הנכם צופים בגירסת הדפסה של הדף/מאמר הנוכחי.
לחצו כאן לגירסה המקורית

מדינת הלכה -
כל קנאי מלך

מאת עירון


הקדמת המחבר

רבים תוהים ושואלים בתמימות, מה בעצם נורא כל-כך במשטר הלכתי-דתי (=מדינת הלכה), שמפניו (ראו במאמרי הפקודה והדמוקרטיה) אנו מתרים ועליו אנו מתריעים. האומנם שלטון-הדת (תאוקרטיה) גרוע כל-כך?

האם משטר דמוי 'ממלכת כוהנים וגוי קדוש' איננו בעצם מימוש של אידאל יהודי עתיק ורב הוד ותפארת-כבוד לעם היהודי?

ברשימה זו - תוספת משלימה למאמרי הנזכר - אנסה להסביר בקצרה מהי בעצם 'מדינת הלכה', ומה מסתתר למעשה מאחורי אידאל 'מפואר' זה.

*  *  *

בכל משטר טוטליטרי יש יסוד טטרי - יסודות (ברמות משתנות) של כוחנות, אלימות, פראות, ואבדן - מודרג או מידי - של זכויות אנוש בסיסיות, ממחיקת החירות האישית ועד ביטול האישיות.

משטר הלכתי-דתי הוא בדיוק זה - דיקטטורה עריצית של רבנים ועסקנים דתיים בשם 'דעת תורה' (במציאות אין כמובן 'דעת תורה'. יש תורה - ויש דעות [=פרשנויות אישיות] של בני-אדם על התורה) (1); דעה זו מייצגת כביכול את האל ומביעה-מביאה את דברו-רצונו לכאורה - 'דבר השם זו הלכה'.

דיקטטורה רבנית אפוא היא [בפוטנצייה] הגרועה בדיקטטורות - דווקא משום שהיא מייצגת (כביכול) סמכות על-אנושית ואל-אנושית.


הרווח שבין צניעות לקיצוניות
הרווח שבין צניעות לקיצוניות
כתבה מאת ד"ר אביעד הכהן בישראל השבוע, 9.12.2011


כיום עדיין יש פיקוח מסוים ומרות כלשהי של המדינה האזרחית על מוסדות רבניים (כגון הרבנות הראשית וסניפיה) ועל מוסדות דת בכלל. אבל מי יפקח על 'דעת תורה' במשטר הלכתי-דתי? ומי יטיל מרות על רבנים 'נישאים מעם'? [כבר כיום מציע ח"כ מסוים לפטור - בחוק! - רבנים לחלוטין מבירור חקירתי/משטרתי, ובוודאי מהעמדה לדין, אם הם מביעים דעה ועמדה תורנית-הלכתית! וכבר היינו עדים לסירובם של רבנים להתייצב לחקירה במשטרה על דברים שכתבו או הביעו, ושלכאורה היו בחזקת עברה פלילית, וניסיונות המשטרה לעצרם נתקלו בהתפרעויות אלימות של צאן מרעיתם.]

*  *  *

חשוב לזכור: המערכת ההלכתית היהודית [קוד סודי: המשפט העברי] היא המערכת היחידה בעולם המתיימרת במלוא הרצינות והכוונה להיות ולשמש נציגה בלבדית של דבר האל עלי אדמות (הדת היהודית - שלא כאסלאם וכנצרות - היא היחידה הטוענת לראשוניות ולמקוריות מבחינה מונותאיסטית ולחזקת מגע ישיר פומבי והמוני [כבמעמד הר-סיני] עם האל ועם דברו).

מי שטוען (בעוז ובתוקף מתריס-נצחני) כי 'דברי תורה' ו'דעת תורה' הם-הם דבר אלוהים ודעתו של הבורא עצמו; וכי הוא-הוא [=הרב, הרבי, הדיין, ושאר 'כלי-קודש' רבניים] היחיד בעולמנו המייצג את הבורא כדת וכדין, ורק הוא רשאי לפרש את דברו-רצונו - מי יוכל להתנצח עמו, בשעה שמקור הסמכות החוקית במדינה עצמה וכולה יהיה בידו?!

ואין צורך לציין כי נוסף על הסמכות הרבנית החוקית במדינת הלכה, מדינה כזו אף תהא שטח-הפקר לכל קבוצת קנאים-מציקים, שתחליט לפעול על דעת עצמה ['יזמה פרטית', בתמיכה ובעידוד של רבנים קיצוניים (וכבר היו דברים מעולם), שיטענו, ולא שלא בצדק מבחינתם, שהם ורק הם מייצגים נאמנים של 'דבר השם' שניתן משמים] ולעשות דין לעצמה, בתירוץ העתיק והאקטואלי תמיד - 'עת לעשות להשם, הפרו תורתך'.

