אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
עם אחד גיוס אחד
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

מילון זעיר של מושגים ושמות
המופיעים בספרו של פרופ' ריצ'רד דוקינס

"יש אלוהים?" - האשליה הגדולה של הדת

יזם, ליקט וחקר: שי ב'
ערך והוסיף טיפה משלו - דן


ספרו רב-המכר של ריצ'רד דוקינס "יש אלוהים?" מציג ומנתח בצורה ברורה וחד-משמעית את התפיסה האתאיסטית, לפיה אלוהים - כישות על-טבעית וחוץ-יקומית בעלת יכולות חשיבה, רצון, כוונות, תכנון ויכולת בריאה וביצוע - אינו קיים אלא בדמיונם של המאמינים בו. במסגרת הדיון המקיף והמעמיק מהווה הספר גם אסופה של מגוון דעות והצהרות, המתייחסות לאותה יישות דמיונית, כולל האמונות הדתיות למיניהן.

כמו בספריו הקודמים גם בספר זה מבסס דוקינס כל אמירה, דעה או מסקנה על מקורות וממצאים מדעיים, ומצטט דעות ורעיונות הגותיים וספרותיים של אנשי רוח שקדמו לו. פועל יוצא מעושר הידע הזה הם שמות ומושגים, שלא כל קורא הספיק לפגוש בהם ולהכירם. חלק מהמונחים, המושגים והשמות מוסברים בספר, אבל לא כולם. על מנת להקל את הקריאה בו ולהרחיב את יריעת הידע יזם שי - אחד מידידי 'חופש' וגולשי האתר, העלאת מושגים המופיעים בספר והסברם, כמילון זעיר, תוך הרחבת הידע בקישורים למקורות ולמושגי יסוד נלווים ובסיסיים.

ספרו של דוקינס "יש אלוהים?" מומלץ מאד לקריאה בידי כל אדם, חילוני כדתי, אתאיסט כמאמין אורתודוקסי, וראוי שיזכה למקום של כבוד בארון הספרים של כל בית. ספר זה זכה עד כה לשלוש סקירות שונות באתר 'חופש' (כאן, כאן וכאן), וזו הסקירה הרביעית, ובוודאי לא האחרונה.


שער הספר
שער הספר



1.

אאוגניקה - תורה שמשמעות שמה הוא "טוב מלידה" ביוונית, צמחה בפילוסופיה האנגלית-אמריקאית מסוף המאה ה-19 ועד שנות השלושים של המאה העשרים. מדובר בשילוב מפחיד למדי של דארוויניזם ופרנויה גזעית, שאת ראשיתה ניתן למצוא אצל פילוסוף בשם תומס מלתוס שחי במאה השמונה עשרה. אך היה זה דווקא בן דודו של דארווין - פרנסיס גלטון, שנתן לקומץ הרעיונות האלו את שמם ופיתח תורה חדשה, ששמה, כאמור - האאוגניקה.

2.

אגנוסטי - אגנוסטיות, או אגנוסטיציזם היא השקפה פילוסופית הבוחרת שלא להניח דבר לגבי דברים שקיומם לא הוכח, במקום להניח שאינם קיימים. האגנוסטיקן הוא אדם שאינו שולל את קיומו האפשרי של אלוהים אך דוגל בהשקפה שאין האדם והמדע יכולים לדעת על הימצאות האלוהים או על כל מה שקיים בעולם הרוחני שמעבר לטבע ולתפיסה החושית. השקפה זו מתייחסת בעיקר לאלוהות (אך גם לכל דבר הנמצא מחוץ להשגת החושים וההיסק השכלי), כאשר האגנוסטיקן אינו כופר בהימצאות אלוהים (בכך הוא נבדל מהאתיאיסט) אך גם אינו מניח שהוא קיים (ובכך הוא נבדל מהמאמין). דוקינס בספרו מרחיב את מושג האגנוסטיות ומחלקו לשלוש רמות: (א) אגנוסטיקן למעשה, נוטה לתיאיזם; (ב) אגנוסטיקן חסר עמדה באופן מוחלט; (ג) אגנוסטיקן למעשה נוטה לאתאיזם (עמ' 79).

3.

אדפטציה - הסתגלות אבולוציונית של יצורים חיים (אין מדובר בהתאקלמות!). הסתגלות אבולוציונית או אדפטציה היא הדרך שבה אורגניזמים (ראה ערך בהמשך) מתמודדים עם קשיים בסביבת המחייה במישור האבולוציוני (כלומר שינויים ברמת המין לאורך הדורות בתהליך איטי הנגרם בידי הברירה הטבעית, ולא ברמת הפרט הבודד). תכונות העוברות אדפטציה יכולות להיות מבנה אנטומי, תהליך מטבולי או תכונה התנהגותית.

4.

