אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
תרמו לעמותת חופש
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

האינקויזיציה

מאת גליליאו

מה הקשר בין האפיפיור, יוחנן פאולוס השני לבין הרב עובדיה יוסף והאינקויזיציה?

חמש-מאות עשרים ואחת שנה, לאחר ייסוד האינקוויזיציה בספרד ע"י תומאסו דה טורקמדה מגיע האפיפיור יוחנן פאולוס השני, למדינת ישראל הריבונית (???) והעצמאית (???) - למה שנראה כי יהיה תחילתו של הפיוס הגדול בין היהדות והנצרות.

במשך למעלה מ- 500 שנה לא שכח העם היהודי את האינקויזיציה ואת חרפת גירוש ספרד.

אפילו זוועות השואה לא השכיחו, בעיקר אצל יהודים דתיים, את זכרון אותה תקופה אפלה בהיסטוריה שבין הנצרות הקתולית ליהדות. עכשיו אולי ייסגר גם החשבון הזה בינינו לבין האפיפיור.

אבל, בשעה שהאפיפיור הזה מאמץ את הצווי היהודי של "בדרכי נועם" ומבקש סליחה על חטאי העבר, הולכת ומתפתחת דווקא במדינת ישראל אינקויזיציה יהודית שאת שיאה חווינו בדרשתו של הרב עובדיה יוסף במוצאי השבת האחרונה.

גליליאו
גליליאו גלילאי
1564-1642
מתמטיקאי, פיזיקאי ואסטרונום איטלקי
בעקבות תגליות שונות שגילה, העדיף את התיאוריה של קופרניקוס
(שלפיה, בין השאר, כדור הארץ סובב את השמש)
על פני שיטת תלמי (שטענה כי כדור הארץ נמצא במרכז) שהיתה גם עמדת הכנסייה.
ב-1616 פסלה הכנסיה הקתולית את עבודתו של קופרניקוס,
האינקוויזיציה כפתה עליו לחזור בו מדעותיו, והוא הושם במעצר בית עד יום מותו.
ב-1992 זיכתה אותו ועדה של הוותיקן מאשמת כפירה...

באנציקלופדיה לנוער "יבנה" (זו המצויה תחת ידי כרגע) מסופר כי האינקויזיציה, שהוקמה ע"י האפיפיור אינוקנטיוס השלישי, נוסדה כגוף רשמי ע"י הכנסיה כדי לצוד "כופרים" - לאו דווקא מבין היהודים. גם מבין הנוצרים עצמם.

"מייד עם הגיעו לאזור מסויים שנחשד בכפירה, היה האינקויזיטור מכנס את האוכלוסיה, מטיף לה מוסר ומפרסם שני צווים: צו האמונה, שחייב את כל המאמינים להוקיע את הכופרים, שאם לא כן יוחרמו - וצו החסד שנועד לכופרים ונתן להם פסק זמן של 13 עד 30 יום, לחזור בהם מדיעותיהם". טקס זה, של "חזרה בתשובה" נקרא "אוטו-דה-פה". בדרשתו במוצאי שבת, לא נתן הרב עובדיה יוסף אפילו את 13 ימי החסד לשריד - והכריז עליו מייד כ"המן הארור" שאת זכרו יש למחות.

"מאמצע המאה ה- 13 הפכה האינקויזיציה לנשק מטיל אימה", ממשיכה ומספרת האנציקלופדיה. "כל אדם שנחשד בכפירה, עיסוק בכישוף, חילול הקודש או ניאוף - נמסר ללא רחמים לנזירים הדומיניקניים שלא בחלו בשום עינוי כדי להוציא מן החשודים הודאה באשמה".

נכון, לזה עוד לא הגענו - אבל אם הציבור החילוני לא יתקומם בכל הדרכים הדמוקרטיות העומדות לרשותו ואם הוא לא יקח את גורלו בידו, זה עוד עלול לקרות. עוד מעט קט ואנחנו, החילוניים - שכבר עכשיו הפכנו לחוטבי העצים ושואבי המים של החרדים וכבר עכשיו נאכפים עלינו חוקיהם ומנהגיהם המשונים - נמצא את עצמנו כ"אנוסים" בימי משטר האינקויזיציה בספרד.

ותחשבו על זה...


מרץ 2000



חברים ב- עוצב על ידי