הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

למה לא פשוט לתת לנו להאמין?

מאת איתי

ככל הנראה רובכם הגדול מאמין באלוהים. מאמין. אני בכוונה לא אומר שלדעתכם אלוהים קיים, או שאתם חושבים שיש אלוהים, כי אתם לא.

אתם לא חושבים שיש אלוהים כמו שחלק מהאנשים חושבים שאנטיביוטיקה יום אחד כבר לא תהיה יעילה. ואין לכם דעה בעניין כמו הדעה שיש לרופא העור שבודק אתכם לגבי השומה המעניינת שמצא מתחת לבית השחי.

ההבדל הוא, שאתם לוקחים מידע, רעיון, ומגדירים אותו כ"ידיעה" אפילו שאין לכם שום צל של סיבה לעשות זאת. וחשוב להבין שכשאני אומר סיבה, אני לא מתכוון לזה שהאמונה גורמת לכם להרגיש יותר טוב... זה ברור שיש סיבה שאתם מאמינים, אבל זה לא אומר שזו אחת מוצדקת! (כלומר, רלוונטית לנכונות האובייקטיבית של העניין).

חופש

התכונה הזו, ההתייחסות לרעיון כ"אמת" סתם כי זה נוח יותר, היא תכונה מאוד מסוכנת. זאת התכונה שגרמה למישהו לעלות על מטוס, לחטוף אותו ולרסק אותו על בניין. זו התכונה שגורמת לבני אדם לירות טילים על אזרחים חפים מפשע וזו התכונה שגורמת לאדם לזרוק בקבוק תבערה על מכונית של אנשים שלא עשו לו שום דבר רע.

האמת, שלא צריך ללכת כל כך רחוק, כי המקרים האלה באמת קיצוניים. לרוב האנשים יש מצפון שמרסן את האמונה שלהם (מה שגורם לכם, המאמינים בתורת ישראל, לא לרצוח אותי כי חיללתי שבת).

התכונה הזאת מעכבת את ההתפתחות החברתית של האנושות, היא מעכבת את ההתפתחות המדעית של האנושות, היא מעכבת אפילו את ההתפתחות הכלכלית!

חופש

אז אנשים, אני מכבד אתכם, אני אפילו מעריך הרבה מכם ואני מכיר ומוקיר את הזכות הבסיסית ומאוד מוצדקת שלכם להאמין בכל מה שתרצו ולחשוב כל מה שתרצו. אבל... אני אעשה כל מה שאוכל בשביל לשכנע אתכם שכדי לחשוב שמשהו נכון, צריך איזשהי סיבה... כי את חוסר הרציונליות, אני פחות מכבד.

 


אוקטובר 2012