הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

מהי יהדות חילונית?

התכתבות בין ניצן לדני

בסתיו 2021 התנהלה התכתבות בין ניצן לדני באתר Quora בנושאים שונים הקשורים ליהדות ולישראל. מתוך דיון זה אנו מצטטים קטעים ספציפיים הנוגעים ל"יהדות חילונית" - האם היא קיימת ומהי?

ניצן: אין אפשרות חוקית במדינת ישראל למי שמוגדרים כיהודים - להירשם כנשואים מבלי שהם עוברים בממסד האורתודוקסי או שהם נוסעים למדינה אחרת.

דני: אין בזה בעיה לחרדים שומרי היהדות, אלא לחילונים שעדיין מתעקשים להקרא יהודים למרות שאינם מקיימים את היהדות.

ניצן: לצערנו או לשמחתנו, המילה "יהודי" משמשת כיום מספר הגדרות - גם לתיאור מי שמקיים ציוויים דתיים יהודיים, וגם למי שנולד לעם היהודי ותרבותו יהודית. מי שעונה על ההגדרה הראשונה אינו "חילוני", אך חילונים רבים ואני ביניהם עונים על ההגדרה השנייה.

דני: הגדרת יהודי היא מה שכתוב ביהדות ולא מה שמקשקשים כל מיני אנשים שאינם יודעים יהדות. וביהדות כתוב כי יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה. נקודה. את ההלכה היהודית קובעים היהודים שלומדים יהדות ושומרים עליה ולא שאר קשקשנים. זהו כאמור יהודי.

השאלה היא מהי יהדות? יהדות אינה טריטוריה - בגלות לא היתה לנו טריטוריה ועדיין היינו יהודים. יהדות אינה שפת לשון הקודש או עברית - יהודים רבים אינם דוברי עברית או לשון הקודש. יהדות היא אפילו לא גפילטעפיש... בארצות אחינו הספרדים לא היה גפילטעפיש... יהדות זה השמירה האדוקה על 613 מצוות, ולימוד תורה בלתי פוסק.

חופש

ניצן: הגדרת יהודי עבור יהודים אורתודוקסים היא מה שכתוב ביהדות האורותודוקסית. הגדרת יהדות עבור יהודים חילוניים היא אחרת. רוב תושבי העולם - בוודאי רוב תושבי ישראל - מגדירים "יהודי" על פי עמו ותרבותו, ולא על פי שמירה קפדנית על תרי"ג מצוות, שרובן מתייחס לפולחני בית המקדש וחלקן להשמדת עמלק, שריפת מכשפות ובדיקת סימני חגבים, וממילא רוב רובם של פולחני היום-יום החרדיים נובעים מטקסטים מאוחרים הרבה יותר.

דני: תצטרך להסביר מהי יהדות חילונית. לא מיהו יהודי! זה מוסכם כי מי שנולד לאם יהודיה הוא יהודי. השאלה היא מהי יהדות. למיטב ידיעתי, אין תשובה חילונית לשאלה הזאת. אתם צריכים להחליט כשאתם רוצים מדינה "יהודית ודמוקרטית" מהי בעיניכם יהדות...

ניצן: את התשובה הטובה ביותר לשאלה "מהו עם" קיבלתי בשעתו מפרופ' ישעיהו ליבוביץ' המנוח: "עם הוא קבוצה של אנשים שמגדירה את עצמה עם". בין שאתה מסכים ובין שלא, הזהות היהודית לאורך השנים (כמו כל זהות אחרת) היא זהות משתנה. אילו היית מופיע עם לבושך, מנהגיך ותכניך הנוכחיים בתקופת בית שני, היית נסקל כעובד אלילים.

הזהות היהודית שלי ושל חבריי היא זו שגדלנו והתחנכנו עליה: ארץ ישראל, השפה העברית, התכנים היהודיים המסורתיים - בין שהם היסטוריה אמיתית או אגדות, החגים, המאכלים, המחלוקות - במילה אחת "התרבות" היהודית. בעינינו יהודי הוא לא "מי שנולד לאם יהודיה" אלא מי שגדל והתחנך על התרבות היהודית, אוהב אותה וחפץ בה. אם אתה מחפש הגדרה מתמטית מדוייקת לא תמצא, אבל איכשהו גם הצרפתים ותרבותם יודעים באופן כללי "מיהו צרפתי" ואוהבים את צרפת (וכנ"ל מדינות ועמים רבים) ללא קשר לדת כלשהי. במאמר מוסגר גם נוסיף שאם תלך מספיק דורות אחורה - תופתע לגלות כמה לא יהודים נחשבים ליהודים ולהפך על פי ההגדרה שלך.

קשה להבין איך אנשים מקבלים שיש עם יווני בעל תרבות יוונית ייחודית שמאפיינת רק "יוונים" גם אם אינם סוגדים לזאוס העתיק, אבל קשה להם להפנים זאת כלפי עמם ותרבותם שלהם. אני יהודי משום שאני יהודי, ואני גאה בכך, ללא קשר איך אתה חושב על כך. אם זה באמת מעניין אותך, אני יכול בנוסף להפנות אותך גם למאמרים וספרים רבים בנושא יהדות חילונית.

 


דצמבר 2021