אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

עברתי מוות קליני!

התכתבות בין גבי לניצן

ההתכתבות הבאה התנהלה בין גבי (שם בדוי, הפרטים המלאים שמורים במערכת) לבין ניצן במהלך המחצית הראשונה של יוני 2012. הואיל והנושא שנדון בתחילה הועלה מספר פעמים בעבר גם בידי גולשים נוספים, מצאנו לנכון לסכם כאן עבורכם אותו חלק בהתכתבות שעסק בנושא זה. ההתכתבות המשיכה גם בנושאים אחרים שאינם מסוכמים כאן.

חופש

גבי:

אני אתאיסט (אפשר להגיד לשעבר לאור הסיפור שאספר).

אני בן 21 עברתי מוות קליני לפי הגדרת הרופאים. אספר בקצרה:

עברתי לפני כחודשיים תאונה עם אופנוע. הייתי ללא קסדה, נפלתי על הראש בחוזקה ושברתי את יד שמאל עם חבלות קלות בשאר הגוף. הייתי מחוסר הכרה ללא נשימה וללא דופק... הרופאים הגדירו אותי כמת קליני. במשך 12 שעות הייתי נחשב למת קליני בהגדרה רפואית. לפני המוות הקליני הייתי אתאיסט שקורא מלא באתר שלכם.

זה לא יאומןןן מה קרה לי. בדיוק מה שכל האנשים שעוברים מוות קליני, קרה להם: יציאה מהגוף. ראיתי את גופי מוטל על הכביש. ראיתי איך לקחו אותי, מי בכה עלי, כמה רופאים טיפלו בי, מה הם אמרו, אפילו מה צבע הבגדים שלהם, ואפילו מספר לוחית הזיהוי של האמבולנס, הדרך שהוא עבר, מה הם דיברו בדרך, ועוד מלא. אפילו את המחשבות שלהם יכולתי לראות, ואז הגעתי למנהרה והיה בסוף אור חזק שאי אפשר להסביר, והרגשה כל כך נעימה...

כשחזרתי לחיים הייתי בטוח שזוהי הזייה, אבל הרופאים נבהלו כשסיפרתי להם את כל הפרטים על מה הם דיברו, מה הם חשבו, מה מיספר האמבולנס, ואפילו מי בכה עלי במישפחה, מה הוא חשב באותו זמן ומה הוא עשה ברגע שהוא קיבל את הבשורה. כשסיפרתי את זה למשפחה שלי הם חשבו שאני מכשף שקורא מחשבות. חחח. אפילו היה שם רופא אתאיסט שטיפל בי ואמר שהוא לא יודע איך לעכל את מה שאני אומר לו. וחלק מהרופאים אמרו לי שזו תופעה ידועה, שאני לא הראשון, ומבחינתם זוהי ההוכחה הניצחת לחיים לאחר המוות.

אני עוד לא מעכל שאני אומר את זה, ואפילו בגאווה גמורה: יש בורא לעולם, ויש חיים לאחר המוות. עובדה בלתי מעורערת לחלוטין!!!!!!! אילו הייתם מכירים אותי לפני המקרה, בחיים לא הייתם חושבים שאני אוציא דבר כזה מהפה שלי, אבל הוכחה כזו - לא נראה לי יותר חזקה ממנה, ובטח אתם יודעים שיש מעל 30 מיליון אנשים שעברו מקרה כמו שלי.

אשמח לקבל תשובה רצינית לנושא.

חופש

ניצן:

שלום לך גבי היקר,

בהנחה שהסיפור שאתה מתאר הוא אכן שלך ולא סיפור ממוחזר ב"טלפון שבור" כפי שנהוג לשלוח ברשת, אזי אין שום דבר חריג בו. התופעה שאתה מתאר נקראת 'NDE' (קיצור של 'Near Death Experience', או בעברית 'תופעת סף מוות') ונובעת מהתנהגות של המוח כאשר אספקת החמצן לאזורי המודעות שלו נפגעת. מרבית המראות שאנשים חוזים במקרים כאלה לקוחים משילוב של יצירה עצמאית של המוח על פי יסודות תרבותיים שנלמדו קודם לכן על ידו, מיצירת מצג שווא של קלט חושי כביכול (אור וכו'), ומדברים שאדם שם להם לב בתת-הכרתו עוד קודם לכן וצפים כעת באופן מקרי להכרה.

