הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

פרופורציה

מאת: ניצן

פרופורציות זה דבר יפה. לשים דברים בפרופורציה זה דבר חשוב. פעמים רבות זה גורם לנו לחוש מעט צניעות וענווה, להרהר קצת על העולם. "הרהורים" - כידוע - עלולים להביא לדבר עבירה ☺

קחו לדוגמא את אבני ירושלים. הכותל - אחד המקומות החשובים ליהודים - נבנה מהם. כך גם מסגד אל-אקצא הקדוש למוסלמים. לכאורה מתחבאת לה אי-שם גם "אבן השתיה" שממנה, אם נאמין לחז"ל, "הושתת העולם". אבוי לבושה, רובן של אבנים אלה הוא שלדים דחוסים של טריליוני חיות ימיות, שנולדו ומתו בים שהיה פה. הזמן עליו אנו מדברים... עתיק פי 30 עד 40 אלף (!) מתקופתו של דויד המלך. פרופורציות.

האור, כידוע, הוא הדבר המהיר ביותר ביקום. במהירות האור ניתן להקיף את כל כדור הארץ כעשר פעמים בשנייה. בערך פי 20 אלף מהיר מהחלליות הכי מהירות שלנו... עם זאת, אור השמש שראה אותו דויד המלך - הספיק בקושי לעבור מאז ועד היום מרחק של 3% מגודל הגלקסיה שלנו. להזכירכם: ביקום יש מאות מיליארדי גלקסיות. אה כן, והמרחקים ביניהן גדולים בדרך כלל הרבה יותר מאשר הן בעצמן. למעשה, אם "העולם היה נברא" לפני כ-6,000 שנה, היינו רואים בסך הכול חלקיק קטן של הגלקסיה הספציפית שלנו בלבד. פרופורציות.

חופש

גוף האדם... מכונה מופלאה. בגופנו כ-10 מיליון מיליוני תאים. על כל זאת מסתתרים בגופנו פי 10 חיידקים מאשר תאים שלנו עצמנו - חיידקים מאלפי מינים שונים. מה זה אומר, למשל, על אוכל כשר? פרופורציות.

האדם הוא "נזר הבריאה". אלא ש"נזר" זה קיים בערך רק באלפית האחוז האחרונה של זמן היקום. כל שאר 99,999 אלפיות האחוז הסתדרו היטב בלי יצור מוזר זה. מצבם של הדינוזאורים העתיקים לא הרבה יותר טוב: כולם בילו את ימיהם היכן שהוא בתחילת שני האחוזים האחרונים. מאז אותו דויד המלך ועד ימינו התארך מחזור הירח בערך בחצי שניה לחודש. מאז הדינוזאורים התארך אותו מחזור בשעות רבות, אבל מדידתו הייתה נראית לו מוזרה משהו - כי גם היממה של אותם דינוזאורים הייתה קצרה משמעותית יותר מ-24 שעות. אז התלמוד מדייק באורך חישוב מחזור הלבנה? קצת פרופורציות!

העם היהודי הוא כידוע "העם הנבחר", אלא שעל כל יהודי אחד יש בערך כ-500 "גויים"... אהממ... ורובם המכריע של קמצוץ יהודים זה הם בכלל חילונים או "רפורמים". גם "ארון הספרים היהודי" המפורסם נכנס בערך כולו לדיסק מחשב מודרני אחד, והופך לזעיר-עד-בלתי-נראה ביחס לגודלו של "ארון הספרים המדעי" המודרני. אבל בכל זאת... אנחנו הרי הכי עתיקים, לא? אז זהו שלא. למעשה ממש לא. האבוריג'נים ותרבותם, למשל, קיימים בערך פי 15 עד 20 מהיהודים ותרבותם. תלוי איך סופרים. וגם הם ממש לא היחידים. פרופורציות.

המאה העשרים... רצופת זוועות: מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה והשואה, היטלר, סטלין. ובכן, כמעט בכל "מאה" מאז תקופת חז"לינו ועד היום ירד אחוז האנשים שנהרגו בידי אנשים. כן, וזה כולל גם את המאה העשרים. למעשה, במאה העשרים כולה, על כל יהודי שנרצח בשואה, מתו עוד כ-30 לא-יהודים מפעולות איבה ומלחמה. על כל אדם אחד שנהרג מפעולות איבה ומלחמה, מתו בערך עוד 7 ממחלות זיהומיות שונות, ועוד כ-5 נוספים מלב וסרטן. פרופורציות.

 


יוני 2017