אונטולוגיה - תורת ההוויה - הדרך בה אנו תופסים את החיים סביבנו . תורת ההוויה, תורת היש או אונטולוגיה (Ontology) היא ענף של הפילוסופיה (וענף משנה של המטאפיזיקה) העוסק בהנחות היסוד הכלליות אודות דברים הקיימים בעולם ומאפייניהם. בעוד שתורת ההכרה (ראה ערך אפיסטמולוגיה בהמשך) עוסקת בהנחות היסוד אודות הידע עצמו, תורת ההוויה בוחנת את הנחות היסוד אודות מוּשאי הידע - הישויות הקיימות. אונטולוגיה: "האם יש או אין מציאות" (בין אם רואים או מבינים אותה ובין אם לאו, למעשה מה אנו חוקרים). (א) כן, יש מציאות, הדברים מתקיימים (יסודנית); (ב) לא, אין מציאות למעט זו שאנו מבנים חברתית (אנטי-יסודנית).

5.

אוקסימורון - מבע לשוני המורכב מזוג מרכיבים הסותרים זה את זה, שצירופם יוצר משמעות חדשה מעבר להגיון - פרדוקס - וזאת על מנת להגביר את הרושם וההפתעה. המונח מקורו ביוונית, ופירושו: "חד" (oxy) ו"קהה" (moros). כיום, אנשים רבים משתמשים במונח אוקסימורון כדי לתאר ניגוד כלשהו, אפילו בלתי מודע או מובלע, אך המונח המקורי מיועד לתיאור ניגוד מכוון וברור כאמצעי רטורי ובכוונה תחילה.

6.

אורגניזם - יצור מעולם הצומח והחי.

7.

אימונולוגיה - ענף העוסק בחקר מערכת החיסון.

8.

אינדולגנציות - כתבי מחילה (שהנפיקה הכנסייה הקתולית) שנקנו בכסף. הדבר התבטא בתשלום עבור מספר מסוים של ימי שחרור מהפורגטוריום (ראה ערך בהמשך), והכנסייה, ביומרה מדהימה, הנפיקה, פשוטו כמשמעו, תעודות חתומות המציינות את מספר ימי הפטור שכך נקנו .

9.

אינדוקטרינציה - שטיפת מוח. שינוי מהותי של מערכת אמונותיו, עמדותיו והתנהגותו של אדם על מנת לשלוט בו ובמחשבותיו. שינוי זה מושג בדרכי שכנוע אגרסיביות ומניפולטיביות שאינן פונות אל ההיגיון. שטיפת-מוח אופיינית למיסיונריות הדתית, כולל שטיפת המוח בהטפות לדת היהודית בישראל.

10.

אלגוריה - יצירה שיש לה משמעות מעבר לתוכנה המפורש והגלוי של היצירה עצמה. אלגוריה נועדה להעביר מסר או מוסר השכל באמצעות סיפור, לרוב תוך שימוש בהקבלה (אנלוגיה) לחיינו. אלגוריה היא לרוב יצירה ספרותית, אבל עשויה להיות מובעת גם באמצעות אמנות חזותית כגון ציור, פיסול או צילום, או כל סוג אחר של יצירה אמנותית. בסיפור האלגורי קיימים שני רבדים - הרובד הגלוי והרובד הסמוי. הרובד הגלוי הוא מפורש וחד משמעי, ואילו את הרובד הסמוי ניתן לפרש במספר אופנים. הרובד הסמוי הוא שמכיל את המסר של היצירה.


ונוס פורקת את מרס מכלי-נשקו
ונוס פורקת את מרס מכלי-נשקו
מאת זאק-לואי דויד, צייר צרפתי, 1825-1748
מוזאון לאמנות בלואט, צרפת



11.

אנימיזם - האנימיסט מאמין שלעצמים דוממים טבעיים, כגון צמחים ואבנים, יש תודעה, תחושות ורצונות משלהם, ולעתים אף יכולת תנועה. מקור השם מ"אנימה", "נפש" בלטינית, ואת המונח טבע האנתרופולוג א.ב.טיילור בשנת 1871. האנימיזם נחשב לעתים לצורת האמונה הדתית הראשונה והגולמית ביותר בתולדות האנושות. האנימיזם התבטא בדתות הפגאניות שתפסו עצמים דוממים כמכילים רוח חיים או ניצוץ של חיים.

12.

אנטומולוגיה - המדע העוסק בחקר מחלקת החרקים ויש המגדירים אותה כחקר של כל פרוקי הרגליים.

13.

אנתולוגיה - אסופה ומבחר - צורת כינוס של כתבים ספרותיים.

14.

אנסלם מקנטרברי, או אנסלם הקדוש (1033 או 1034 - 21 באפריל 1109), היה פילוסוף ותיאולוג משפיע בימי הביניים. מילא את משרת הארכיבישוף של קאנטרברי מ־1093 ועד מותו. מכונה "מייסד הסכולסטיקה". מפורסם כממציא הטיעון האונטולוגי לקיומו של אלוהים (ראה לעיל ערך אונטולוגיה).

15.

