אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

כמו חמור במרק פירות

מאת אינג' קדיד לפר

הופיע בעיתון "העיר" 24.1.97

אנחנו מודים למערכת "העיר" על שאיפשרה לנו לפרסם את המאמר.
(תודה לאלי ששלח את המאמר ולעודד וניצן שהקלידו.)

ככה הבינו חז"ל את עולם המדע, וככה מבין שלמה בניזרי את חז"ל, אם הוא באמת חושב שהם היו ענקי המדע (ולא שזה ממש עניין אותם). אז או שלבניזרי אין מושג, או שהוא צבוע. או שניהם. דעו מה להשיב למחזיר בתשובה.

מי שצפה בערוץ הראשון ביום א', עבר, אני מקווה, חוויה מאוד לא סימפטית. קשה להישאר שווה נפש מול התנהגותו ודיבורו של כוכב הסרט, כבוד סגן שר הבריאות, חבר הכנסת הרב שלמה בניזרי. השחצנות וההתנשאות שלו, כמו גם ההשתלחות בכל מה שאינו מוצא חן בעיניו, היו ממש מביכות. הגאוותן גס הרוח הוא נציג "התרבות האותנטית" של ש"ס? אדם תרבותי אינו מתנפל על אישה כמו גברת מלר, המתקוממת נגד חירדון בנה, ומגדף אותה.

יש משהו מקומם במיוחד במטיף צבוע. עומד האיש הזה לפני קהל יוצאי עדתו ופורט על הנימים הידועים. כיצד הכריחו אותם לנטוש את מורשתם ומנהגיהם וניסו להעביר אותם בכוח לתרבות זרה. עומד האיש ומתקומם על הרס התרבות הצפון אפריקאית, והוא עצמו לבוש בחליפה של "מתנגדים" וחובש, בהפגנתיות, את המגבעת הליטאית!

אם מסורת אבותיו יקרה לו, יוכיח נא זאת גם בלבושו, ויתגאה במורשתו במקום להתחפש לאשכנזי. אם הוא מחפש מה לשים על ראשו, שיביט במצנפתו של הרב כדורי, כך עליו להיראות כשומר גחלת התרבות המזרחית. בלי בושה ובלי צביעות. העניין הזה הוא רק סממן אחד המעיד על העיסה כולה.

בין יתר דבריו המשונים, הודיע לנו סגן השר שאין לו שום עניין בתרבויות העולם הגדול, אשר כולן נחותות ומבוטלות בפני דברי התורה. בהקשר זה אני מבקש לטפל קצת בדבריו של הח"כ הנכבד, וזאת באמצעות ארון התיקים שלו.

באחד הקטעים מראה כבוד הרב, בגאווה, את הארון שבמשרדו (או ביתו). הארון גדוש תיקי משרד, והוא מצביע עליהם ומכריז: "פה ישנן ההוכחות שחכמינו זכרונם לברכה גילו את כל התגליות המדעיות החשובות." טענה זו איננה חדשה. היא משמשת באופן קבוע בידי ציידי הנפשות ה"מחזירים בתשובה" לשכנוע הנבערים מדעת. מטרת הטענה להראות כמה חכמי היהודים מוצלחים יותר מחכמי אומות העולם, וזאת אפילו בתחומי המדעים, שהם כל כך חשובים ל"גויים".

העיר

הטענה הזאת היא הבל גמור, ואני חושד במר בניזרי שהוא יודע זאת היטב. אם אינו יודע זאת, מותר לפקפק בהשכלתו התורנית: במקורות (משנה, גמרא, מדרשים וכו') יש מאות דוגמאות לכך שחכמי היהודים לא הבינו כלום בשיטות המדעיות.

חז"ל, חכמינו זכרונם לברכה, חיו בתקופה של 600 שנה פחות או יותר: החל מהמאה השנייה לפני הספירה ועד המאות הרביעית והחמישית לספירה הנוצרית. חז"ל הנ"ל היו אוסף של אנשים נבונים, איכרים ובעלי מלאכה, חסרי כל השכלה (חוץ מהשכלה תורנית), שחיו באחת מהפינות הנידחות של האימפריה הרומית. כהוגי דעות היו בורים מדעיים גמורים, וזאת מתוך בחירה והכרה ולא מכפייה. הם התעסקו בנושאים דתיים שונים ומשונים והבינו במדע כמו שחמור מבין במרק פירות.

בכך, אגב, הם דומים מאוד לאדון בניזרי וחבריו, המונעים את עצמם, ועד כמה שיוכלו - גם את סביבתם, מעיסוק אינטליגנטי בבעיות מדעיות. חז"ל הקדישו את כל מרצם וזמנם לעיסוק בשאלות של טומאה וטוהרה, פולחני בית המקדש, זכויות הכוהנים, ענייני אישות ועניינים משפטיים אחרים. עיקר כוחם ומוחם הוקדש להמצאת שיטות מתוחכמות ההופכות את ספרי התנ"ך, במיוחד התורה, לאוסף אינסופי של הוראות ופקודות לביצוע (ה"מצוות").

בית המקדש נחרב כליל באמצע התקופה שבה מדובר, הקורבנות נפסקו, כולם נהיו טמאים, ולרוב דברי חז"ל כבר לא הייתה אחיזה במציאות. למרות זאת המשיכו חכמי היהודים להתעסק בקורבנות ועבודת הכוהנים וקטורת ולחם הפנים וטהרות ומעשרות, והם מתעסקים בכך עד עצם היום הזה.

