הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

בעזרת השמיים

מאת: ניצן

מכתבים ומאמרים רבים הנכתבים בידי מאמינים יהודים דתיים - פותחים בעיטור זעיר בן 2-3 אותיות בו כתוב בדרך כלל 'בס"ד' או 'ב"ה', רוצה לומר "בסיעתא דשמייא" (בעזרת השמיים, בארמית עתיקה) או "ברוך השם". לעיתים בקושי תבחינו בכך, כאילו הוחבא העיטור בכוונה.

העיטור בדרך כלל מסמל את הצורך של מאמינים מסוימים להודות ל"אלוהים" על הכול, או לפחות לחוש שהוא המנהל האמיתי של העניינים, כולל המכתב/המאמר הנדון. כמובן שהוא גם מסמל את רצונם לחנך את הקוראים שלהם בעניין זה.

הנקודה היא שהדבר הפך לכל כך נפוץ לאחרונה (בישראל לפחות) - עד שהגענו למצב בו פרסומות מסחריות רבות טורחות גם כן "לקשט" את חלקה העליון של פרסומת מודפסת באותם צירופי אותיות. מי יודע - אולי זה ימשוך יותר קונים? אם לא יועיל, לא יזיק. אלה שלא אכפת להם - ממילא לא אכפת להם, אז מה יש לי להפסיד?

הנושא מגיע עד כדי אבסורד כאשר אנו רואים שלטי דרכים ואפילו תגי מחיר מעוטרים באותם צירופי אותיות. אבל האבסורד האמיתי הוא כאשר מודעות ופרסומים רשמיים נכנעים גם כן לאותה מגמת וודו. וכך למשל ראינו כיצד צה"ל פרסם לדוגמה חוברת מידע למתגייס המקושטת גם היא באותן אותיות. באופן מילולי אומרת החוברת בפתיחתה: "בעזרת השמיים זו חוברת מידע למתגייס ליחידות השדה..."

וכך ינצח צה"ל את מלחמותיו העתידיות.

 


יולי 2022