אף על פי כן, נוע תנוע! - אימרה שמקורה באיטלקית (!Eppur si muove) ואשר מיוחסת לגלילאו גליליי. על פי המסופר, מלמל גלילאו את האמרה לאחר שנאלץ לוותר בפני האינקוויזיציה, במהלך משפטו, על אמונתו כי כדור הארץ סובב את השמש.

16.

אפולוגטיקה הוא ענף בתיאולוגיה הנוצרית המוקדש להגנה אינטלקטואלית על עיקרי האמונה הנוצרית ובהוכחת אמיתותה.

17.

אפיסטמולוגיה - תורת ההכרה (Epistemology), היא ענף של הפילוסופיה העוסק בידע האנושי, סוגי הידע, מקורות הידע (כגון תפיסה, היסק, זכירה ודימוי), מאפייני הידע (כגון ודאות, ספקנות), גבולות הידע, סוגי הידע ומקורותיו. תורת ההכרה דנה באופן ההכרה של האדם את העולם ולפיכך דנה בנושאים כגון – ידיעה תפיסה, תחושה, וודאות, הרגשה, ניחוש, טעות, זכירה, הוכחה, היסק, קביעה, אישור תמיהה, הרהור ודימוי. שאלה עקרונית שנשאלת תדיר על ידי פילוסופים היא האם אנו מכירים את העולם כמות שהוא או האם אנו מאמינים שאנו מכירים, אך בעצם אין לנו כלי לאמת שהתפיסה שלנו היא המציאות. אפיסטמולוגיה: אופן המחקר - (א) מה אפשר לדעת על המציאות? (ב) איך ניתן לדעת זאת? - האם ניתן לזהות קשרים בין תופעות? ואם כן כיצד.

18.

אפריורי - טיעון אפריורי - טיעון שלא נסמך על פי ניסיון , אלא חשיבה מושגים טהורה ללא התבוננות למשל בעולם (הפוך זה אפוסטריורי).

19.

אֶקוֹסיסטמה - מערכת אקולוגית.

20.

אתאיזם - השקפת עולם ואורח חיים שאינה מכירה באלים ואינה נזקקת להם. דוקינס מבחין בשתי רמות של אתאיסטים: (א) אתאיסט דה-פאקטו, שלגביו ההסתברות לקיומו של אלוהים נמוכה מאד, אבל לא אפסית; (ב) אתאיסט מושבע, שלגביו אלוהים פשוט אינו קיים (עמ' 80-79).

21.

בירגרברויקלר - מרתף הבירה המפורסם - "Burgerbraukeller" - בו בוצע ניסיון הפוטש (הפיכה) של היטלר נגד השלטון בגרמניה בשנת 1923.

22.

גָמֶטיות - תהליך של תאי רבייה מתפתחים - גמטה, (מיוונית: Gamos - נישואים), תא מין בשל: ביצית של הנקבה או תא זרע של הזכר .

23.

דֶטֶרמיניזם - טענה פילוסופית הקובעת כי כל פעולה, החלטה או מחשבה אנושית נקבעת בשל רצף אירועים קודמים. מושג זה קשור לתחומים רבים, ביניהם המדע, הדת ופילוסופיה של המוסר. הגדרת הדטרמיניזם המוכח לפי עקרון דתי נובעת מהגדרתו של האלוהים ככל יודע וכל יכול: תכונה זו של ידיעת כל, משמעותה שהאל יודע כיצד יתנהל העולם וכיצד ינהג אדם מאז ומעולם ובכל רגע נתון, ולכן כל מה שיקרה, בהכרח יקרה: אין לאדם חופש בחירה. ביהדות מוצגת התפיסה הדטרמיניסטית באופן ברור בספר קהלת. למשל, בקהלת פרק א', פסוק 9: "מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שייעשה". לפי התפישה בפסוק, דבר אינו משתנה. האדם אינו מסוגל לשנות דבר, כיוון שגורלו נקבע מראש. תפישה זו מוצגת לאורך רוב הספר, ולכן בימי קדם התלבטו האם לצרף אותו לתנ"ך. הטענה העיקרית של הדטרמיניזם, אם לנסחה באורח בלתי - מהוקצע, אומרת שכל אירוע, יהיה טיבו אשר יהיה, מבטא חוק כלשהו של הטבע. אין זה מן הדברים הקלים לנסח באורח ברור וחד - משמעי את עיקריה של תורה זו. ניסוח מקובל אחר הוא: לכל אירוע יש סיבה, או הטבע הוא אחיד. ניסוח מפורסם וציורי מאוד ניתן ע"י לאפלס (Laplace) שטען כי בהינתן ידיעה מושלמת על מצב היקום בתאריך מסוים, אפשר מבחינה עקרונית לחזות מראש את כל תולדותיו העתידות של העולם. את הטענה עצמה אי אפשר לא להוכיח אף לא להפריך: אין אנו יכולים להוכיחה, באשר לשם כך מן ההכרח לספק הסבר דטרמיניסטי לכללות האירועים, אף אין יכולים להפריכה, באשר כל כשלון במציאת הסבר דטרמיניסטי לאירוע מסוים, נחשב תמיד - או לפחות עשוי להיחשב - כליקוי זמני של ההכרה המדעית. עקרון הסיבתיות (העיקרון הדטרמיניסטי) - עיקרון המניח כי לכל אירוע יש סיבה/הסבר.

