הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

הם בצרות

מאת: עדו סוקולובסקי

"אין אלוהים? אתה אומר לי שאין אלוהים? אז מה אתה?"

"מה שבחרתי להיות."

"מה זאת אומרת? איזו תשובה זאת?"

"האמת? סתם תשובה בשביל לסתום לך את הפה. יכולתי באותה מידה לענות שאני לא יודע. אבל תודה שזה נשמע טוב, בדיוק כמו שהשאלה האידיוטית שלך נשמעת נורא עמוקה ברגע הראשון. אבל כשמסתכלים לעומק מבינים באיזה צרות אתם."

"רגע, מה זאת אומרת 'אתה לא יודע', אתה לא יודע מי אתה?"

"וגם אתה לא, אתה רק ממציא לעצמך אלוהים כדי לפתור לך את הבעיה. ואפשר לומר בהחלט שלא בחרת היכן להיוולד ומתי אבל יש דברים שבהם כן בחרת והם מגדירים אותך. אם כך, התשובה לשאלה 'מה אתה?' היא 'מה שבחרתי להיות'. אבל כמו שאמרתי, זאת לא באמת תשובה שנוסחה אחרי מחשבה מעמיקה, סתם שליפה מהמותן. כמו שהשאלה שלך היא לא באמת שאלה אלא מלכודת של מחזירים בתשובה."

"כן? אולי תנסה לענות עליה ברצינות הפעם?"

"בוודאי. בוא נראה מה בעצם שאלת. השאלה ,'מי אני?' או 'מה אני?' היא שאלה ערכית, פילוסופית, נוגעת לשאלות של עולם הרוח. השאלה אם קיים או לא קיים בורא לעולם היא שאלה מתחום המדע. או שיש או שאין ונכון לעכשיו אין ראיות לקיומו של אלוהים."

"אין ראיות? מנין לך שאין ראיות?"

"כי שאלת את השאלה הזאת."

"מה? איך זה קשור? אני חייב לספר לך שמדען אחד חישב את הסיכוי של מולקולת ד.נ.א להיווצר מעצמה ואתה יודע מה הוא גילה?"

"בעצם כן. אני מכיר את הסיפור הזה. זה מה שקורה כשנותנים למי שלא מבין בכימיה לנסות להתעסק בבדברים שמחוץ לתחום ההתמחות שלו. אתם הדתיים כבר הפסדתם את הקרב הזה ועכשיו אתם נסוגים לעמדות החדשות שלכם. פעם ניסיתם לטעון לכל מיני ראיות מדעיות. מה לעשות שהמדע דווקא עובד נגדכם ומוכיח שהתורה היא לא יותר מאוסף סיפורים יפים."

"זה כי אתה מתייחס לתורה בלי הבנה עמוקה של משמעות התורה."

"כן, זאת הייתה הנסיגה הראשונה. התחלתם להסביר שלא צריך לקרוא את התורה כפשוטה. אבל אם ככה, אז מה קדוש בה? אם באמת היא לא מתארת מציאות עובדתית אז למה להאמין באלוהים? הרי אין שום סיבה להניח שדווקא מעמד הר סיני הוא תיאור עובדתי והמבול לא. עכשיו נסוגתם לעמדה הבאה שלכם. השאלה שלך מסגירה את העובדה שאתה מאמין במשהו שאין לך שום סיבה טובה להאמין בו רק כדי שתהיה לך תשובה לשאלה שמציקה לך. זה חוסר יושר. אם אין לך ראיה למשהו במציאות הגשמית אתה לא יכול להאמין בו בכל זאת רק כי ככה נוח לך.

"אדוני. מי שאינו מאמין באלוהים הוא לא רציונלי."

"ולמה זה?"

"כי אז אין טוב ורע מוחלטים. אם לא אלוהים קבע מה טוב ומה רע זה אומר שאתה קובע, סתם ככה לפי הגחמה שלך. אם ככה במה אתה שונה מהיטלר? גם הוא קבע לעצמו מה טוב ומה רע, רק אחרת ממך."

"וגם אתה לא שונה ממנו."

"ועוד איך אני שונה, לי יש אלוהים. אני לא מחליט על דעת עצמי מה טוב ומה רע."

"אתה כן. אתה פשוט לא גבר מספיק להודות בזה ומתחבא מאחורי האלוהים שהמצאת. לפי האמונה שלך, אותו אלוהים אמר בהר סיני 'לא תרצח' מצד שני הוא אמר לפני זה שצריך לשמור את יום השבת לקדשו. כלומר שרצח הוא באותה דרגת חומרה של הדלקת גפרור ביום הלא נכון בשבוע. הבעיה היא שאתם הדתיים כבר בקרב המאסף שלכם. אין לכם שום ראיות לכך שהיה מעמד הר סיני."

חופש

"עזוב רגע את הדת. אם יש בורא לעולם אז יש טוב ורע מוחלטים נכון?"

"לא."

"מה זאת אומרת לא? הרי יש אלוהים. הוא ברא את העולם."

"ואיך זה קשור לטוב ורע? בריאת העולם קשורה למציאות הפיזית שסביבי. טוב ורע אינם קשורים למציאות הפיזית אלא הם מושגים אנושיים. אתה יודע מה? נניח שיש אלוהים והוא קבע מה טוב ומה רע, מנין לך שמה שהוא מחשיב כדבר טוב דומה בכלל למה שאתה מחשיב כדבר טוב?"