*  *  *

אמת, קנאי-דת היו גם בימי בית שני, אלא שאז גם היו דמויות רבניות מכובדות, גדולות וידועות (בסנהדרין ומחוץ לה - רבי זה ורבי זה, הידועים מן ההיסטוריה היהודית), סמכותניות ומרותיות, שיכלו (במאמץ, ומכוח גדולתם הרוחנית) לרסן במידת-מה את הקנאים אשר בימיהם. כיום אין עוד דמויות-מופת כאלה בעם היהודי, גם לא במגזר הדתי והחרדי, ולפיכך מדינת הלכה בימינו משמעה 'כל קנאי מלך' ו'כל רב - ריבון'.

מי ירצה - ויוכל - לחיות ולהיות במדינת פרא ופרע כזו?!

[והחיים כיום - ועדיין שלא במדינת הלכה! - בלאו-הכי קשים וסבוכים. הלוא בני מעמד-הביניים - אפילו להם (שלכאורה מסודרים כלכלית אך אינם עשירים) כבר קשה יותר ויותר לחיות כאן, והסיבות והנסיבות ידועות ונודעות.

האם מדינת הלכה - שעקרונותיה אידאולוגיים ושיקוליה אמוניים, ולאו-דווקא חברתיים-אזרחיים - תשפר את המצב והמִיצָב (=סטטוס) הכלכלי-חברתי בארץ?

ראו את המצוק והדחק בערים החרדיות (2) (למשל, בני-ברק, עמנואל, מודיעין-עילית, ביתר-עילית, ואפילו ירושלים ש[עדיין] איננה כל-חרדית, והיא בירה) - ותקבלו את מקצת המענה. העניין נרחב מכדי שימוצה כאן בסקירה חפוזה ולא-מקצועית. פרטים לרוב בהקשר זה מתפרסמים תדיר בעיתונים הכלליים - ובמיוחד הכלכליים - המרכזיים בארץ. כך למשל פרסם דה-מרקר ב-7.10.2011 גיליון מיוחד על המגזר החרדי, בכותרת חשבון נפש.]

*  *  *

מדינת הלכה היא יצור/ישות שאין איש בעולם היודע באמת ובדיוק איך ייראה, איך יתנהל ומה ייעשה בו (3) [למרבה הפלא, גם דתיים ואף חרדים מסתייגים וחוששים מישות כזאת. והם יודעים מדוע. הלוא כבר כיום החרדים נתונים במשטר חיים של גזרות-חומרה, המתחדשות עליהם תדיר בידי קנאים מוטרפים].

דבר אחד ברור וגלוי מראש: שום חיוב וטיוב לא יצמחו ממדינה מבוססת-דת. זו תהיה תרכובת ותערובת מסוכנת ונפיצה של טיפשות, קנאות, בורות, עיוורון-בינה, שרירות-לב במסווה הלכתי 'קדוש' ('דעת תורה'), ואין-סוף טרור נפשי-רוחני שיופעל על כל אזרח ואזרח במדינה על-ידי כל מי שירצה; מדינה של פחד והפחדה, רדיפה והלשנה, הסתה, נידוי, חרמות ואלימות מילולית וממשית (ועל סיכויי קיומה של מדינה כזו - כבר כתבתי במאמרי הנזכר למעלה). שכן קנאות דתית - כמו לאומנות קיצונית - היא מגפה חסרת כל גבולות.

זו מדינת הלכה. אין בה (בוודאי לא לחילונים) שום דבר מבשר טוב - ושום דבר זהוֹב. "מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ אֵין בּוֹ מְתֹם פֶּצַע וְחַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה" (ישעיהו א6).

*  *  *

מדינת הלכה לא תקום מחר, גם לא בעוד שנה. זה תהליך הדרגתי, שלב אחר שלב, שבשנים האחרונות - ובפרט כיום, כפי שאנו נוכחים בפועל ובמוחש - מואץ בקצב מדאיג. הציבור החילוני והמסורתי אינו נותן לכך את לבו. ציבור זה מכניע עצמו מרצון לתכתיבים ולסמלים דתיים, שבהם הוא רואה 'מסורת עם' שיש לשמר, ואין דעתו נפנית ומתפנית להבין ולהכיל את התמונה הכללית: התכנית שהציבה לעצמה ההנהגה החרדית והדתית בישראל, להפוך - בשיטת הסלאמי - את מדינת ישראל למדינת הלכה [ראה גם במאמר חיסולה של ישראל החופשית והדמוקרטית בשיטת הסלאמי].

החשיבות הרבה של הבנת התהליך ושל הכרת הסכנה שבו קריטית, משום שברגע ששיווי-המשקל החברתי יתהפך לרעת הציבור החילוני, הפיכת ישראל למדינת הלכה תהיה תהליך של אל-חזור.

על כל אלה כדאי לחשוב היום - לחשוב ולהיות דרוכים ונחושים תמיד.

-----------------

הערות

(1) כל הספרות הרבנית כולה (למן המשנה ועד ימינו ממש) - מהי?

