אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

הפרדה בכותל

תגובה לכתבה בעיתונות

מן העיתונות (ידיעות אחרונות, 8/3/2006, "בקרוב: הפרדה מלאה בכותל בין גברים לנשים" - כתבה מאת חיים לוינסון). "החרדים מחלקים את הכותל לנשים ולגברים. בלחץ סגן השר שמואל הלפרט ומשמרות הצניעות עתידה להתבצע ברחבת הכותל המערבי בירושלים הפרדה מוחלטת בין המינים." - בהמשך מפרטת הכתבה כיצד יבנה מעבר נפרד לכל אחד מהמתחמים, תוך הקטנת השטח המעורב.

הכותל המערבי שימש מושא געגועים שנים ארוכות. כשמוטה גור המנוח הכריז במלחמת ששת הימים "הר הבית בידינו" ראינו כולנו את תמונת החיילים על יד הכותל וברוחנו היינו איתם. זמן קצר מאוד אחר-כך, היינו שם גם בגופנו. זה היה אחרי השחרור מידי ירדן, ולפני הכיבוש הדתי.

אני זוכרת אותנו, חבורה של חברי תנועת נוער, נפעמים, סוקרים את הכותל הגדול שנגלה לנו בקצה השטח הבנוי. אחר-כך הוחל בהרס הבתים, וכולם ביקרו בכותל, נוגעים באבנים, עוברים מן הקצה האחד ועד לשני. האבנים, העשבים הצומחים במרווחים והרחבה שלפניו - הכל היה חופשי ושלנו.

ואז, יום אחד הגענו כל המשפחה, ומיד נעשתה בנו סלקציה - גברים לכאן ונשים לשם.

וזהו, מאז לא שב הכותל לידינו, וגם לא שבנו לבקר בו. אנחנו אוהבים לבוא יחד, ולהישאר יחד, ולא לאפשר לאף גורם להפריד בינינו.

צניעות? ממתי כיבוש הוא צניעות? נראה כי לכובשים אין בושה. גם חמסו מאיתנו שטח שנלחמנו עליו פיזית ממש, גם העמידו עליו אנשים בשכר (רבנים, סדרנים, סלקטורים) וגם אינם מפסיקים ללטוש עינים אל כבשת הרש. "כולו שלנו" הם אומרים, וכבר מסתדרים בשורה עשרות המועסקים לעתיד בפרוייקט ההרחבה.

עמותת "חופש" אינה מקבלת את הנישול של חלק ניכר מהעם מאחד הסמלים הלאומיים המובהקים שלו. לכאורה, אין נישול כי הנשים יכולות לצפות מעזרת הנשים, אך אצלנו היחד הוא עקרון "מקודש". על כן יעזוב איש את אביו ואמו, ודבק באשתו והיו יחד גם בכותל, ואחר-כך גם עם ילדיהם. כאשר יענונו כן נמשיך ולא נוותר!

כשם שאנו, החילוניים, איננו מתכוונים למנוע מן החרדים לעמוד בכותל בקבוצה חד-מינית, כך לא נסכים למנוע מאתנו לבקר באתר מרכזי כזה בדרך המתאימה לנו.

מצב בו אין לנו אפשרות לגשת עד הכותל בהרכב משפחתי מלא כלל אינו מקובל עלינו. ודאי שאנו דוחים בחרדה כל כוונה להרחיב את ההשתלטות.

"חופש" קוראת לממשלה לעצור את הסיפוח הזוחל החרדי, ולמנוע את ביצוע כוונת החרדים להפרדה מלאה ברחבת הכותל, כמו בכל מקום ציבורי אחר במדינה. צאו לבד, צאו ביחד, צאו לכל מקום, והניחו לנו לחיות בדרכנו. אל תעצרו את הישראלים מלהגיע לכותל שלנו!


אפריל 2006



חברים ב- עוצב על ידי