תופעות NDE נחקרות כבר שנים רבות במעבדות והן מרתקות, אך אין להן כל קשר לאלים ולפיות. יתרה מכך, במדע של ימינו אפילו עדות של אדם בודד בריא לחלוטין אינה מספקת, בהינתן הידע שלנו לגבי כשלים תפיסתיים, לא כל שכן של אדם במצב שאתה מתאר. המוח שלנו משטה בנו הרבה יותר ממה שאנו חושבים.

בברכת בריאות,
ניצן

חופש

גבי:

שלום ניצן.

קראתי הרבה על המחקרים ועל התופעות הללו. גם אני חשבתי בהתחלה שזוהי הזייה, אבל דבר אחד לא ניתן להסביר (וזה מוכיח שהייתי פשוט בעולם אחר): הרי לפי כללי הרפואה, אדם שנמצא במצב מוות קליני - הוא אינו יכול לדעת מה קורה סביבו. וגם אם נגיד שהוא יודע מה קורה סביבו, הוא לא רואה, כי הרופאים סוגרים לו את העיניים כדי שהם שהעיניים לא יתייבשו. איך יכולתי לדעת איך ניראו הרופאים באמבולנס, שאני מוגדר כמת קליני? איך ידעתי איך ניראה ואיך קוראים לנהג האמבולנס? מה המספר של האמבולנס? מה צבע הבגדים שלהם? איזה דרגות הם? מה היו מחשבותיהם של הרבה אנשים, ועוד שלל פרטים כאלה?

זה לא יכול להיות הזייה של המוח, כי זה קרה במציאות. ומילא רק אני עברתי את זה - אני מדבר איתך על מיליונים שמספרים כך, אפילו עיוורים מלידה. ויצאו על זה מחקרים רצינים, בטח אתה מכיר: ד"ר מודי, ד"ר אליזבת קובלר רוס, ועוד הרבה.

אני חושב שלאור המחקרים שנעשו, לאור מיליוני המיקרים שכולם מספרים בזמן שהם במוות קליני מה התרחש בזמן טיפולם - זה מוכיח בוודאות שזוהי לא הזייה, ומוכיח שיש חיים לאחר המוות.

אדם שהוא מאוד לא מוכן לקבל את זה, יכול להגיד שזה לא מוכיח שיש אלוקים, אבל זה מוכיח בוודאות שיש חיים לאחר המוות!

ד"ר אליזבת קובלר רוס אמרה : "אני משוכנעת לחלוטין שיש חיים לאחר המוות אין צורך לשכנע אדם שיש עולם הבא? מי שרוצה שיאמין ומי שלא יצפה להפתעה לאחר מותו."

אל תשכח לעולם שאינך יכול להוכיח שאין עולם הבא. כל חייך אתה תחיה עם ההרגשה שאולי יש עולם הבא, ואני אולי אולי אולי מפסיד את כל תכליתי !!!!! שיהיה לך חיים מושלמים ניפגש בעולם הבא גם אם אתה לא מאמין בזה, בכל זאת זה יקרה (:

מצפה לתגובה שבוע טוב (:

חופש

ניצן:

>> "הרי לפי כללי הרפואה אדם שנימצא במצב מוות קליני הוא אינו יכול
>> לדעת מה קורה סביבו"

