיוון והמיקוד (פוקוס) עד שתראו את השמש (ואת נוגה) מוטלים על הדף. כמובן שאין להסתכל בשמש ישירות דרך המשקפת!

בברכה,
המערכת המדעית של אתר חופש

 


יוני 2004



חברים ב- עוצב על ידי