24.

דיאונטולוגיה - שיפוט מוסרי על פי כוונות ( הפוך זה גישת התועלתנות האומרת שיפוט מוסרי על פי תוצאות. הבולטים בו הם ג'רמי בנת'אם וג'ון סטיוארט מיל).

25.

דרקוני - תפיסה דרקונית - תפיסה המבוססת על דבר שאינו קיים, לעתים על איוולת.

26.

דת פרודית - דתות פרודיות מורכבות מעיקר מבדיחות, ובעיני כמה מאמינים הינן יותר בדיחה מאשר דת. לעומת זאת, אחרים מאמינים בגרעין של אמת מאחורי הבדיחות הללו. דוגמא לכך היא מפלצת הספגטי המעופפת - (Flying Spaghetti Monster) היא האל של דת פרודית, שנועדה למחות נגד החלטת מערכת החינוך בקנזס להתיר ללמד בריאתנות.

27.

הֶדוֹניזם - תורת מוסר לפיה הטוב זהה להנאה. יותר מכך, כל פעולותינו נועדו למען השגת מטרה זו. אפיקורוס ידוע בראש וראשונה בשל תורתו המוסרית המכונה הדוניזם. המושג המודרני, המתאר את האפיקוראי כאדם תאוותני ושואף-מותרות, מבוסס על עלילותיהם של סופרים יווניים מאוחרים יותר ואין מקורו בכתביו, בחייו ובתורתו של אפיקורוס עצמו. השקפותיו המוסריות של אפיקורוס נתפרשו והובנו לעתים קרובות שלא כהלכה. הבסיס העיוני הוא - שהתענוג בלבד הוא טוב, ושהוא תמיד טוב.
משמעות הדבר היא כי יש להפקיע את הכאב מן החיים, וכאשר יושם קץ לכאב, יוכל התענוג רק להשתנות אך לא להתגבר. התענוג הוא אחת מן השתים: או תענוג גופני, אשר הבריאות המושלמת היא צורתו העליונה, או רוחני, ואז פירושו חירות מן הפחד ומן הדאגה. אבל אף על פי שכל תענוג הוא טוב כשלעצמו יש והוא מביא בעקבותיו כאב בתורת תוצאה שאין להימנע ממנה; לכן אין לבחור בכל תענוג שהוא. מאותה סיבה נודעת חשיבות ראשונה במעלה לחוכמה, באשר היא מאפשרת לנו לבחור את התענוג הטוב ביותר. בדרך זו מכניס אפיקורוס לתוך שיטתו את המושג של תחשיב הדוניסטי.

28.

הויל - פרד הויל (באנגלית: Fred Hoyle;‏ 24 ביוני 1915 - 20 באוגוסט 2001), אסטרונום בריטי שפיתח את מודל המצב היציב של היקום ולזכותו תרומות חשובות אחרות לאסטרונומיה ולקוסמולוגיה. פרד הויל למד מתמטיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת קיימברידג', ומשנת 1939 נעשה מרצה שם. הויל הקים באוניברסיטה את המכון לאסטרונומיה תאורטית, ועמד בראשו שנים רבות. מאז שנות ה-40 עסק בתאורית המצב היציב, המהווה מודל מתחרה למפץ הגדול. הויל הוא זה שטבע את המונח "המפץ הגדול", ככינוי גנאי לרעיון שלפיו היקום החל בפיצוץ אדיר ממדים. באופן אירוני, השם התקבל במהירות ונכנס לשימוש על ידי תומכי התאוריה ומתנגדיה כאחד. לפי מודל המצב היציב, היקום קיים מאז ומתמיד. כדי להתמודד עם התצפיות (של אדווין האבל ואחרים) שהראו כי הגלקסיות מתרחקות זו מזו, הציע הויל שבין הגלקסיות נוצר כל העת חומר יש מאין, וכך מבנה היקום נשאר אחיד. השג מדעי אחר שלו היה הסבר תהליכי היווצרות היסודות הכימיים בכוכבים( היסודות הכי "קלים" הם מימן והליום שנוצרו בקלות).

29.

