הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

אמת מן החיים

מאת עירון

בשלהי ספטמבר 2011 הגיעה התכנית המשעשעת והפופולרית "החיים זה לא הכול" (ערוץ 2) לסיום עונתה התשיעית - והאחרונה. והעיתונים מלאו ביקורות (אוהדות בדרך-כלל) ורשימות סיכום.

בפרק הסיום הטיחה השחקנית [המצוינת!] ענת וקסמן בגרוש שלה (אבי קושניר, הטוב לא פחות), באחד מוויכוחיהם האין-סופיים: "החיים זה דבר דינמי, בחיים קורים דברים, לחיים אין חוברת הפעלה..."

כך: "החיים זה דבר דינמי... לחיים אין חוברת הפעלה...". כה אמרה ענת וקסמן. שחקנית.

*  *  *

לפיכך, כשבפעם הבאה תשמעו חכמים מחוכמים מהמגזר החרדי-דתי מגידים את חכמתם הבנלית: התורה היא ספר/מדריך ההפעלה לחיים (1) - השמיעו כנגדם את חכמתה הפשוטה, הטבעית, האמתית פי מיליון, של ענת וקסמן: "החיים זה דבר דינמי, בחיים קורים דברים, לחיים אין חוברת הפעלה...".

כי החיים - והאדם בכללם - אינם מכונת כביסה עם הוראות היצרן [רק אצל מטיפי הדת היהודית, שהטפתם פרנסתם, שמכירת מרכולתם בשוק התעמולה הדתית היא עיקר, לא האמת העובדתית, השימוש בדוגמה זו של מכונת כביסה מנוצל לשכנע תמימים וקלי-דעת שיש בורא לעולם, בדיוק כשם שיש יוצר למכונת הכביסה]. החיים הם מהות דינמית ומשתנה; כל אדם הוא תוצר פרטני של החיים - וגם יצרן שלהם. זאת אמת פשוטה.

*  *  *

ומה שהבינה והביעה שחקנית (חילונית) אחת, בהיגד אגבי אחד, בתכנית טלוויזיה קלילה - לא יבינו לעולם אלפי מחב"תים 'כבדי-ראש', לשיטותיהם ולשטויותיהם.

 


(1) הרי לו זו הייתה אמת (שהתורה ומצוותיה הן מערכת/חוברת הפעלה לחיים) - הייתה התורה כולה (ולא רק שבע מצוות בני-נוח!) נמסרת לכלל בני-האנושות, ולא לבני-ישראל בלבד. החיים סוף-סוף אינם נחלת יהודים לבדם, ואם אמנם יש להם (לחיים) תכנית הפעלה טעונת כוונות ומגמות חיוביות כל-כך - הייתה זו מדרך הטבע ועל-פי השכל הישר צריכה להימסר לכול ולכלל, ולא להיות מוגבלת רק לבני-ישראל.

[על כך הדת משיבה במדרש-אגדה, שלפיו חיזר אלוהים על כל אומה ואומה כדי שיקבלו את תורתו - וכולן מיאנו. כידוע, בכתביה של שום אומה שהיא - המוכרת למין האנושי - אין זכר-של-זכר לחיזור אלוהי נלהב כזה, וכל-כולו פרי דמיון אגדי מגמתי - ישראלוצנטרי כמובן.

אגב: מבחינה זו אין כל הבדל מהותי בין כתובי המקרא ובין דברי חז"ל: אלו כאלו מציגים דברי-אגדה - כאמת גמורה. מאז ומעולם ביקשה נפש האדם לתור את מרחבי הדמיון - ולשם כיוונו מחברי המקרא הראשונים ובעלי האגדה המאוחרים. יודעים חכמים נפש צאנם ומשאלתם.]

 


ינואר 2012