לא מדויק, ואני אסביר. 'מוות קליני' אינו בדיוק 'סף מוות'. בחוויות סף מוות, חלקים גדולים מהמוח עדיין מתפקדים, למרות שכלפי חוץ נראה שהאדם לא מגיב. יתר על כן, דווקא במצבים אלה המוח מתפקד שונה מאשר בדרך כלל, ולכן מייצר חוויות שאדם אינו רגיל אליהן. הידע לגבי הסביבה יכול להגיע ממספר רב של מקורות: מאיברי חושים שונים שעדיין פועלים, מזכרונות במודע או בתת-הכרה של דברים שנקלטו קודם לכן, ואפילו מהמצאות של אותו הרגע שמישהו אחר בהמשך עשוי לטעות לחשוב שגם הן מתאימות למה שקרה, בגלל כל שאר הידע שמשולב בהן.

מוות יכול להצטייר במקרים מסוימים כתהליך מהיר ביותר, שבמהלכו מאבד האדם את 'נשמתו', אם תרצה. בפועל, במרבית המקרים הללו המוות אינו דבר שאורך שנייה, אלא מספר דקות, ובהם משתנה בהדרגה הגוף. מחסור בחמצן שלא מגיע למוח ממית את תאיו (ובמיוחד את תאי גזע המוח), באופן ששינוי הרכבם גורם לתגובות הכימיות והחשמליות אשר אירעו בהם קודם לכן לא לקרות יותר. התהליך גם אינו הפיך, לצערנו. אם התחלת תהליך זה עם 'מודעות' שלמה, הרי שהיא לא תיעלם בבת אחת אלא בהדרגתיות מסוימת. בסופו של התהליך המצער תחזור המודעות שלך להיות בדיוק מה שהיתה בתחילת דרכך כעובר, כלומר בלתי קיימת. אין זה בהכרח 'רגע המוות' מבחינה רפואית. ייתכן בהחלט שפעילות מסוימת עדיין תהיה קיימת במוחנו גם לאחר אובדנה המוחלט של המודעות.

ניקח לדוגמה את האמבולנס והנהג שלו. ייתכן שעוד טרם האירוע, עבר המטופל (אתה?) במקום בו הם היו בשדה הראייה שלו, והפרטים נקלטו בתת-ההכרה כפי שקורה במקרים רבים דומים אחרים. אם הסיפור אינו שלך, בהחלט סביר שעבר גם גלגולים ושינויים בטרם הגיע אליך, כפי שלמדנו שקורה בסיפורים דומים אחרים.

כפי שכתבת בעצמך, 'חוויות סף מוות' נחקרו רבות במשך כמה מן העשורים האחרונים. חלק ניכר מהמהומה התקשורתית התעורר עקב שני ספרים שכתב ריימונד מודי בשנות השבעים, שבהם הציג מידע אודות מקרים רבים כאלה. אחר-כך באו מחקריהם המדעיים של שני חוקרים, סוזן בלקמור וקארל ינסן, אשר קישרו בין חוויות אלה לבין פעילויות כימיות ופיזיקליות ממשיות במוח. הם הצליחו אפילו לעורר חוויות דומות באופן מלאכותי. לאחרונה הצליחו חוקרים למפות באופן מעשי אזורים מסוימים של המוח הנוטלים חלק בחוויות כאלה.

עם כל זאת, המדע אינו פוסל דבר. נהפוך הוא, אם בידך ראיות טובות מאלו שתיארת כאן, אתה (או כל אחד אחר) מוזמן לחקור אותן בדרך המדעית הנכונה. שלח את מימצאיך לקהיליה המדעית ואולי תזכה בתהילת עולם :) עם זאת, "עדות שמיעה" אינה מהווה בימינו ראייה מדעית קבילה, אפילו שמדובר באדם עצמו. החוקרים כבר יודעים עד כמה המוח שלנו משטה בנו. אם תראה לי מקרה אחד ויחיד מתועד במקורות מדעיים מהימנים, ובו אדם על מיטת חוליו יודע פרט כלשהו באופן שאין כל דרך ידועה להסביר את הידע, יהיה מקום להתחיל ולדון. עד אז, הכתובת שלך היא לא אני, אלא או מי שהעביר לך את המידע, או מכוני מחקר ברחבי העולם.