הקסלי - תומאס הנרי הקסלי (באנגלית:Thomas Henry Huxley;‏ 4 במאי 1825 - 29 ביוני 1895), ביולוג אנגלי שנודע בכינויו "הבולדוג של דארווין", על שום הגנתו העיקשת על תאוריית האבולוציה. הדיון המפורסם של הקסלי היה ב-1860, נגד הארכיבישוף סמואל ווילברפורס, שבו הוא הראה את הדמיון הרב בין האנטומיה של בני אדם וגורילות. אמנם, הקסלי לא קיבל רבים מרעיונותיו של דארווין, כגון רעיון ההתפתחות ההדרגתית. הקסלי היה כותב מדע פופולרי מוכשר וטבע לראשונה את הביטוי 'אגנוסטי', כדי להסביר את עמדתו הניטרלית לגבי נושאים של דת ואמונה.נחשב כאבי תורת הביוגנזה, הטוענת כי כל תא חי התפתח מתא חי אחר, ותורת האביוגנזה המסבירה את התפתחות החיים מחומר דומם.

30.

וולאס - אלפרד ראסל וולאס (8 בינואר 1823 - 7 בנובמבר 1913), ביולוג וחוקר טבע בריטי, מן החשובים בחוקרי הטבע בכל הדורות. וולאס היה הראשון שפרסם את המשנה בדבר עקרון הברירה הטבעית כתהליך מרכזי באבולוציה. צ'ארלס דארווין הגה את משנתו באופן בלתי תלוי בוולאס, אך עיכב את פרסום מסקנותיו כי חשש להתעמת עם הכנסייה, בעודו תר אחר הוכחות נוספות לעצם העיקרון (אשר סותר את כתבי הקודש בדבר בריאת היצורים בעולמנו). וולאס, שבאותם ימים נדד בארכיפלג המאלאיי, לא נתן דעתו לראשי הכנסייה ושלח לדארווין איגרת ובה הסביר את רעיונו בדבר תהליך התפתחות היצורים על פי עקרון של ברירה. וולאס הבחין במעין קו (הקרוי על שמו קו וולאס) שעובר בארכיפלג המאלאיי בין בורנאו ומזרח באלי, ומפריד מבחינת הטבע, בין יבשות אסיה ואוסטרליה. כל היצורים ממערב לקו זה, נמצאים באסיה, ואלה שממזרחו נמצאים באוסטרליה.


קו וואלס
קו וואלס - מתוך ויקיפדיה



31.

וראק - איבן ווראק - מוסלמי ממוצא הודי שהתחלן וכותב תחת שם בדוי 'אבן ווראק' שפירושו באיסלם 'כופר'. חקר את האסלאם וגילה כי הבטחת "72 בתולות לשאהיד " היא במקורו הביטוי: "ענבים לבנים בוהקים בצחותם" (ע' 143).

32.

טאניס - סוציולוג גרמני - פרדיננד טאניס (Tunnis), החוקר שהבחין בין יחסי גמיינשפט=(בגרמנית קהילה) "סוג של ארגון חברתי שבין אנשיו קיימים קשרים הדוקים של שארות ומסורת" לבין יחסי הגזלשפט = (בגרמנית התאגדות) "סוג של ארגון חברתי שהקשרים בין חבריו רופפים, והאינטרס האישי חזק". דוגמא לגזלשפט הינה עיר גדולה ודוגמא לגמיינשפט הינו כפר.

33.

טיורינג - אלן טיורינג - מתמטיקאי, ניתן לומר כי הוא לצד ג'ון פון ניומן המועמד לתואר אבי המחשב. היה הדמות המרכזית בפיצוח מכונת ההצפנה 'אניגמה' ובכך תרם להבסת הנאצים. הוא התאבד לאחר שהורשע בעבירה הפלילית של התנהגות הומוסקסואלית ברשות היחיד. הוצא לו לבחור בין שנתיים בבית סוהר לבין סידרה של הזרקות הורמונים. הוא השמין, התחיל לצמח שדיים, ולאחר דיכאון ממושך עשה את בחירתו הסופית. ולאחר שהתאבד, נמצא ליד מיטתו תפוח העץ הנגוס שאל תוכו הזריק קודם ציאניד. בן 42 היה במותו.

34.

כוח גרעיני חזק או האינטראקציה החזקה הנו כוח יסוד בטבע, המשפיע רק על קווארקים ואנטי-קווארקים, והוא מועבר בעזרת גלואונים בצורה דומה לדרך שבה הכוח האלקטרומגנטי מועבר באמצעות פוטונים. כוח זה אחראי למשיכת קווארקים יחד ליצירת אדרונים (הכוללים את הנוקליאונים - הפרוטון והנייטרון), והשפעתו היא גם זו שגורמת למשיכת הפרוטונים והניטרונים הללו יחד ליצירת גרעין האטום.

35.

כוח גרעיני חלש או אינטראקציה חלשה הוא אחד מכוחות היסוד של הטבע. ניתן לראותו באופן שכיח בקרינת בטא והוא קשור לרדיואקטיביות. המונח חלש נובע מן העובדה שעוצמת השדה חלשה פי 109 מהכוח הגרעיני החזק. המונח גרעיני מראה על הטווח הקצר של הכוח, הפועל במרחקים הקטנים מגודל גרעין האטום.

36.