אינה אלא צובר ענק של פרשנויות אנושיות (=דעות אישיות!) של בני-אדם - איש-איש במקומו ובתקופתו; לפי הבנתו, רמת חשיבתו, עמקוּתו הלמדנית ודקות תפיסתו, גדולתו ואיכותו האנושית. כולם פירשנו את כתובי המקרא, בשיטות ניתוח משתנות וברמות הבנה שונות [פרדס - פשט, רמז, דרש, סוד]. אך הכלל אחד הוא: כל אלה גם יחד - מכלל פרשנות (מסורתית-אמונית) לא יצאו! המקור אחד [אך לא אחיד!] - נוסחו קפוא (=קדוש/מקודש) - אך לפרשנות עליו [לא רק שבעים, אלא] אין-ספור פנים.

(2) איזה אבסורד: בעיתונים מסוימים התפרסמו מאמרים בעניין המצב הכלכלי-חברתי בארץ (בעקבות גל המחאה שפרץ בקיץ 2011), וכותביהם טענו - כמה לא מפליא... - שהפתרון הנכון מצוי ביהדות (כלומר, ברעיונות התורה).

מוזר, שהרי הפרדיגמה הכלכלית התורנית בוודאי מקוימת ומיושמת, עד כמה שאפשר בתנאי ימינו, בערים ובשכונות החרדיות בארץ. ומה מוצאים בהן, בדרך הרוב? (כמובן, תמיד יימצאו חריגים לטובה.) הזנחה, דלות, מחסור, מצוקה. לו אמנם הייתה הפרדיגמה התורנית מתכון ודאי וממשי לשגשוג כלכלי ולחיי רווחה נאותים בימינו - היו הערים והשכונות החרדיות אמורות לעמוד בראש היישובים והשכונות העשירים והמטופחים ביותר בארץ. אך המציאות הפוכה מזאת.

ובכלל: על-פי התורה, שמירת מצוותיה היא האמצעי המובטח והוודאי לשפע ולהצלחה חומרית מוּטֶבֶת ('ברכה'). מדוע אפוא אין הבטחות התורה חלות במוחש על ערי החרדים ושכונותיהם? משום שהחרדים אינם מדקדקים במצוות (אבוי...) - או משום שהבטחות התורה הבטחות-סרק הן, ואין כל קשר מהותי וממשי בין קיום דיני הדת - ובין שפע חומרי והצלחה בחיים?

ולא הקנטה וסניטה יש בדברינו חלילה - רק ניסיון כֵּן לבירור האמת, על-ידי עימות התאוריה (=האמונה הדתית) עם המציאות שבפועל (וזה האמצעי היחיד לבירור האמת התאורטית!). והעימות הזה מְתַצֵּא (מלשון 'תוצאה') אימות שלילי לפרדיגמה התורנית ולאמונה הדתית, בדבר 'ברכה עד בלי דיי' המובטחת במקרא חזור והבטח למשמרי המצוות בהידור.

(3) טבעו של אדם שאין הוא מתרשם ומתרגש מניסוחים כוללניים וחסרי המחשה. לפיכך רק תמונות ודוגמאות ממציאות חיי היום-יום יסברו ויסבירו מה משמעה המעשי של 'מדינת הלכה'. לדוגמה:

*  אתה רוצה לצאת עם זוגתך לחוויית קניות משותפת במרכול הקרוב - במדינת הלכה לא תוכל לעשות זאת, כי ימי הקניות או שעות הקנייה מיועדים לגברים ולנשים - בנפרד (וכן בבנק, בבית-המרקחת שבקופת-חולים ועוד - הכול בנפרד בלבד).

*  אתה רוצה לנסוע עם זוגתך באוטובוס ולשבת עמה יחד במושב צמוד - לא תהיה רשאי לעשות זאת במדינת הלכה, כי זוגתך (אישה!) מקומה (על-פי חוק המדינה!) באחורי האוטובוס.


חפש את האישה
חפש את האישה
כתבה מאת סיגל ארביטמן בישראל השבוע 9.12.2011


*  אתה רוצה למשל להאזין (מחוץ לבית!) לזימרת נשים? - אסור, הכניסה לגברים אסורה, כי קול באישה ערווה.

*  אתה רוצה לרחוץ עם זוגתך בברכת המלון בעת חופשתכם השנתית? - חלילה! ברכה מעורבת?! = קנס+מאסר על-תנאי [לחלופין תוכל לבחור בעונש מלקות - להזכירך איראן כבר כאן...].

עוד דוגמאות? - הנה עוד אחת, בקשיש לדרך:

*  אתה רוצה להאזין בשבת לחדשות, או לתכנית אהובה עליך - ודממה מקדמת את פניך ברדיו. למה? מה למה?! שידור בשבת-קודש אתה רוצה?! בחייך!

*  *  *

במדינה שבה אנשים שמראה ילדות בנות 6-4 הוא מחזה 'פריצות' ו'תועבה' בעיניהם יכתיבו את הילכות החיים - אין-סוף לתעלולים המזוויעים שמוחם המעוות (שבעיניהם הוא מוח 'קדוש'!) של הללו עלול להפיק, לצמצום החיים ולהגבלתם - עד ניוונם, שיתוקם וכיליונם הנפשי-אפשרי.


ינואר 2012