אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

יום הולדת לניקולאוס קופרניקוס

מאת: דוב (דובה) פרימרמן

לפני 534 שנים נולד אחד האסטרונומים שהשאיר את חותמו על התרבות המערבית עד ימינו. ניקולאוס קופרניקוס (NICOLAUS COPERNICUS) נולד ב- 19.2.1473 (מת ב- 24.5.1543). היה מתמטיקאי ואסטרונום פולני. הוא שפירסם באירופה את התאוריה ההליוצנטרית (כלומר - כדור הארץ ושאר כוכבי הלכת מסתובבים סביב השמש).

לפני שנמשיך - הנה קופרניקוס עצמו (לא צולם במצלמה דיגיטלית):

עוד הפיתגוראים טענו כי כל כוכבי הלכת, כולל כדור הארץ והשמש, נעים מסביב ל"אש מרכזית", ואילו אריסטו (המאה הרביעית לפנה"ס) דחה את טענתם וחזר על התיאוריה שכדור הארץ נמצא במרכז היקום.

הראשון שדגל בהליוצנטריות (השמש במרכז) היה אריסטארכוס (ARISTARCHUS) איש סאמוס (המאה ה-3 לפנה"ס). אמנם כתביו אבדו, אולם אנו יודעים על דיעותיו מתוך כתבי אחרים (למשל - ארכימדס, שחי גם הוא במאה ה-3 לפנה"ס). עובדה היא שאריסטארכוס הצליח גם לחשב את גודל הירח וקבע כי השמש גדולה בהרבה מכדור הארץ.

קופרניקוס הזכיר בעבודותיו גם את MARTIANUS CAPELLA כאחד שהשפיע על כיוון מחשבתו ההליוצנטרית.

האסטרונומיה בהודו היתה מפותחת מאד, ואנו יודעים כי ההודי BHASKARA (שחי בשנים 1114-1185) הצליח אפילו לעשות צעד גדול קדימה, וטען בספריו כי מהירות כוכבי הלכת, בתנועתם מסביב לשמש, אינה קבועה, עובדה שרק קפלר (27.12.1571-15.11.1630) הצליח להבין את סיבתה, וזאת לאחר ניתוח מעמיק ומבריק של תצפיותיו המדוייקות של טיכו ברהה (שנולד 3 שנים לאחר מותו של קופרניקוס, ב- 14.12.1546 ומת ב 24.10.1601).

כך נראית תמונת היקום המקורית של קופרניקוס:

וכך נראות שתי התאוריות זו מול זו:

בשירטוט הזה - בחלק העליון - כדור הארץ במרכז, ובחלק התחתון - השמש במרכז.

באירופה ידעו, למעשה, את התאוריות ההודיות על ההליוצנטריות עוד לפני קופרניקוס, שהוא, בעצם, רק חידש את התיאוריה הזאת, למרות ההתנגדות של המדענים האירופים, אשר טענו שאם כדור הארץ היה מסתובב - היו כל האנשים עפים ממנו, ואילו אבן שנזרקה ממגדל גבוה - היתה חייבת ליפול הרחק מרגלי המגדל.

לאורך כל השנים (כ-2000 שנים) התנגדה הכנסייה לתאוריות ההליוצנטריות, ודגלה בתמונת העולם של פתולימאוס (בערך 90-168 לספירה). שירטוט עולמו להלן:

קופרניקוס פירסם את התיאוריה שלו בספרו רק בשנת מותו, מפחד הכנסיה. יתר על כן - הספר הוקדש לאפיפיור פאולוס III, ובהסכמתו - וזאת מאחר ובפתח הספר נכתב כי זאת תיאוריה מתמטית בלבד, והיא אינה מהווה תמונה אמיתית של היקום. הכנסייה התעקשה יותר ויותר נגד התיאוריה, והאפיפיור אורבאן VIII, למרות שנתן את הסכמתו לפירסום ספרו של גליליאו אודות השוואה בין שתי התיאוריות - הפך למתנגד חריף לגליליאו.

פסלו של קופרניקוס הוצב בוורשה. הפסל נהרס ע"י הגרמנים בזמן כיבוש וורשה, חודש ע"י הדנים והוצב מחדש ב 22.7.1945. הנה הפסל:

בידו אוחז קופרניקוס מכשיר הנקרא ARMILLARY SPHERE, והוא מאפשר חיזוי של ארועים אסטרונומיים, כמו ליקויי חמה, היום הקצר והארוך בשנה... ועוד. המכשיר נראה כך:

ומאחר ולכולנו יש את המכשיר הזה בבית (איך אפשר בלעדיו לדעת מתי תיכנס השבת??) אז שיהיה לכולנו יום מוצלח.

הערת המערכת: ראו גם סדרת הרצאות מאת פרופ' צבי מזא"ה.


פברואר 2007



חברים ב- עוצב על ידי