>> אל תישכח לעולם שאינך יכול להוכיח שאין עולם הבא

גם אינך יכול להוכיח שאין שלושה "עולמות באים", אחד צבוע בסגול, והשניים האחרים עם גמדים קטנים שמחלקים שוקולד פצפוצים... רוצה להתחיל לדון בכל אינסוף הדברים שאינך יכול להוכיח? כשתתחיל כן להוכיח משהו, חזור אלי ונדון בנושא.

>> ד"ר אליזבת קובלר רוס אמרה : "אני משוכנעת לחלוטין שיש חיים לאחר
>> המוות אין צורך לשכנע אדם שיש עולם הבא מי שרוצה שיאמין ומי
>> שלא יצפה להפתעה לאחר מותו"

אם אליזבת קובלר רוס שכנעה אותך, הרי שאתה חייב מהר מאד להתחיל לבקר בכנסייה ולברך את ישוע ואת מריה הקדושה, שמא תצפה לך הפתעה לאחר מותך. אליזבת קובלר רוס היתה פסיכיאטרית נוצריה שחקרה היבטים מסויימים של "חוויות סף מוות" טרם למדנו על הנושא יותר, והוסיפה לפירסומיה את יסודות אמונתה האישית הלא-מדעית. על פניו זה נראה (ואני מתנצל אם אני טועה) כאילו איזה מטיף מוכשר שאינו מכיר מספיק את הנושא בעצמו, שלף לך את הדוגמה הזאת באיזו הרצאה או התכתבות.

טוב אתה עושה כשאתה מנסה להתקרב לעולם המדע, אולם הדרך הנכונה לעשות כך היא לא לצטט באופן בררני מישהו ספציפי שבמקרה מתאים להשקפותיך. בניגוד לעולם הדת, המדע אינו מכריז על כל בעל תואר העוסק בו באופן אוטומטי כצודק. בשביל זה קיימת שיטה מובנית שמתייחסת בספקנות לכל דבר, ומקבלת מסקנות - בסבירות הולכת וגוברת - לאחר תהליכים ארוכים וחובקי עולם. אז אם אתה בכל זאת רוצה להסתמך על מסקנות מדעיות מקובלות, הנה הן לפניך.

אגב, מה מספר האמבולנס?

חופש

גבי:

ת'אמת אתה צודק. הסיפור באמת אינו אמיתי. זה חלק מהמחקר הקטן שאני עושה "איך עובד ראשו של האתאיסט".

(מכאן המשיכה ההתכתבות בנושאים רבים נוספים.)

 

התכתבות בין ניר לניצן

ההתכתבות הבאה התנהלה בין ניר (שם בדוי, הפרטים המלאים שמורים במערכת) לבין ניצן במהלך המחצית השניה של יוני 2012, ועסקה בעיקרה באותו הנושא של חוויות סף מוות (השמטנו כאן את הקטעים המעטים שעסקו בנושאים אחרים).

חופש

ניר:

אני רוצה לומר שאני אינני חרדי ואפילו לא דתי ממש, אלא נולדתי חילוני גמור וכל חיי הבנתי שאין אלוהים... אבל הייתי פתוח לשמוע דברים ותתפלא גם גיליתי לא מעט דברים מדהימים.

הבנתי שאתה מחפש היכן אפשר למצוא את ה"שקר" או את ה"טעויות" שנכתבו ע"י אחרים בין אם בכוונה להחזיר בתשובה או בשוגג. גישה זו לדעתי האישית מונעת ממך לנסות ולחקור באמת את התופעה או הנושא המדובר משום שמהתחלה היא אוטמת אותך לשמוע משהו. מניסיוני אני לא מאשים אותך, פשוט יתכן שאתה לא אמור לדעת את הדברים האלו כעת כי כנראה אולי פשוט לא הגיע זמנך...