העיר

בקיצור, לחכמינו ז"ל לא היה החשק למה שאדון בניזרי קורא "תגליות מדעיות". מפעם לפעם הם היו פולטים איזו אמירה שלא הייתה קשורה ישירות לוויכוחים הלכתיים, ואני מניח שעל אמירות אלה בונה כבוד השר את הרצאותיו, ושאותן הוא מתייק בתיקיו. אבל אין לי כל ספק שאת רוב האמירות ה"מדעיות" של חז"ל הוא משתדל מאוד שלא לתייק. כדי שנדע כולנו במה מדובר, הנה כמה דוגמאות (מתוך מאות רבות) לאמירות ה"מדעיות" של חכמי המשנה והתלמוד:

אסטרונומיה: "חכמי ישראל אומרים: במשך היום השמש מתקדמת מתחת לשמים (חכמינו חשבו שהשמים הם מן קיר כזה מעל לראש) ובמשך הלילה היא מתקדמת מעל לשמים..." השמש, בקיצור, היא מין "וישר" כזה שזז ימינה ביום ושמאלה בלילה! זו באמת תגלית מדעית מרעישה. הקשקוש הזה מופיע בגמרא, תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף צ"ד.

גאוגרפיה: "כל העולם כולו: שליש ים, שליש מדבר, שליש יבשה" (מופיע בתוספתא על מסכת פסחים). גילוי מרתק. האמת היא שהים מכסה למעלה משני שלישים של כדור הארץ.

גאוגרפיה של ארץ ישראל: "הירדן יוצא ממערת בניאס... עובר בים המלח ונשפך לים הגדול". איזה ים גדול? הירדן נשפך לים המלח וזהו. כמה מהחכמים ישבו בארץ בבל ולא היה להם מושג איך נראית ארץ ישראל.

זואולוגיה: רבן גמליאל שואל את רבי יהושע: "מה אורך ההיריון של הנחש?" ומקבל את התשובה "שבע שנים". למה? פשוט מאוד. יש הוכחה מדעית. היא ממש לקוחה משיעורי החזרה בתשובה של אדון בניזרי וחבריו: היריון הכלב הוא חמישים יום, היריון הבהמה הוא 12 חודשים ובתורה הקדושה כתוב על הנחש "ארור אתה מכל חיית השדה". ארור זה זמן ההיריון (למה? ככה). הנחש ארור מהבהמה פי כמה? באותו היחס שהבהמה ארורה מהכלב... עכשיו זה חשבון פשוט. היריון הבהמה הוא פי שבע מהיריון החיה (הכלב), אז היריון הנחש הוא פי שבע מהיריון הבהמה! כלומר: שבע שנים.

ככה אפשר לדעת במדויק מהו זמן היריון הנחש בלי לראות נחש בחיים. לכל הקשקוש הזה יש רק בעיה אחת: היריון הנחש בטבע הוא שלושה חודשים (רוב הנחשים בכלל מטילים ביצים, רק סוגי נחשים מעטים משריצים...) - הרי צריך רק להסתכל!

העיר

אבל כמו אצל בטלני ה"ישיבות" בימינו, כל הרעיון של מחקר מדעי, בדיקות בשטח וניסויים היה זר לחבורה הווכחנית של חז"ל. השאלה על זמן ההיריון של הנחש היא שאלה מדעית, אבל במקום למצוא תשובה מדעית, בעזרת תצפית מסודרת על נחשים, הם חיפשו פסוקים בתנ"ך וסיפורי אגדות.

ולא שהמדע האמיתי, במגבלות מסוימות, לא היה קיים באותה תקופה. מאתיים שנה לפני חז"ל כבר פרחה החשיבה המדעית ביוון העתיקה. סוקראטס, אפלטון, אריסטו ותלמידיהם עסקו ברצינות ובכשרון אדיר בשאלות מדעיות מרכזיות. הם אפילו שאלו שאלות נכונות ונתנו תשובות מדעיות שעם חלק מהן אנחנו חיים עד היום. מפילוסופיה עד מתמטיקה ומפיזיקה עד מדע המדינה, האנשים האלה התבוננו, שאלו, בדקו וקבעו תיאוריות בהיגיון ובשכל.


היהודים הכירו היטב את המדע היווני. היהדות והיווניות התנגשו לאורך תקופה ארוכה, וחכמי היהודים התעקשו שלא ללמוד הרבה מחכמי היוונים. בזמן שהיוונים הגדירו את האלוהים כ"סיבת הדברים שאין לה סיבה משלה", עסקו חכמי היהודים בשאלה האם הזרוע, הלחיים והקיבה של בהמת הקורבן שייכות לכוהנים רק בארץ או גם בחו"ל...

לא להיות מדעיים היה, מצידם של חכמינו, עניין של החלטה. בדיוק כמו ההחלטה של כבוד הרב בניזרי לא לשלוח את ילדיו לבית ספר נורמלי אלא ל"תלמוד תורה". זכותו של כל אדם (וזו גם זכותה של עדה שלמה) ללכת בדרך הקשקוש, אבל אם החליטו כך, אסור להם להתהדר בנוצות מדעיות שבהן אינם מבינים כלום. אדון בניזרי וחבריו יודעים את האמת על ה"מדע" של חז"ל, אבל החליטו, מסיבות שלהם, לומר את ההפך.

בימי חז"ל הייתה אמרה מפורסמת המיוחסת למלך אלכסנדר ינאי. אילו היה חי היום היה כנראה משנה אותה קצת, והיא הייתה נשמעת כך: "אל תפחדו מן הדתיים ולא מהחילונים, אלא רק מן הצבועים, שמתאמצים לגנוב את דעתכם ועוד גובים מכם את תוספת המאמץ..."


כל הזכויות שמורות לעיתון "העיר"
העיר

 


יוני 2000



חברים ב- עוצב על ידי