הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אבולוציה - מה היא לא?

מאת: ניצן

אינספור מאמרים מסבירים מהי "אבולוציה". חלקם ממקורות מדעיים, עושים לפעמים שימוש במונחים מקצועיים שלא כל אחד מכיר. אחרים הם לעיתים סיכומים "בגובה העיניים" שמסבירים בשפה פשוטה מהי אבולוציה ומה התהליכים המעורבים בה.

מאחר שקיימת מגמה של גורמים מדתות שונות להיאבק בחקר האבולוציה והוראתה - הופצו עם הזמן בדותות וסילופים למכביר אודות האבולוציה. חלקם במזיד, מתוך כוונה לחבל בהשכלה, אחרים ללא כוונה להרע, לפעמים מתוך נטייתם של אנשים לחזור על דברים ששמעו ולהפיצם.

אז שווה אולי להקדיש מספר מילים על מנת להפריך מספר אמירות מוטעות המיוחסות לאבולוציה, ולהסביר מהי לא אבולוציה.

האבולוציה אינה אומרת שחיים נוצרו מדומם. למעשה, האבולוציה אינה עוסקת לעומק באיך נוצרו חיים לראשונה. לא שזה חסר עניין, ולא שזה לא נחקר בפני עצמו - נושא "מוצא החיים" המכונה בלעז "אביוגנזה" (Abiogenesis) דן בדרכים בהן כנראה נוצרו חיים לראשונה באופן הדרגתי, וגם אם המסקנות עדיין אינן מוחלטות, קיימת התקדמות במחקר. האבולוציה עוסקת יותר בדרכים ובתהליכים לפיהם משתנים בהדרגה מינים של צמחים וחיות.

האבולוציה לא אומרת שבעל חיים אחד הופך בבת אחת לבעל חיים אחר. קיימת נטייה אצל אנשים ששמעו לראשונה על הנושא לחשוב שמדובר באיזשהו תיאור לפיו איזה זאבה ילדה דולפין, או איזו נקבת גורילה ילדה בן אדם. כמובן שאלה שטויות - למעשה אילו היינו נתקלים במקרים כאלה, זה היה מפריך את האבולוציה. האבולוציה דנה בשינויים הדרגתיים על פני מיליוני שנים. במסגרת זו כל מין מוליד אך ורק את בן מינו. פה ושם עשוי להיות שינוי קטן - הבדל בין אחים, מוטציה מקרית שמשנה משהו קטן. לא יותר מזה. אצל מי שמתרבה מהר מאוד, כמו חיידקים או וירוסים, השינויים מהירים יותר.

האבולוציה לא דנה בכך שקבוצת בעל חיים אחד הופכת בשלמותה לקבוצת בעל חיים אחר. זה לא שביום בהיר אחד נעלמו כל הדובים החומים ובמקומם הופיעו דובי קוטב לבנים. האבולוציה דנה ב"עץ" ענק של מינים, לפיו מין אחד "מתפצל מתוך" מין אחר, עם דמיון רב ביניהם. לדוגמה כתוצאה משינוי תנאי אקלים באזור מסוים. לעיתים, ברבות הימים המין המקורי נכחד ונעלם. לפעמים דווקא המין החדש. לא מעט פעמים - שניהם.

האבולוציה לא אומרת שהאדם נוצר מהקוף. למעשה, המין הקודם לנו ממנו התפתחנו הוא ככל הנראה ה"הומו היידלברגנסיס" או קרובו ה"הומו ארקטוס" - שניהם דומים הרבה יותר לאדם מאשר לקוף. גם אנחנו וגם הם מהווים חלק מעץ גדול ועתיק של הסתעפויות. אם נלך בעץ זה מספר פיצולים לאחור, נגיע גם לסוג של קוף קדום דמוי שימפנזה. אם נמשיך עוד ועוד אחורה נגיע גם לדגים עתיקים ולחיידקים שהיו אבות-אבות-אבותינו.

האבולוציה לא יוצרת חיות נעלות יותר מחיות נחותות יותר. בפועל, לאבולוציה אין כיוון ואין מטרה. היא פשוט מעדיפה את מי שכישורי ההישרדות שלו מתאימים יותר לסביבה בה הוא חי, ולשינויים בה. מוחו, דמיונו וחשיבותו של המין האנושי הם דוגמה טובה לכישורי הישרדות, אבל כך גם עמידותם של חרקים שונים לחום ולקרינה, או הריבוי המהיר מאוד של חיידקים ושל וירוסים - וכלל לא ברור מצבו של מי מכל הנ"ל טוב יותר מבחינה אבולוציונית. ימים יגידו.

אין איזה חוסר בשלב ביניים שהחוקרים מסתירים מאיתנו. כמו בכל ענף מדעי גדול ומורכב, קיימים אינספור תתי מקרים שנחקרים ונתונים חדשים שנאספים כל הזמן. מדי פעם מתגלה חוסר במימצאים לגבי חוליה זו או אחרת בעץ האבולוציוני הענק, ומדי פעם מתגלים מימצאים המתאימים לחוסרים אלה. כך מתקדמים מחקרים, ואך טבעי הוא שבמיגוון כה עצום וענק של חיות וצמחים לא נמצא כל שריד אפשרי. אין בכך לומר דבר לגבי עצם העיקרון האבולוציוני שאינו נמצא במחלוקת כלל, ולגבי הכמות העצומה של הראיות לגביו ולגבי עץ התפתחות המינים.

האבולוציה נצפתה במעבדה. ולא כפי שיש האומרים אחרת. אבולוציה של מי שמתרבה מהר מאוד, כמו וירוסים וחיידקים, נצפתה פעמים רבות במעבדות רבות. גם אבולוציה של בעלי חיים מורכבים יותר נצפתה בניסויים שארכו זמן רב יותר ונתנו, כמצופה, שינויים קטנים יותר (חפשו למשל חומר על ניסוי ביות השועל הכסוף בסיביר). העץ הגדול של כל מיני הכלבים השונים שאנו מכירים מקרוב - הוא כולו בעצם ניסוי אבולוציוני אחד גדול של המין האנושי. אכן, מעולם לא הפכנו במעבדה דג ללטאה, אבל לא בגלל שזה לא אפשרי - אלא בגלל שבאופן האבולוציוני זה לוקח מיליונים רבים של שנים.

האבולוציה אינה רק השערה. זו אמירה נפוצה שנובעת מאי-הבנה של המושג המדעי "תאוריה". בלשון המדעית, "תאוריה" היא תיאור פעולתו של דבר מה בטבע, שיש לו מספר רב של ראיות המחזקות אותו, ואין אף מימצא שמפריך אותו. תאוריית האבולוציה (שראשיתה בצ'ארלס דארווין), כמו למשל תאוריית היחסות (שראשיתה באלברט אינשטיין), היא אחת מהתאוריות המבוססות ביותר במדע.

האבולוציה לא הופרכה. זה סוג של "פייק ניוז" שמופץ בקרב קהלים דתיים. כאילו הייתה למדענים פעם איזו תאוריה כזו, אבל בשנים האחרונות היא הופרכה, ויש כאלה שטרם שמעו על כך וממשיכים לדבר עליה. יש להניח שמדובר בסוג של הטפה דתית, שכמו רבות כמוה עוברת מפה לאוזן ומתפשטת בקרב מי שאוהב אמירות כאלה.

ומי שעדיין מעוניין לראות מה אומרות האקדמיות למדעים ברחבי העולם על האבולוציה - אז בבקשה.

 


ינואר 2021