אודות צור קשר קישורים מדריך חוברות פעילות ספרי קודש תרומה English
האם כשרות טובה
מאמרים וספרים לחיות חופשי יומן חדשות החזרה בתשובה יוצאים בשאלה השתלטות חרדית עיתונות חרדית במות חופש עוד
     ראשי > מאמרים וספרים  לגירסת הדפסה     

חתונה יהודית חילונית בימי אבל דתיים

יאיר רוטקוביץ' *

ה 8 לחודש ה 8 (אוגוסט) בשנת 2008 הוא יום נפלא להתחתן בו לכל אוהבי המספרים, הגימיקים, ולבקיאים בנומרולוגיה, או לסתם זוגות הרוצים להתחתן בתאריך מקורי. הכול כמובן, אם התאריך האזרחי משמעותי בעיניהם (ויש לא מעט כאלה, שעבורם היא הספירה של העולם, ללא קשר לאמונה הנוצרית).

אבל, כיהודים ישראלים אפשר לפתוח את הלוח ולגלות שהתאריך העברי ביום זה הוא: ז' באב תשס"ח. וליתר דגש: יומיים לפניי צום ט' באב. ולפי ההלכה היהודית הדתית המקובלת, אירועי שמחה אסורים החל מיז' בתמוז ועד לט' באב כל שנה, שהיא תקופת אבל על חורבן ירושלים. (ט' באב הוא יום חורבן ושרפת שני מקדשים, בתאריך זהה בהפרש של כ-660 שנה. המקדש הראשון ב-586 לפנה"ס, ע"י הבבלים. והמקדש השני ב-70 לספירה ע"י הרומאים.)

מנהגי האבל הדתיים מחמירים במיוחד ב"תשעת הימים" שבין א' באב לט' באב שהם סוף תקופת "שלושת השבועות" ומי שירצה להתחתן "כדת משה וישראל" ב 08-08-08 (= ז' באב)... לא ימצא רב לזה.

חופש

ידוע הסיפור על קיסר צרפת במאה ה-19 נפוליאון בונפרטה, שנקלע לרובע היהודי בפריז, בערב תשעה באב. נפוליאון שהיה לו יחס מיוחד ליהודים, סר אל בית הכנסת והשתומם לראות את כל הקהל היהודי ישוב על הרצפה, וחלקו בוכה. שאל הקיסר אותם על מה ולמה הם בוכים ועצובים . ענו לו היהודים שהם אבלים על הפסד בקרב ושריפת בית. השתומם נפוליאון, הפעם על עצמו שהוא לא מעודכן על קרבות שהתרחשו לאחרונה, ושאל היכן ומתי התחולל הקרב. ענו לו היהודים לפני 1800 שנה בירושלים. והסבירו לו את משמעותו הדתית והלאומית של המקדש שנחרב. נפעם הקיסר ואמר שכעת הוא גם מבין את סוד השרידות היהודית, ומעריך את היכולת לזכור ולהנחיל זיכרון במשך דורות. וחתם את דבריו (כך מספרים..) שעם המסוגל לזכור מאורע לאחר זמן כה רב, ולחוות אותו כאילו כרגע הדבר התרחש, לעם כזה, יש עתיד מזהיר. והוא צדק.

ימי האבל האלה, צוינו במשך כל הדורות, כמשקפים וכמקבעים את הזיכרון הלאומי הקולקטיבי. כהמשך ישיר לכך באו ימי הזיכרון היהודים-ציוניים: יום השואה והגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל, ולאחרונה יום הזיכרון לרצח רבין (למרבית הציבור), והם מהווים אימוץ שפה יהודית של קביעת ימי אבל לאומים, על מנת להנחיל מורשת לאומית, ערכי אנוש, ומוסר השכל אישי.

לעומת זאת, זוג המתכנן להינשא ב-080808 מבחירה, מבטא התעלמות יהודית חילונית (במיוחד ציונית-ישראלית) מתאריך טעון בדת היהודית. דבר המעיד על עיצוב מודע של נרטיב יהודי חילוני, המבקש לבטל כמעט כליל את ימי האבל (יש להניח שביום ט באב עצמו, לא יחגגו מסיבות אהבה). יש כאן נורמאליות ומידתיות ראויה, המונעת שלושה שבועות מתמשכים של ניתוק מזרם החיים. במיוחד שליהודי חילוני אין צורך וחלום לבנות מחדש את המקדש הדתי, ובוודאי לא לשים יהבו על פולחן של בית מטבחיים לאל שבשמיים, כביטוי לעבודה רוחנית. אין לו על מה להתאבל. גישה זו אינה ריקה, ובוודאי אינה יורקת על העבר, יש כאן מימוש החובה, לעצב חיים יהודיים רלוונטיים חיים ונושמים. עם הזוכר ומנציח את עברו יש לו עתיד טוב, זה נכון, אולם, לא פחות חשוב מכך הוא אופיו החי והרלוונטי של הזיכרון, ואפשרות לבנות דרכו הווה של חיים ויצירה.

יתרה מזו, גיבוש לאומיות על גרעין מתמיד של סבל, קורבניות ובכי, וקידוש הגישה החורבנית, אינו מתכון טוב לבניית חברה מועילה ומוסרית. פסיכולוג יוכל להסביר בנקל, שאדם החי ומקדש את קורבניותו, יגלגל בנפשו את הזכות להיות אלים יותר וגם יקדש את הזכות לבטא זאת ("מגיע לי").. הדבר נכון כמובן גם לגבי ימי האבל הציוניים.

חופש

אני לא מאמין בהצלחת הזוגיות משום שתאריך החופה היה מקורי. זוגות שמייחסים לכך חשיבות גדולה, טוב יעשו אם יבדקו את ההתקשרות הרגשית ביניהם. אם ישנה כזו. אולם זוג שבוחר לחגוג את אהבתו ב-080808 בחירתו טובה, כמו בכל יום אחר למסיבת אהבה. כמובן, אם יש אהבה...

* הכותב עורך טקסי חופה יהודים חילונים אתר "טקסים" - tkasim.org.il


אוגוסט 2008



חברים ב- עוצב על ידי