אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות הכותבים תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

פרייר!

עודד לבנה

ישראלי אינו מוכן לצאת פרייר.

אין קווי אופי רבים משותפים לישראלים: יש סבלנים ויש עצבניים, יש חביבים ואנטיפתים, יש החלטיים והססניים, אבל אף ישראלי לא יסכים לצאת פרייר.

אם מסדרים אמריקני (במסגרת החוק) אז הוא רואה את זה כחלק מהמשחק הקפיטליסטי, אבל אם דופקים את הישראלי אז הוא יחכה בסיבוב למי שדפק אותו, ובהזדמנות הראשונה ויכניס לו באבי אביו, כדי לא לצאת פרייר. לא משנה כמה זה עולה, העיקר שלא ירויחו על חשבוני. הישראלי רואה ב-"לצאת פרייר" עונש. נורמת הצדק הישראלית מספיק גבוהה כדי להתקומם נגד הענשה של חפים מפשע, בטח אם זה אני. זה מתחבר לקו אחר באופי של הישראלי: ה-"מגיע לי". כך שאם הייתי בסדר, אז לא מגיע לי לצאת פרייר.

התכונה הזו איננה כל כך טיפשית כמו שזה נשמע: אם פעם אחת דפקו אותך ודאגת להיפרע מהמנוול, אז בפעם הבאה הוא יחשוב פעמיים לפני שהוא יעיז לדפוק אותך. במילים אחרות: אתה שומר על מוניטין של מי שלא כדאי לדפוק אותו. כדאי להפסיד פעם אחת כסף כדי שבפעם הבאה המוניטין יגן עליך.

עם זאת, אפשר להוציא ישראלי פרייר בשתי טכניקות פשוטות:

1. אשמה: גורמים לו רגשי אשמה. זה עובד מצויין, כי עכשיו הוא לא מרגיש שהוא היה בסדר, אז כבר לא מגיע לו.

2. סימטריה: גורמים לו להרגיש שתיקון העוול מוציא מישהו אחר פרייר. רוב הישראלים לא רוצים להוציא את זולתם פרייר. מה ששנוא עליך לא תעשה לזולתך.

שתי הטכניקות להוציא ישראלי פרייר הן פשוטות ועובדות. דוגמא לכך נותנים הפוליטיקאים החרדים: הם גורמים לחלק מהישראלים רגשי אשמה על שאינם יהודים די טובים (אשמה) והם מזכירים לו כמה שהחרדים מסכנים (סימטריה). הם לא מזכירים מי מתמרן את החרדים להיות מסכנים, ומי מממן את זה.

דוגמא אחת: סגירת חנויות ומקומות בילוי בשבת.

היינו מצפים שישראלי שסגרו לו את מקום הבילוי בשבת יתארגן עם כל החבר'ה ובשבת הבאה יעשה מנגל בבני ברק. אם מישהו אחר היה סוגר לך את מקום הבילוי בשבת היית דואג שהוא יצטער על כך, אבל לא החרדים.

דוגמא שניה: הטפות בבתי ספר.

אם מישהו אחר היה נטפל לילד שלך ומנסה להכניס אותו לאיזושהי כת או לדרדר אותו לדרך חיים שאתה לא מסכים לה, אז או שהיית מוציא לו את האויר מהגלגלים לפני שהוא מגיע לכנס או שהיית ניגש ומדבר עם הילד שלו. מישהו אחר, אבל לא החרדים.

דוגמא שלישית: שימוש בביטוי "נאצי".

אם מישהו אחר היה קורא לך "נאצי", היית מפרק לו את הצורה, ובצדק. לא החרדים. למה? יש להם חסינות?

ואתה יודע איך מזהים פרייר? הוא מתלונן, אבל לא עושה כלום.


מרץ 1999



חברים ב- עוצב על ידי