הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

בעל הבית על העולם

בסוף חודש יוני, עם תחילת הקיץ, צץ לו לפתע השלט הענק הבא בגן העירוני שבשכונת רמת החייל, בשטח העיר תל אביב-יפו:

השלט לא טרח לפרט איזה יהודי בדיוק הוא בעל הבית על העולם. אולי רחמנא ליצלן התכוון הכתוב לישוע מנצרת?

ובנימה רצינית יותר: מלבד המסר הגזעני הבוטה (נסו לחשוב על שלטים מקבילים במקומות אחרים בעולם ו/או בזמנים אחרים), הרי שמדובר בפרסומת המודבקת על שלט ציבורי, וכפופה לחוק העזר של עיריית תל אביב-יפו בנוגע לשילוט.

גם אנו, חברי צוות האתר, יהודים, ואיננו מוכנים כי יצהירו שאנו בעלי הבית על העולם ולא אדוניו. הצהרה כזו ודומותיה, לבד מהיותן הזויות ואיוולת מוחלטת, יש בהן מן ההתנשאות, הגזענות והעלבון והן עלולות לשמש גורם מסכסך ומפריד - לא רק בין תושביה היהודים של המדינה לשאינם יהודים - אלא בינינו לבין כל תייר או אורח או מבקר שיקרא את הדברים, או שיתורגמו לו מעברית לכל שפה.

הגנים הציבוריים בתל אביב ובכל רשות מקומית בישראל אינם רכושו הפרטי של ארגון זה או אחר, ולא של החברה המפרסמת שלטים אלו, ולכן פנינו - גם חברים מצוות האתר וגם אנשים אחרים שגרים באיזור ושאיכפת להם - אל ראש העירייה מר רון חולדאי, בדרישה שיורה להסיר את השלטים הללו בכל מקום בו הוצבו, ולהתנער מהם בפרהסיה. הפניות התבצעו גם בדואר אלקטרוני וגם במחאה אישית למשרד ראש העיר, שם ביררו עם הפונים פרטים באשר למיקום השלט.

בהמשך לפניות, בין שבגללן ובין שלא, הוסר שלט החרפה בתחילת חודש יולי.

עם זאת, קיבלו חלק מהפונים תשובה רשמית מאת מנהלת צוות פניות הציבור של עיריית תל אביב-יפו, ובה נכתב (ציטוט):

"מבירור עם השירות המשפטי נמסר כי במספר פסקי דין, הדגיש בית המשפט העליון כי ניתן לפסול פרסום כלשהוא רק במקרים נדירים ומיוחדים בהם קיימת פגיעה קשה ברגשות הציבור, זאת מהטעם שחופש הביטוי הינו ערך עליון שיש לשמרו מכל וכל. בשלט נשוא פנייתך אין פגיעה המצדיקה את הסרתו."

למותר לציין כי תשובה זו אינה מקובלת עלינו במקרה זה, וככל שיעלו פעם נוספת שלטים גזעניים כאלה - אנו מתכוונים לנקוט צעדים משפטיים באופן מיידי.


אוגוסט 2014