לזרוס (בעברית: אלעזר) הינו דמות מהמיתולוגיה הנוצרית המוקדמת. על פי האגדה, לזרוס, אחיה של מריה המגדלית (מריה מגדלנה), היה חברו של ישו שמת ממחלה קשה. כשלזרוס נפל למשכב קראה אחותו לישו, אך הוא לא הצליח להגיע בזמן, וכשהגיע כבר נפטר לזרוס ונקבר. ישו עלה בצערו אל הקבר ולפני קהל רב של אנשים הצהיר כי "אלו שמאמינים בי לא ימותו, וגם אם מתו - ישובו לחיים". וכשפתח את הקבר לזרוס יצא משם בריא ושלם.

37.

מתודולוגיה היא כלל העקרונות, שיטות הפעולה, החוקים וההנחות, אשר מחקר מסוים או העיסוק בדיסציפלינה מסוימת (מדעית, אומנותית או אחרת) - או במדע בכלל - מבוסס עליהם ומונחה על־פיהם. מתודולגיה היא יותר מאשר "קבוצת שיטות ועקרונות" גרידא: היא כוללת את הגישה הפילוסופית ואת ראיית העולם האונתולוגית והאפיסטמולוגית (ראה ערכים לעיל) אשר מעצבת ומנחה אותן. המונח מתודולוגיה מתאר גם ענף בפילוסופיה העוסק בלמידתם, חקירתם וניתוחם השיטתי של כלל העקרונות שעל־פיהם מאורגנים ופועלים ענפי המדע השונים ושל אופן פעולתו של המחקר המדעי בכללותו.

38.

מתח פנים - מושג בתחום הפיזיקה המתאר את התנהגות פני השטח של נוזלים כיריעה אלסטית, השואפת לפני שטח מינימאליים. מושג זה מאפשר בין השאר הסבר של תופעות המוכרות לכולנו בחיי היום יום - החל מבועות סבון וכלה בתנועת חרקים מסוימים על פני המים. מתח פנים הוא תוצר ישיר של הכוחות הפועלים בין המולקולות של הנוזל. אם נדמיין מודל של טיפת מים, ונתבונן במולקולה פנימית, נראה כי היא נמשכת בכוח שווה על ידי המולקולות שסביבה כך שמאזן הכוחות הפועלים עליה הוא אפס. לעומת זאת, אם נבחן מולקולה הנמצאת על פני השטח של טיפת המים, המולקולות הפנימיות מפעילות עליה כוחות כלפי פנים, והכוח היחיד המאזן אותם הוא התנגדות הנוזל לדחיסה (יש השפעה גם לסביבה שבה נמצאת הטיפה, אך במקרה של אוויר שצפיפותו קטנה ביחס לצפיפות המים, כוח זה זניח).

39.

נאוטניה - תופעה ביולוגית בה פרט בוגר של בעל חיים משמר תכונות של פרט צעיר. תופעה זו נחקרת על ידי הענף העוסק בביולוגיה התפתחותית.

40.

נוח - סיפור נוח - מופיע גם במיתולוגיות של תרבויות שונות . דוגמא: אותנפישטים בעלילות גילגמש הבבלית. ראה גם כאן.


תיבת נוח
תיבת נוח
אדוארד היקס, צייר אמריקאי, 1849-1780
המוזיאון לאמנות, פילדלפיה, ארה"ב



41.

נוירוזה (באנגלית: neurosis, neuroticism) היא הפרעה נפשית הפוגעת באיכות החיים, ביכולת התפקוד וההתמודדות. בשונה מהפסיכוזה, אין הנוירוזה גורמת לנתק מהמציאות או לחוסר תפקוד מלא, ואינה פוגמת במחשבה הרציונאלית. על פי התיאוריה הפסיכואנליטית הנוירוזה היא תוצאה של קונפליקט פנימי לא מודע, אם כי האדם הסובל מהפרעה זו מודע למצבו וישאף להתמודד עם הבעיה, להבדיל מפסיכוזה - בה האדם אינו מודע למצבו. בהפרעה נפשית זו נשמרת התובנה, אך קיימת בעיית הסתגלות שגורמת סבל. הסיווג של נוירוזות מבוסס על התסמינים, שעשויים להיות קשורים למצב נפשי קשה, כמו בחרדה או בדיכאון; למצוקה התנהגותית או מחשבתית, כמו בפוביה, טורדנות כפייתית ובעיות תפקוד מיני; או לתלונות גופניות, כמו בהיסטריה או בהיפוכונדרייה. תסמינים נוירוטיים הם לעתים תוצאה של מצבי לחץ, אך בדרך-כלל הם מייצגים אינטראקציה מורכבת בין מצבי לחץ לבין אישיות פגיעה. הטיפול יכול לכלול פסיכותרפיה, טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי.

42.