רציתי להוסיף שאני גיליתי את קיום העולם שמעבר, דווקא לא בישראל ולא דרך מחזירים בתשובה, אלא תוך כדי שהותי הקבועה עד היום במשך כ-7 שנים בחו"ל... אז לא תוכל לטעון שהחזירו אותי בתשובה...

מה לומר, העולם שלנו בא מלשון "עולם", כלומר מעלים את עצמו, ואנחנו כאן על מנת לגלות להתפתח וללמוד דברים חדשים... אשמח אם תרצה לספר לך את סיפורי ואת הדברים שגיליתי.

הייתי רוצה שלרגע תשכח מדתיים, מחזירים בתשובה וכל מיני דברים שקשורים לדת, אלא פשוט תקשיב בלי דיעות קדומות ותצא מנקודת הנחה שיש דברים לא ידועים לנו או למדע. הנקודה שצריכה להנחות אותך היא שאף אחד לא רוצה לשקר או חושב שהוא רואה דברים הזויים או מדומיינים. מנקודה זו אפשר להתחיל לבדוק דברים אובייקטיבית על ידי הצלבת הרבה מקורות בלתי תלויים זה בזה, ולפי זה לראות מה ההסתברות לנכונות שלהם, אבל עדיין בלי הוכחות מדעיות, אלא פשוט לקבל אותם דברים כקיימים ומעידים על עצמם.

כהתחלה אמליץ לך מאוד לראות את הסרט התעודי הבא שמתחלק ל-3 חלקים ותוכל בקלות למצוא את החלקים הבאים ביו-טיוב, הנה הקישור: http://www.youtube.com/watch?v=KVO1NIGhBI0

סרט זה באנגלית מתורגם לעברית והאנשים שם הם לא מישראל או יהודים, אלא אנשים מרחבי הגלובוס שמדברים על התופעה של מוות קליני ומה הם ראו וזוכרים ממנה. לפני שתתחיל לצפות ותנסה להוכיח לי או לך שהאנשים האלה ראו דברים כתוצאה מההשפעה של תהליך כלשהו במוח או משהו דומה, תנסה לבדוק בעצמך כיצד יתכן שהרבה אנשים מרחבי העולם ומתרבויות שונות ראו דברים דומים ומספרים דברים שאפשר להצליבם עם מקורות אחרים בלתי תלויים, ואפילו מקורות יהודיים כמו תורת הקבלה וספרי הזוהר והתלמוד.

מה שיותר מדהים תוכל לנסות לקרוא ספרים של חוקרים, גם לא יהודים מפורסמים כמו למשל המחקר שכתבה אליזבת קובלר רוס "החייים שאחרי החיים" ולהצליב עם מה שאתה רואה בסרט, וכך לנסות לקבל אימות לדברים... הוכחה מדעית לא תוכל לקבל מהסיבה הפשוטה שהמדע לא יכול לחקור מושגים כמו נשמה או אלוהים ואפילו לא להסביר את היווצרות המפץ הגדול, אבל יכול לנסות להסיק שהם קיימים ע"י המוכרחות של הדבר...

המסע - אם תרצה לעשות אותו - הוא מרתק בפני עצמו. הצעתי לך: קח נקודת התחלה ראשונית זו ועצה ידידותית זו, ופשוט הקשב לכמה מקורות ונסה להבין מה קורה פה... אולי תגיע לתשובה שתפתיע אפילו אותך, אולי לא תגיע לאף תשובה ואולי אפילו תחשוב שאין תשובה... אבל תדע שלפחות הקשבת...

מאחל לך מסע מרתק ומאתגר, ואם תרצה לשאול אשמח לנסות לתת תשובות.

חופש

ניצן:

שלום ניר,
בלחץ הזמן ראיתי רק את הסרטון הספציפי שהלינק שלך מפנה אליו.

