הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

שעשועים של מודעות

אם הם כמלאכים אנו כבני אדם

מאת: ד. ניצן

זהו פרק מתוך הספר "שעשועים של מודעות".
© 2012 כל הזכויות שמורות למחבר, ד. ניצן
מותר להעתיק ולהפיץ את הספר הזה בגירסתו העברית בלבד, בכל אמצעי, בתנאי שלא ייעשה בתוכנו שינוי כלשהו.

'ככל שתגביה עוף תגיע עמוק יותר.'
-- 'לכל אחד יש מה להסתיר חוץ ממני ומהקוף שלי', החיפושיות, ג'ון לנון ופול מקקרטני, 1968

את מרבית ימיו האחרונים בילה גיאורג פרדיננד לודוויג פיליפ קנטור תחת דיכאון ובמוסדות לטיפול נפשי. אין בכך להעיב כמובן על תרומתו האדירה של קנטור למתמטיקה בכלל ופרט ל'תורת הקבוצות' העומדת בבסיסה. [1]

עד אותם ימים היה המושג 'אינסוף' מעורפל למדי. אינסוף הוא ... אינסוף, גדול יותר מכל דבר סופי, וזהו, פחות או יותר. קנטור יצר מערכת הגדרות והוכחות אשר הראו כי קיימים סוגים רבים של 'אינסוף', הם נבדלים זה מזה ואף ניתן להגדיר ביניהם סדר, כלומר להוכיח מי גדול ממי.

פרקים קודמים בספר זה דנו בעובדת היותה של המודעות דבר רציף, שאינו בעל גבולות ברורים. עם זאת, כל ההתייחסויות לנושא דנו בעצם, במפורש או במרומז, באותו סוג ובאותה רמה [2] של תחושה שאנו מכירים כמודעות.

אך מה אם קיימים רמות או סוגים אחרים - שונים לחלוטין - של מודעות, שאיננו מכירים אותם כלל?

-- * -- * --

השאלה עצמה היא תיאורטית כמובן בעצם הגדרתה: אם איננו יכולים אפילו לדמיין דבר מה, חזקה עלינו שלא ממש נוכל לדון לעומק בדבר קיומו או אי-קיומו. עם זאת, נחמד להשתעשע ברעיון המהפכני-משהו ולנסות להצביע על כיוונים אפשריים שלו.

ישות על. 'אלוהים' מסוג זה או אחר, אם תרצו. אלוהי התרבויות השונות נחשבו (ועדיין נחשבים) אצל רבים בהחלט כבעלי מודעות משלהם. מבלי להיסחף לוויכוחים תיאולוגיים או דיוני ניו-אייג' אופנתיים, תיאורטית לפחות ניתן לדון בדבר קיומן של ישויות עלומות שמודעתן שונה מהותית מזו שאנו מכירים, אולי אף 'עולה' עליה. אם לא כאן ועכשיו, אז אולי במקום אחר ו/או בזמן אחר.

חוצנים. בעולם החי שלנו אנו מכירים מערכות עצבים ומוח שהתפתחו באבולוציה 'הארצית' - מבוססי נוירונים, DNA וחלבונים אחרים. בה בעת אנו שוקדים על חיפוש סימני חיים אינטליגנטיים במקומות אחרים ביקום. [3] למרות שלמדענים יש סיבות טובות להסיק כי התפתחות חיים פוטנציאליים במקומות אחרים עשויה להיות דומה לזו שלנו כאן, אין היא בהכרח זהה. מודעתו של חייזר מכוכב לכת מרוחק יכולה להתבסס על מערכת גופנית שהתפתחה באופן אחר ותחת אילוצי סביבה שונים, ויכולה לייצר עקב כך 'מודעות' בעלת אופי שונה, שאיננו יכולים לדמיינה.

אנו עצמנו. שוב, תיאורטית לפחות, אין מניעה שאנו עצמנו ניחנו גם בסוג (או סוגים) נוספים של מודעות, באופן בו ה'אני' של סוג א' אינו מודע לקיומו של סוג ב'. נשמע הזוי? אמנם לא בכך מדובר, אבל היזכרו בכל אותם מקרים ידועים של אישיות מפוצלת...

מכונה עתידית. בהנחה שהעתיד - קרוב או רחוק - טומן בחובו את האפשרות לבניית מכונות בעלות מודעות, עשויה מודעות שכזאת להיות שונה במהותה ממה שאנו חשים, מכירים ומתארים כ'מודעות' בדיונינו הרגילים.

מוח עתידי משודרג. סיפורי מדע בדיוני בדבר שינויים עתירי טכנולוגיה למוחות אנושיים ואחרים - אינם נדירים כלל ועיקר. הטיעון בדבר מכונה עתידית בעלת מודעות משלה אינו כה רחוק מהטיעון הדן בעדכונו של מוח אנושי, באופן בו המודעות מושפעת דרמטית.

-- * -- * --

מהו הדבר בו 'רמה' גבוהה יותר של מודעות יכולה להיות שונה מהותית מהמודעות אותה אנו מכירים כה טוב?

תשובות מיידיות שאנו יכולים לחשוב עליהן קשורות בחסרונות שלנו עצמנו שלמדנו להכיר עם השנים: אולי בעל מודעות שכזו יכול להפנים תחושת מספר רב יותר של מימדים - יותר משלושה מימדים של המרחב? שמא הוא יכול לחוות הימצאות ביותר ממקום אחד בו-זמנית, או אפילו ביותר מנקודת זמן אחת? הייתכן שהוא יכול לשלוט בקצב של מחשב 'קופסת המודעות' שלו, ולגרום למציאות שסביבו להשתנות (עבורו) מהר יותר או לאט יותר?

אבל אולי התשובה הטובה ביותר עשויה להיות כי השוני הוא בדברים שאיננו יכולים לדמיין אותם כלל במגבלות מודעותנו שלנו.

-- * -- * --

כותרתו של פרק זה ('אם הם כמלאכים אנו כבני אדם') עושה שימוש בציטוט ידוע מתוך המקורות היהודיים שדן 'בירידה הרוחנית' כביכול במשך הדורות. ניתן להתווכח עד כמה נרמז פה אכן לרמה נפרדת לגמרי של מודעות, שכן המשך אותו ציטוט מעלה גם את ההשוואה 'ואם הם כבני אדם אנחנו כחמורים' - בעל חיים אשר על פי הידוע ניחן אמנם באינטליגנציה מופחתת מזו של האדם, אך במודעות בעלת 'רמה' דומה, אלא אם כן חשבו אז חכמי הדת היהודיים אחרת.

לפרק הבא


[1] בלועזית Georg Ferdinand Ludwig Philipp Cantor - מתמטיקאי גרמני (יליד רוסיה) שחי במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20. פיתח את 'תורת הקבוצות', אחד הענפים המתמטיים המרכזיים שעומד בבסיסה של המתמטיקה המודרנית.

[2] 'רמה' מבחינת 'level' (או 'דרגה' אם תרצו), כשהכוונה היא ש'רמות' שונות נפרדות לחלוטין זו מזו, ושונות זו מזו לא 'בכמות' אלא 'במהות'.

[3] בהקשר זה, מן הדין להזכיר את הפרוייקט הידוע 'SETI' (באנגלית: 'Search for Extraterrestrial Intelligence' - 'חיפוש אחר אינטליגנציה חוצנית') - פרוייקט כלל עולמי שמנוהל על ידי אוניברסיטת קליפורניה בברקלי ומתרכז בנסיון לאתר מסרים אינטליגנטיים בגלי רדיו המגיעים מכוכבים רחוקים.

 


אוקטובר 2013