אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
חופש - יומן אירועים - דת ומדינה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

בלי הבדל דת, גזע ומין

כמה הגיגים חופשיים בנושא

מאת: ניצן

"מדינת ישראל ... תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין ..."
-- מתוך מגילת העצמאות של מדינת ישראל

רגע... רגע... ונניח שהדת של מאן דהוא דוגלת ברצח חפים מפשע? האם גם אז מגיע לו שוויון זכויות גמור? אולי נלך פחות רחוק: ומה אם הדת שלי מתנגדת באופן בולט לשוויון זכויות? האם גם אז אקבל את הזכות השווה לקדם אותה? ומה יקרה אם אצליח?

שמא תאמרו: יש הבדל בין התוכן של "הדת" שלי לבין מעשיי בפועל. מה היא אם כן "דת", שכל בחירה בה, ללא הבדל, אמורה להעניק לי שוויון זכויות גמור? ואם יש הבדל בין תכני "הדת" לבין המעשים בפועל, אז אולי דווקא כן אפשר לתקן את הרכבת בשבת?

מדינת ישראל דווקא כן מכירה בהגבלת השוויון במקרים של הפצת תכנים המכונים "הסתה", "מרידה" ואחרים. אבל... דתות? התכנים שלהם הרי לא מסיתים כלל, ובכלל הם רק "תיאורטיים". בקוראן הרי אין סורות שקוראות להרג ממש של כופרים, התורה כלל לא דנה באמת בסקילת מחללי שבת, "שולחן ערוך" אינו מצווה ברצינות להזניח גויה יולדת בשבת, וספר "תורת המלך" אינו עוסק בהרג בפועל של גויים, אלא רק בתיאוריה. "דין רודף" ו"דין מוסר" הם רק פלפולים הילכתיים ותו לא. איסור עבודה כשיוצאים הכוכבים ביום שישי בערב הוא רק פיקציה. תפילין, מזוזה ותרנגול יום כיפור הם אגדות בלבד.

אבל פגיעה בדת היא... גזענות, לא? אז למה כתבו "בלי הבדל דת, גזע ומין"? הרי מספיק היה לכתוב "בלי הבדל גזע ומין"? איזה מין גזע זה "חרדים", שקריקטורה בנושא שלו מהווה "גזענות"? האם איסלם זה "גזע" שמשותף לזמר קט סטיבנס ולשייח' ראאד סלאח?

ואיזה מין חוק זה נגד "פגיעה ברגשות דת"? הרי עצם קיומה של דת X פוגע ברגשותיהם של האוחזים בדת Y. מישהו חושב ברצינות שזה שאני אוכל בייקון ביום כיפור בביתי - לא פוגע ברגשותיו של ליצמן, ולאו דווקא בגלל השומן הרווי? ומה עם רגשותי שלי? למה הם שווים פחות? מה, הם לא נפגעים כשמלמדים את ילדיי שהחקלאי צריך לברך את האלים כדי שגידוליו יעלו יפה?

אלא שרגשותיי שלי שווים כקליפת השום בעיני המדינה, כי היא לא הגדירה אותם כ"דת". למדינות העולם "הנאורות" השקפה מאוד ייחודית על דת מהי: "דת" היא אחת מתוך אוסף קטן של אמונות ידועות ומוגדרות מראש, שתכניהם מתחלקים לשניים - החלק הבלתי-מזיק יחסית אותו מקיימים במציאות, והחלק התיאורטי עליו מתפלפלים בלבד.

 


ספטמבר 2017



חברים ב- עוצב על ידי