ניהיליזם היא תפיסה פילוסופית השוללת את כל הערכים והמוסדות המסורתיים ומאמצת צורת חשיבה הדוחה אמונה ושוללת את הצורך בה כדי להגיע למימוש או לגאולה. ניהיליסטים שוללים ערכים ואמונה מאחר שאלה (לפי השקפתם) נטולי מהות אובייקטיבית. על פי הניהיליזם אמונה מהווה סכנה ליחיד ולחברה מאחר שהיא מחייבת את ביטול ההיגיון ואת השבתת הניתוח הביקורתי. ציטוט ידוע של ניטשה בנושא זה הוא, שהאמונה היא חוסר רצון לדעת. אמונה מפריעה לעובדות שאנו מעדיפים להדחיק, לעצור מבעדנו להתקדם במסלול המיסטי. משמעותה של אמונה היא "עשה מה שאמרתי לך, כי כך אמרתי".

43.

נישואים הומוגמיים (נישואים בתוך אותה דת) ונישואים הטרוגמיים (נישואים לבן דת אחרת).

44.

סימביוזה (symbiosis, מיוונית - לחיות ביחד), יחסי גומלין בין מיני אורגניזמים שונים מינים החיים בצמידות או בשיתופיות, ותלויים אחד בשני. סימביוזה קיימת בין מינים בממלכות שונות או באותה הממלכה: בין צמחים ובעלי חיים, בין חיידקים וצמחים, בין פטריות וצמחים ובין בעלי חיים ובעלי חיים אחרים, למשל.

45.

סנקה - לוקיוס אנאוס סנקה, מחזאי ופילוסוף רומאי טען כי "הדת נתפסת בעיני האנשים הפשוטים כנכונה, בעיני החכמים כשקרית ובעיני השליטים כמועילה".

46.

עש - תופעת העש - העש מכוון את דרכיו על פי קרני אור הירח (שהם מקבילים לעין שלו) וכך יודע כיצד לנווט את דרכו. אבל כאשר נכנס לבית מגורים (מקום סגור בד"כ), האור הוא מתפצל ולא מקביל, והפקודה האומרת לו "קלוט את האור בזווית 30 מעלות" גורמת לו (לאחר שקולט אותה בעינית שלו) לצלול לתוך הנר/מנורה (תופעת לוואי של כאילו התאבדות).

47.

פדומורפוזיס - מונח ביולוגי המציין השתמרות של מאפייני ילדות הממשיכים להתקיים ביצור הבוגר. לכלבים פקינזים יש מיבנה פנים פדומורפי: הבוגרים נראים כמו גורים. זהו דגם התפתחות מוכר היטב באבולוציה, ומקובל על החוקרים שיש לו חשיבות בהתפתחותן של תכונות אופייניות של בני אדם, כמו המצח הבולט והלסתות הקצרות שלנו. חוקרי אבולוציה מתארים את האדם כבעל תווים של קוף-אדם בגיל הנעורים, ואין שום ספק בכך ששימפנזים וגורילות צעירים דומים לבני אדם יותר מהבוגרים בני מינם.

48.

פורגטוריום - לפי האמונה הנוצרית הוא מעין מחנה מעבר אלוהי שאליו מופנות נשמות המתים אם חטאיהן אינם נוראים עד כדי כך שישליכו אותן ישר לגיהינום, אבל הן עדיין זקוקות לביקורת מתקנת ולטיהור לפני שאפשר יהיה להכניס אותן לגן-עדן.

49.

פיילי - ויליאם פיילי - הוגה תיאוריית "תכנון השעון" - הוא טען כי: אפילו אם אינך יודע מהו שעון, יחייבו אותך המבנה המורכב שלו, גלגלי השיניים והקפיצים המתאימים באופן מדויק זה לזה למטרה מסוימת, להסיק כי "לשעון היה יוצר. חייב להיות בזמן מסוים, או במקום מסוים מישהו שיצר אותו למטרה מסוימת, מישהו שהבין בדיוק כיצד הוא פועל, כיצד הוא בנוי, תכנן אותו ובנה אותו". ריצ'רד דוקינס שלל זאת מכל וכל והוכיח זאת בספריו (למשל: השען העיוור). זה היה טיעונו של פיילי, וזהו טיעון שכמעט כל אדם חושב ורגיש מגלה בעצמו בשלב כלשהו של ילדותו. במשך רוב ההיסטוריה חייב היה הטיעון להראות משכנע לחלוטין, ברור ומובן מאליו. והנה, כתוצאה מאחת המהפכות האינטלקטואליות המדהימות בהיסטוריה, אנו יודעים כיום שהטיעון שגוי, או לפחות בלתי נחוץ. אנו יודעים כיום כי הסדר והתכלית כביכול של עולם החי נוצר בדרכים אחרות לגמרי, בתהליך שאינו מצריך מתכנן, תהליך שהוא תוצאה של חוקים פיזיקאליים פשוטים ביותר. זהו תהליך האבולוציה על ידי ברירה טבעית, שנתגלה על ידי צ'ארלס דארווין, ובאופן בלתי תלוי על ידי אלפרד ראסל וולאס (ראה ערך לעיל).