ללא שום קשר - לא לדת ולא לדעות קדומות - ובהתבסס על ידע ממחקרים מדעיים רבים עליהם קראתי: לא ברור לי מה "מופלא" בנושא. זאת אומרת, ברור לי שמבחינה סובייקטיבית, אותו אדם שעובר חוויות כאלה, עבורו אלה תחושות חריגות וכנראה אפילו נעימות, אבל לא ראיתי שום דבר חדש מבחינה "מדעית".

הבה נניח באמת, כפי שכתבת, שבסרטון ספציפי זה אף אחד לא רוצה לשקר. עדיין קיימת התופעה (המאד-ידועה בשנים האחרונות) של "עדכון זכרון בדיעבד", שאינה בשליטת המספר, ושדווקא ברגעים בהם המוח נפגע חלקית עשויה להגיע לקיצוניות. דבר נוסף שהתייחסת אליו: העובדה שאנשים רבים מרחבי העולם ומתרבויות שונות ראו דברים דומים, היא לא זו שצריכה להפליא אותנו. המוח של כולנו בנוי פחות-או-יותר באותו אופן, או כפי שכתב (בערך) סופר ידוע: "אם יצבטו אותי לא יכאב לי?" - אילו החוויות היו שונות משמעותית זו מזו, זה היה הזמן להתחיל ולהתפלא!

הדברים שאנשים "רואים" במוחם באותם רגעים בהם קשרי המוח אינם עובדים כתיקונם, לקוחים, באופן טבעי, מסביבתם המיידית ומזכרונותיהם האחרונים. לזוית הראיה עצמה אין שום משמעות, כיוון שהם לא רואים את הדברים "באמת" אלא שמוחם - בגלל מצבו הייחודי - מייצר תמונה מתוך פיסות מידע חלקיות (ואולי דוגמת הבחורה העיוורת מדגימה זאת יותר מכל).

חובת ההוכחה חלה על הטוען. אם ברצונך לטעון שיש בסיפורים אלה יותר מאשר המסקנות לעיל (שלרובן המדע הגיע באופן ניסויי), הרי שעליך ללוות זאת בראיות מתאימות, ולא להתחמק לפינה שפשוט מתארת את המחקר כאילו הוא מתבסס על דיעות קדומות, וכאילו הוא מצייר את המטרה סביב מקום פגיעת החץ. אם ניסויים מעבדתיים מבוקרים יוכיחו באופן חד-משמעי שאנשים במצבי "סף מוות" יודעים דברים באופן שאין דרך להסביר את ידיעתם, אתחיל אני (כמו גם שאר עולם המדע) לעדכן את ידיעותי בנושא זה. עד אז, עם כל הצער האישי על כך שלא מחכים לי חיים נפלאים לאחר מותי, אני נאלץ לקבל כידוע רק את מה שמוכח (בסבירות גבוהה לפחות) כידוע. אפילו אם חלילה אזכה מחר ב"חוויה" שכזאת בעצמי, אני מקווה שמוחי יישאר מספיק צלול לאחריה, כדי להמשיך ולהבין שמדובר בתעלול שלו שגרם לייצור אותה חוויה.

 

ראו גם: מוות קליני - הסיפור האמיתי, חוויות סף מוות, בשערי המוות, שעשועים של מודעות, ומאמר בן 10 חלקים:

  1. בשערי המוות - נעים להכיר - הקדמה
  2. בשערי המוות - מרוב יוצאים מהכלל לא רואים את הכלל
  3. בשערי המוות - השוואה בין תרבותית
  4. בשערי המוות - גם בלי למות!
  5. בשערי המוות - פרשנות של פרשנות של פרשנות
  6. בשערי המוות - הוכחות לקיום תודעה בנפרד מהגוף?
  7. בשערי המוות - זכרונות של מוח מת
  8. בשערי המוות - אז תפקחנה עיני עוורים?
  9. בשערי המוות - ניסויי זיהוי מטרות
  10. בשערי המוות - הסברים?


יוני 2012



חברים ב- עוצב על ידי