הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

יין ישמח לבב אנוש

פרק ד' - מהכרמל לעמקים

מאת: ניצן

ראה:
פרק א' - על יינות ועל כשרות
פרק ב' - גם כחול-לבן וגם נטול הגבלות ופיקוחים
פרק ג' - חלוצים בין ההרים

סיור היקבים שלנו החליט הפעם לשנות פעמיו מעט צפונה. גם הפעם הוא היווה בעצם טיול משפחתי של שבת, ששילב נופים מרהיבים עם מראות וניחוחות של יין ישראלי.

היקב הראשון בו ביקרנו הפעם היה יקב טוליפ הנמצא בכפר תקווה שליד טבעון. כפר תקווה הינו יישוב קהילתי בו חוסים גם אנשים בעלי מוגבלויות, המתפקדים באופן עצמאי במסגרת תומכת. במובן זה משלב היקב בין עשיית יין לבין סיוע לקהילה.

את פנינו קיבלו יצחק ולאה יצחקי, מבני משפחת יצחקי אשר מפעילים את הפרוייקט הגדול ומשווקים את תוצרתו. יקב טוליפ ("צבעוני") נקרא על-שם הפרח הידוע אשר צורתו כצורת כוס ליין. היקב מייצר יינות מענבי קברנה-סוביניון, מרלו, שיראז, סוביניון-בלאן ושרדונה.

יקב טוליפ נראה כסמל היי-טק לדור החדש של שיטות ייצור היין, ומרתק מאד לביקור. המבנה וכל המיכשור המורכב שבו מקרינים נקיון נוצץ ומודרניזציה. יצחק "מרביץ תורה" במבקרים הן על ההיסטוריה של המקום (מתקופות שייח אברק ואלכסנדר זייד) והן על מבנה היקב ואופן פעולתו.


יצחק בתוך ענן של 14 מעלות ו-85 אחוזי לחות קבועים

השלמנו את הסיור במספר טעימות, בהם שני יינות בעלי ניחוח מעולה: הקברנה-סוביניון 2004 (56 ש"ח לבקבוק - קנינו אחד) והקברנה גרנד-רזרב 1999 (115 ש"ח לבקבוק).

נציין שתקופה לאחר כתיבת הסיכום שלעיל, קיבל עליו יקב טוליפ השגחת כשרות והפך גם הוא ליקב כשר.

מספר קילומטרים דרומה משם ומיקנעם הסמוכה, נמצא קיבוץ דליה ובו יקב דליה. הרושם הראשון שמקבל המבקר הוא של בית מגורים בסביבה ציורית שהוסב להיות יקב, ואכן המקום הוקם על מה שהיה בעבר "בית ילדים" - כך מסביר עוזי בראון, היינן בעל להט היצירה.

עוזי הוא "איש אשכולות" תרתי משמע. מומחה ליינות, רץ מרתון לשעבר וצייר בעיתות הפנאי, שולח ידו בסוגים רבים מאד של ענבים, ביניהם קברנה, מרלו, ארגמן, מוסקט ואחרים. טעמנו די הרבה סוגים, אך כבש אותנו "בסערה" הטעם יוצא הדופן של הקברנה-סובניון 2003 שלו ("בראון-שוורצברג" - על שם עוזי בראון ואילן שוורצברג מגדל הענבים). קנינו שני בקבוקים מהאדום הנפלא הזה, ב-90 ש"ח הבקבוק.


עוזי ליד ה-"דימיז'נים" - גם הציורים ברקע הם של משפחת בראון

גם הפעם השלמנו את הסיור בארוחת צהריים של שבת שהיתה אירוע בפני עצמו. לשם כך "דילגנו" מעט לעיר הנמל, חיפה. "במושבה הגרמנית" אל מול נוף של כרמל שנראה כאילו נלקח מגלויה, ניתן למצוא אוסף מעניין של מסעדות וטעמים.

ראה:
פרק ה' - שם הרי גולן


יולי 2005