"אז מבחינתך מותר לך לרצוח ילדים אם אתה מחליט שזה דבר טוב? סתם כי אתה חושב ככה?"

"וגם מבחינתך. אתה לא באמת פתרת את הבעיה. לא הסברת איך קיומו של אלוהים הופך רצח ילדים לדבר רע. למעשה אנחנו יודעים שיהודים נרדפו למוות על ידי נוצרים. לפעמים נרצחו, גם הילדים שבהם, היו מקרים שבהם יהודים הרגו את ילדיהם שלהם כדי שלא ינצרו אותם."

"שוב אתה מכניס את עניין הדת. אני מתייחס לקיומו של בורא לעולם. לא טענתי שאלוהים חשב שאלו דברים טובים."

"אני לא מתייחס לדת אלא לעובדה שעצם האמונה בבורא העולם לא מונעת רצח חפים מפשע. המוסלמים שריסקו מטוסים לתוך בנייני התאומים בארצות הברית עשו זאת בשם האמונה באל. אגב, גם על חגורותיהם של אנשי האס אס היה כתוב 'אלוהים איתנו'. לא רק שאדם מאמין יכול לבצע זוועות, הוא יכול לבצע אותן בגלל שהוא מאמין."

"כי הם פירשו לא נכון את דברי האל. יותר נכון הם רתמו את האלוהים לצורך האידאולוגיה הנפשעת שלהם. אף אחד לא אמר שהאלוהים הסכים איתם."

"ואולי הם צדקו ואתה טועה? אבל עזוב את זה, אם אלוהים נגד הרג חפים מפשע, למה יש אסונות טבע בעולם? זוכר את הצונאמי במזרח הרחוק ב-2004? אנשים נהרגו, לא כי בני אדם אחרים הרגו אותם אלא על ידי איתני הטבע. למה? ככה סתם."

"הא! אתה חושב שזה ככה סתם. אבל זה רק משום שאתה, בשכלך האנושי המוגבל, לא מסוגל להבין את אלוהים ואת כל הסיבות לדברים שהוא עושה."

"אתה צודק. אני לא מסוגל ואם כך גם אתה לא מסוגל. לכן אין לך שום זכות לטעון שאלוהים מתעניין בכלל במושגים כמו טוב ורע או לחילופין שמה שהוא מחשיב כטוב דומה למה שאתה מחשיב כטוב."

"אה אבל אלוהים ברא את העולם. אז הוא ברא את החיים ומכאן שהחיים הם קדושים."

"והוא ברא את הסלעים והאבנים. לפי ההיגיון הזה לשבור סלע חמור בדיוק כמו לרצוח."

"אז אתה נגד רצח סתם ככה, אם מחר בבוקר תשנה את דעתך פתאום תתחיל לרצוח נכון?"

"לא. יש לי סיבות טובות ויש לי מוסר וכולו מבוסס על כך שאני רוצה בטובת האנושות ובגרימת כמה שפחות נזק לשאר העולם. אבל זה אכן עניין סובייקטיבי לגמרי. אני חושב כך רק משום שאני בן אדם ולא נמלה או פרה."

"לא ענית לשאלה שלי. מה אם מחר תחשוב שרצח הוא דבר טוב?"

"אז אני שחי היום אומר לך שהאני של מחר יהיה מנוול."

"אז אתה מודה שאין לך טוב ורע מוחלטים."

"וטוב שכך."

"סליחה?"

"כשהייתי ילד, הומוסקסואליות עוד הייתה אסורה בחוק. לעומת זאת לא הייתה חובה לחגור חגורת בטיחות באוטו. היום זה להיפך. המדינה החליטה שלא עניינה להתערב במה שאנשים עושים בחדרי המיטות שלהם אבל היא כן מתערבת בשאלה איך אני שומר על חיי."

"אתה רואה? המדינה שלך היא מוסד אנושי, זמני, שמשנה את דעתו. היום זה רע ומחר זה טוב. לאדם מאמין יש ערכים שלא משתנים בכל רגע לפי האופנה."

"נכון. בגלל זה הדת עדיין רואה בהומוסקסואליות חטא אבל מתירה החזקת עבדים. ככה זה כשאתה טוען שיש אלוהים שקובע מה טוב ומה רע. אם הוא הסכים לעבדות פעם אז עבדות היא דבר מותר."

"אבל שוב אתה מתייחס לדת. אני מתייחס לעובדה שאם קיים אלוהים אז יש מוסר."

"עובדה שלא. עובדה שאנשים שהאמינו באלוהים האמינו גם שהומוסקסואליות היא דבר רע שגורר עונש מוות אבל עבדות זה דווקא בסדר גמור."

"כי אלו היו הנורמות אז. זה לא קשור לאלוהים שהוא נצחי."

"הממ.. אז מסתבר שגם לך אין מוסר מוחלט. גם אצלך הנורמות משתנות לפי האופנה."

"לא הבנת. המוסר שלי הוא מוחלט. הביטוי שלו בשטח יכול להשתנות לפי הנוהג באותו זמן."

"אותו הדבר אדוני, אותו הדבר בדיוק. בעצם יותר גרוע. כי אתה לא משנה את ההגדרות לטוב ורע להגדרות יותר מתקדמות. אני הוא זה שמתקדם עם המוסר והערכים ואתה נגרר אחרי."

"אני לא נגרר! המוסר שלי נובע מכך שיש אלוהים."

"והנה התחלנו שוב."

 


דצמבר 2017