הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

מיליארד סינים לא טועים

מאת ניצן

עשו את הניסוי הבא. כנסו באינטרנט לאתר חיפוש התמונות של "גוגל" והכניסו באנגלית את השם של הכיכר הפורסמת בסין "טיאננמן" (באנגלית: "tiananmen"). הנה קישור ישיר - בשביל העצלנים שבינינו: http://images.google.com/images?um=1&tab=wi&hl=en&q=tiananmen

בוודאי זיהיתם את התמונה המפורסמת של המפגין הסיני למען הדמוקרטיה, אשר עצר את שיירת הטנקים בגופו, ומאוחר יותר פורסם שהוצא להורג בידי השלטונות. עשרות דפים של תוצאות מראה "גוגל", וברבים מהם מופיעה התמונה המפורסמת, כמו גם תמונות אחרות מאותם אירועים.

אבל לא בסין. יותר ממיליארד אזרחים יש בסין. בערך אחד מכל שישה אנשים בעולם - אם וכאשר הוא נכנס ל"גוגל" ומחפש את תמונות הכיכר המרכזית של ארצו, הוא מקבל כשלושה-ארבעה דפי תוצאות בלבד. אין טנקים. אין מפגינים. יש רק כיכר יפה ותיירים שמחייכים למצלמה.

החוק הסיני מאפשר לממשל לקבוע, על פי האידיאולוגיה שנקבעה באמצעותו כמתאימה לצביון הסיני, לאילו תכנים באינטרנט ייחשפו אזרחי סין. גם "הפריקים" הגדולים של ההיי-טק בסין לא יעקפו חוק זה, שנאכף בקפדנות בעזרת הטכנולוגיה של חברות ענק כ"גוגל" וכ"סיסקו", וכמובן שגם באמצעות מנגנוני אכיפה מתאימים של החוק הסיני.


המציאות?

העולם, כפי שמשתקף באינטרנט הסיני, איננו העולם כפי שאתם מכירים באינטרנט במחשב שלכם. עדיין. כי נציגי מפלגת ש"ס, חובבי הדמוקרטיה והשיוויון, כבר פתחו בהעברת החוק המתאים בכנסת ישראל, שיאפשר לממשל הישראלי לקבוע, על פי האידיאולוגיה שנקבעה באמצעותו כמתאימה לצביון הישראלי, לאילו תכנים באינטרנט ייחשפו אזרחי ישראל. הנה ראו בעצמכם.

יריית הפתיחה של ההליך המסוכן הש"סי נושאת את הכותרת "אתרי מין, אלימות והימורים". מי ייקבע בדיוק מהם האתרים שאתה ואני נוכל לראות? וועדה מתאימה כמובן. מי לדעתכם ישב באותה וועדה? צדקתם, אנשי ש"ס. ומהם הקריטריונים על פיהם קובעים אנשי ש"ס מה מותר לך ולי לראות? צדקתם שוב, קריטריונים דתיים של "מועצת חכמי התורה".

וכך, בהדרגה, כיכר טיאננמן תיוותר אולי על המסך שלכם, אבל הרצאות בנושא מוצא האדם והאבולוציה ייעלמו מהאינטרנט, כפי שאתם מכירים אותו כיום. כך גם חומר היסטורי בנושא מקורות המקרא, ההיסטוריה של עמי המזרח התיכון הסותרת את ההלכה היהודית האורתודוקסית, ובוודאי שחומר המכיל ביקורת על הדת - לא יכירנו מקומו באינטרנט של מדינת היהודים.

נראה לכם דמיוני? גם בסין יש מתכנתי ג'אווה, מפתחי דוט-נט, מהנדסי מחשבים. אבל בסין האינטרנט נראה אחרת מאשר בישראל. עדיין.

בישראל של 2007 עדיין ניתן להיאבק בהשתלטות הש"סית על תרבותנו. מי שלא יעשה זאת כעת, שלא יתפלא על כך שבישראל של 2017 זה כבר יהיה קצת יותר קשה. מיליארד סינים לא טועים.


נובמבר 2007