אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

הבזקים, מנהרות, ושאר ירקות

מאת דוד

באין אור תמלא החשיכה כל קרן, כל פינה, כל חריץ וכל סדק

במאמר זה ברצוני להתייחס לטענה הנפוצה בפי מטיפי-דת, על אנשים שחוו מוות קליני וראו אור לבן בקצה מנהרה, לכאורה עולם שמעבר, כפי שמופיע בחוברת החשובה בנושא 'דע מה שתשיב למוכרי הדת' - על תופעה זו רציתי להרחיב.

ישנם אנשים אשר חוו מוות קליני ודיווחו על ראיית אור לבן בעת המוות, לעיתים בתוך מה שנדמה בעיניהם כמנהרה. חלקם אף ראו את ישו הולך לקראתם (נוצרים כמובן), או מראות אחרים מחייהם שנגלו לנגד עיניהם. התופעה הייתה נרחבת דיה כדי לעורר את הקהילה המדעית לחקור בנושא. שאלות נשאלו, ותשובות לא אחרו לבוא.

התופעה מורכבת כפי הנראה ממספר גורמים, היכולים לחבור יחד בכמה מתכונות:
(א) ראיית מנהרה; (ב) תבניות או הבזקי אור לבן; (ג) דימויים ויזואליים המופיעים יש מאין.

Ghost

בניסוי שהתקיים על אנשים בריאים לחלוטין, הצליחו מדענים לשחזר בתנאי מעבדה תופעה של ראיית מנהרה באמצעות מתקן צנטריפוגה, המשמש לבחינת טייסים ואסטרונאוטים בתנאי ג'י גבוה. הדיווחים היו זהים לעדויות הניתנות מאנשים שעברו מוות קליני. מדוע? הרי הנבדקים לא היו נתונים במוות קליני, ליבם לא חדל לפעום, מוחם לא חדל לתפקד ו'נשמתם' שכנה לבטח! התשובה היא, שבשני המקרים קיים פיחות באספקת חמצן למוח.

כאשר קיימת מצוקה גופנית המוח שרוי במצוקה או בעילפון. מצב גופני זה מלווה במחסור או בפיחות בדם רווי-חמצן, וקיימת ירידה באספקת חמצן  למוח. במצבים בהם קיימת הפרעה בהזרמת הדם מן הלב (שחדל לפעום ולהזרים דם), או כשהריאות חדלות מנשום ואינן מעשירות את הדם בחמצן, תופיע ראיית מנהרה, כפי שמדווח גם ע"י טייסים בעת ביצוע גלגול חד, המפעיל עליהם כוח ג'י שלילי, בו הדם נשאב לרגליים מיתר חלקי הגוף, בין השאר - מן המוח.

הבזקים של אור לבן יכולים להופיע למשל אצל אדם בהתקף אפילפסי (=כפיון - מחלת הנפילה), כאשר באזור מסוים במוחו מתחוללת "סופת זרמים" המשבשת את פעילותו. זרמים במוח קיימים אצל כל אדם בריא, אך אם המוח שרוי במצוקה, ואותות ראיה תקינים אינם מגיעים אליו, עשוי להופיע אור לבן משום שנוירונים 'נורים' לכל עבר ללא כיוון מוגדר והם מפורשים כאור לבן.

אנחנו אוגרים במוחנו מראות רבים שעינינו צפו, ומוחנו מסוגל לשחזר מראות אלו, ואף ליצור מראות חדשים. כולנו חולמים, ובעת החלום כולנו בטוחים שמדובר במציאות, עד להתעוררות.

המוח מסוגל אפוא ליצור דימויים. גם בעת מוות קליני. במצב כזה ישו 'יופיע' אצל נוצרים, מלאך אצל אחרים, ייתכן ו'ייראה' אדם אהוב או מראות מהעבר, ואולי גם אדם שנפטר ובא ללוותו לכאורה דרך שערי גן-עדן - איש-איש על פי דמיונו.

דומות לכך עדויות של ריחוף חוץ גופי בעת מוות קליני. אלו מוסברות על ידי מדענים כיכולת המוח לדמיין וליצור מראות שכיחים, הנדמים כמציאות. חלק מהעדויות דיווחו על ריחוף בעת חלום תוך כדי שינה, ולאו דווקא בעת מוות.

Ghost

על-מנת לבחון את הנושא הוחלט לבצע ניסוי מדעי, שיוכל להוכיח, או להפריך, את הטענה הזאת. בניסוי בחדר ניתוח, בו מתרחשים מיקרים של מוות קליני, הוצב מסך, שהקרין מילים באופן רנדומאלי, והוטה בזוית מסויימת כלפי התקרה כך, שצפייה במילים המוקרנות עליו התאפשרה רק במבט מלמעלה, למי שנשמתו "תתנתק מהגוף ותרחף" לכאורה בחדר, בהנחה שמי שיוחזר לחיים מן המוות הקליני יוכל להעיד על המילה שראה, לשחזר את המילה במחשב ולהוכיח את אמתותה.

למרות מקרי מוות קליניים לא מעטים שהתרחשו באותו חדר-ניתוח,  לא נמצאה כל עדות לפיה נקלטה מילה כלשהי מאלו שהוקרנו במסך.

כמובן שאין לייחס לכל התופעות הללו אופי דתי, אבל קל מאוד לפרש תופעות אלו כמאורע דתי, בייחוד כאשר המידע המדעי-ביולוגי העשיר אינו ידוע לכולם. נושא זה, אף כי מתואר לרוב כחוויה דתית, יוצר בעיניי גשר, אחד מני רבים, לתחום המיסטי. תמוה מאוד בעיני מסע האמת בו אנחנו צועדים - אנחנו הנכונים בכל עת לחפש את הצדק, לפקפק בדת ובאמונה עיוורת, אך כמעט ואיננו שמים לב לענפי המיסטיקה הרבים הנערמים בדרכנו.

האם קיים שוני בין קורא בקפה/בתה/בקלפים, אסטרולוגים, מגלי-עתידות, מרפאים למיניהם באבנים, מגנטים, וכל חפץ אחר שעולה על רוחם... לבין רבנים ומחזירים בתשובה? תמהני. אמונות תפלות, קטנות כגדולות, קיימות לרוב, והן ממלאות חללי-בורות עבור אלו המחפשים אמונה - תפלה ככל שתהיה - להיאחז בה. באין אור תמלא החשיכה כל קרן, כל פינה, כל חריץ וסדק.

Ghost


ניתן למצוא באינטרנט מידע רב בנושאים אלו, כמו, למשל:

http://www.mortalminds.org/tunnels.html

http://www.meta-religion.com/Psychiatry/The_Paranormal/brain_cited_in_obe_claims.htm

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%94


מרץ 2006



חברים ב- עוצב על ידי