השען העיוור
השען העיוור
ספרו של ריצ'רד דוקינס



50.

פנוטיפ - התכונות שניתן לראות אצל אדם (או בע"ח אחר) כפרט בתוך סביבה ביולוגית-חברתית, הנובעות מהמבנה הגנטי שלו. למשל באדם - עיניים כחולות, שיער מקורזל, רגל ארוכה וכדומה. גנוטיפ הוא צובר התכונות המבנה של אדם או של כל יצור חי אחר (כולל צמחים), כפי שנקבע על-פי מערכת הגנים המיוחדת של הקבוצה הביולוגית עימה נמנה אותו פרט. למשל באדם - המבנה הבסיסי של אברי הפנים והגוף, תכונות פיסיולוגיות של האדם, וכיוצ"ב.

51.

פרוטוזואה - תת-ממלכה של אורגניזמים אאוקריוטים זעירים, חד-תאיים, בממלכת פרוטיסטה (דוגמה: אמבות). משתייכות לתחום המחקר של המיקרוביולוגיה. בעבר נקרא תחום זה "פרוטוזואולוגיה", אולם מונח זה אינו מקובל עוד. הפרוטוזואות נראו לראשונה בעת שהחל השימוש במיקרוסקופ.

52.

פרימטים - סדרה של בעלי חיים במחלקת היונקים הכוללת את הקיפופים, הקופים, קופי האדם והאדם. בשפת היומיום נהוג להתייחס לכל בני הסדרה (למעט קופי האדם ובני האדם) כקופים. מקור השם "פרימט" הוא מהמילה הלטינית "ראשון - עליון"... פירושה בעברית של המילה הלטינית "פרימט" הוא "ראשון במעלה". את המונח תבע קרלוס לינאוס משום שבסדרה זו כלול האדם, "נזר הבריאה" כדברי ליניאוס. כך קרא ליתר היונקים "השניים במעלה" ולשאר בעלי החיים "השלישיים במעלתם". בקרבה האנטומית הרבה שבין האדם לקופים הבחינו כבר הקדמונים, כמו אריסטו וגלנוס .

53.

קליגולה - גאיוס יוליוס קיסר אוגוסטוס גרמניקוס, הידוע בכינוי קליגולה, קיסר רומא בין השנים 37 עד 41 לספירה. נחשב לעריץ ונודע בראוותנותו, במוזרויותיו ובאכזריותו.

54.

קסנופוביה - שנאת זרים או קסנופוביה היא יחס עוין מצד חברי קבוצה (חברה, תרבות) מסוימת אל חברי קבוצה (חברה, תרבות) אחרת. משמעותה המילולית "פחד מהזר" (גם "פחד מהמוזר"). המילה קסנופוביה משמשת לתיאור פחד או סלידה מזרים. גזענות מתוארת לעתים בכלליות כצורה של קסנופוביה, כמו גם דעות קדומות אחרות (למשל הומופוביה). המונח קסנופוב משמש לעתים קרובות כגנאי לגזענות, בדלנות ולאומנות.

55.

רדוקציה - ממשמעות של הפחתה = חזרה לאחור לתהליכים קודמים (באבולוציה - כנף לחצי כנף, או עין לחצי עין. הדבר נשמע כאילו חסר משמעות, אבל חצי עין (בעיית קטרקט) עדיפה על מצב ללא עין כלל. אין כאן את משמעותו המתמטית.

56.

תיאיסט - מי שמאמין באל בעל כוח על טבעי . פנתאיסט - מי שרואה בטבע את התגלמותו של האל. דיאיסט - מי שמאמין כי האל ברא את העולם (הוא כפוף לחוקיו) אך אין לו דבר וחצי דבר בעניינים אישיים של האדם - תפילות וכדומה.

57.

תיאודיצה - צידוק האל. צידוק האל (=תיאודיצה) - השקפה מקראית המצדיקה את גזר דינו של האל לתת שכר ועונש לאדם. כך, למשל: מצדיק איוב את גזר דינו של האל מייד לאחר שה ישמיד לו את כל רכושו ואת בניו ובנותיו: "ה' נתן וה' לקח/ יהי שם ה' מבורך" (איוב ב' 10). כך מצדיק גם העורך של ספר מלכים את חורבן ממלכת ישראל, בגלל חטא מצטבר של תושביה לדורותיהם.

58.

תיאורמה - כלל מתמטי הטעון הוכחה על יסוד כלים שכבר הוכחו או על יסוד אקסיומות.

* * * * *

הקוראים האקראיים וגולשי האתר הקבועים מוזמנים לשלוח לנו מושגים נוספים מתוך ספרו של דוקינס "יש אלוהים?", אם יימצאו על-ידם לנכון, בלוויית הסברים מעוגנים באסמכתאות, על מנת להרחיב את המילון ולהעשיר את הידע של כולנו.


ינואר 2009



חברים ב- עוצב על ידי