הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

מי כמוך באלים ה'

מאת ניצן

"הלא רוב האנושות מאמינים באלוהים..."

מן הסתם שמעתם את טיעון המחץ הזה באחד מוויכוחיכם האינסופיים עם מטיף דתי זה או אחר.

החישוב שעשה בן שיחנו די ברור: הבה נחבר את מספר הנוצרים בעולם (נאמר, בערך 2 מיליארד) יחד עם מספר המוסלמים בעולם (עוד איזה 2 מיליארד) יחד עם מספר היהודים בעולם (עוד כמה מיליונים), ונקבל ביחד כמה מיליארדים טובים. עליהם נוסיף אולי עוד כל מיני בני תרבויות אחרות שחזקה עליהם כי פולחניהם הדתיים מכוונים כלפי "בורא עולם", והנה הפלא ופלא רוב האנושות, נו - פחות או יותר - בידינו.

רוב האנושות, לפי צורת חישוב זו, גם מאמינים שאסיאתים יותר חכמים מאירופאים. באופן פשוט: רוב מוחץ של האנשים מאמינים באופן טבעי שהם יותר חכמים מהאחרים, ומכיוון שרוב האנושות הם אסיאתים... תעשו את החשבון בעצמכם. רוב האנושות גם מאמינים שקידה כלפי המזרח מיטיבה איתם: מחד, מיליארדי מוסלמים מתפללים כך, ומאידך, מיליארדי מזרח אסיאתים עושים זאת מתוך נימוס כלפי מטה, כאשר הם ממילא כבר... במזרח.

אלא שאין דין קידתם של פלסטינאים על הר הבית כדין קידתם של סמוראים בטוקיו. ובאופן דומה להחריד, אין דין אלוהיו של פאולוס מאיטליה כדין אלוהיו של שלוימה מבני ברק. האחד בודק שבני טיפוחיו מטבילים את תינוקיהם, האחר בודק שאינם אוכלים חלילה צ'יזבורגר. האחד נח ביום ראשון, האחר נח בשבת. לאחד יש בן שנולד מרחמה של אישה, האחר ערירי לא עלינו. והרי לא ייתכן כי אותה ישות בדיוק תחזיק בכל התכונות הללו בו זמנית!

אם תחשבו על כך לעומק, ניתן לערוך השוואה דומה בין, נאמר, זאוס היווני לבין, נאמר, אללה המוסלמי. אמנם שניהם אוהבים קרבנות מהחי, אבל הראשון - למשל - בעל משפחה עניפה, בעוד השני מסתפק בחברים מלאכים.

למעשה, החלוקה ל"נוצרים, מוסלמים, יהודים" היא מלאכותית ביותר. אללה השיעי אוהב שבני אדם יכו את עצמם פעם בשנה עד זוב דם ודוחה מסורות מאוחרות יותר לקוראן. אללה הסוני דווקא מקדם מסורות מאוחרות יותר לקוראן. אלוהים של חסידות סאטמר מחזיק מהציונים ככופרים, ויענישם כאשר יגיעו למעלה. אלוהים של בני עקיבא דווקא מחבב אותם חיבה יתרה. מבחינה עקרונית, לא יכול להיות שכל אלה "אותו אחד" הם, גם אם במקרה זה שמותיהם כולם הם לא יותר מאשר גילגולים שונים של אותו 'אל' הפיניקי העתיק.

האמת להיאמר, גם שני חסידי וויז'ניץ לא בדיוק מאמינים באותו אלוהים. כל אחד מהם - במוחו - הוא אדם בעל תפיסת עולם שלמה ושונה מכל האחרים, ואין מצב בו שניהם מדמיינים בדיוק אותו אל. שלא לומר אותו גן עדן או גיהנום או משיח. מספר האלים, במקרה הטוב, הוא כמספר האנשים המאמינים באלים. בהביאנו בחשבון את כל המשנים דיעותיהם מהיום למחר, את מפוצלי האישיות ואת הפוליתיאיסטים - כנראה שהמספר גדול הרבה יותר.

"הלא רוב האנושות מאמינים באלוהים..."

הצחקתם אותי.

 


נובמבר 2014