הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

מלחמת בני אור בבני חושך

הגיגים מאת: ניצן

השבוע ראיתי סרט אודות אירלנד בתחילת המאה הקודמת ("המועדון של ג'ימי", מומלץ). כן, היו בו כמה תכנים פוליטיים, ימין-שמאל וכל זה, אבל לא מעט דת. אתה נחשב לרוע בהתגלמותו אם אתה נגד הכנסיה. אתה מנודה מהחברה אם אתה מאמין שישו אינו בן האלוהים.

תחילתה של המאה ה-21 היא "נאורה" יותר במספר מובנים. יש לשער שאנשים יכולים כיום לחיות בביטחון יחסי כאתיאיסטים באירלנד. עדיין זה רחוק מלהיות המצב הכלל-עולמי, שלא לומר המצב במקומות כגון תחת שלטון דאעש. אין זה מן החוכמה אפילו לדון באמיתות בסיסיות כאבולוציה במקומות כמו אירן. אפילו לא בשכונות החרדיות הקיצוניות של ירושלים.

חופש

ואז היכתה בי השאלה: בפרספקטיבה של זמן... האם אנו חיים בבועה? האם המאות ה-20 וה-21 יהיו סוג של תקופה חריגה, בה אנשים רבים ידעו טוב יותר? האם מדענים ינודו שוב בעוד מאות ספורות של שנים מעכשיו? או שמא בדיוק להיפך - הטכנולוגיה והתיקשורת יקלו על מרבית האנשים להתעורר? האם נחזור לחשיכה או נתקדם להפצה של יותר אור?

השאלה אינה פשוטה, וקל להעלות טיעונים שמסבירים את קיומה העתידי של כל אחת משתי התוצאות. למעשה, ייתכנו אפילו מצבי זיגזג בהם הדברים משתפרים באופן זמני במקום מסוים, אבל אז מידרדרים שוב בשעה שאותו מקום נכבש בהדרגה ע"י אחרים (ראו לדוגמא אירופה והאיסלם).

החדשות הטובות? בסופו של דבר, ממילא ניכחד כולנו, ללא יוצא מן הכלל. ישו או לא ישו. סונים ושיעים. יהודים אורתודוקסים ורפורמים. גם הינדים. החדשות הרעות? מדענים וחילונים הם היחידים שיודעים זאת.


אוקטובר 2014